DisplaySearch: Samsung sprzedaży najwięcej telewizorów. Dominują LCD
W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku na całym świecie sprzedano 77,6 miliona telewizorów.
To o 15 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2009 oraz o 30 proc. więcej wobec wcześniejszych trzech miesięcy - wynika z danych firmy badawczej DisplaySearch.
Wzrost sprzedaży telewizorów w ujęciu rocznym wyraźnie przyspieszył, po tym jak w III kwartale sięgnął tylko 9 proc. Przyczyniła się do tego poprawa sytuacji na rynkach rozwiniętych, szczególnie w Ameryce Północnej, gdzie w pierwszej połowie 2010 roku zaobserwowano znaczące spowolnienie. Jedynie w Chinach sprzedaż telewizorów spadła o 2 proc.
DisplaySearch odnotowuje, że po raz pierwszy od I kwartału zeszłego roku sprzedaż telewizorów LCD rosła szybciej niż odbiorników plazmowych. Przyczyniły się do tego nieco szybciej spadające ceny urządzeń z podświetleniem LED, które po raz pierwszy stanowiły 30 proc. sprzedanych telewizorów LCD (wobec 23 proc. w III kw.).
Sprzedaż odbiorników plazmowych znów rosła w dobrym tempie, tym razem na poziomie 20 proc. rok do roku. Obserwuje się jednak spowolnienie w związku z bardziej konkurencyjnymi cenami telewizorów LCD o najpopularniejszych wśród konsumentów przekątnych ekranu, w szczególności 42".
Z kolei sprzedaż telewizorów kineskopowych (CRT) zmalała w ujęciu rocznym o 32 proc., kontynuując trend z poprzednich kwartałów, w których odnotowywano spadki w okolicach 30 proc.
Światowa sprzedaż telewizorów w IV kw. 2010 r. (000)
Technologia | sprzedaż IV kw. 2010 | udz. w rynk. IV kw. 2010 | wzrost kw/kw | wzrost r/r |
LCD TV | 63,506 | 81.8% | 39% | 26% |
PDP TV | 5,662 | 7.3% | 17% | 20% |
OLED TV | 0.4 | 0.0% | 159% | -1% |
CRT TV | 8,358 | 10.8% | -10% | -32% |
RPTV | 65 | 0.1% | 80.6% | 28% |
Suma | 77,592 | 100% | 30% | 15% |
Dzięki dużo lepszym wynikom w Japonii, Ameryce Północnej i Europie Zachodniej, w regionach rozwiniętych sprzedano więcej płaskich telewizorów niż w regionach rozwijających się (w III kw. po raz pierwszy w historii sytuacja była odwrotna). Szczególnie przyczyniła się do tego Japonia, gdzie odnotowano ponad 100-proc. wzrost i po raz pierwszy w jednym kwartale sprzedano więcej niż 10 milionów telewizorów.
Z danych DisplaySearch wynika także, że 9 proc. globalnego przychodu ze sprzedaży telewizorów wygenerowały w IV kwartale odbiorniki 3D.
Wśród producentów, liderem pod względem przychodu uzyskanego ze sprzedaży każdego rodzaju telewizorów, a także w segmencie odbiorników z płaskimi ekranami, po raz kolejny był Samsung, z odpowiednio 21,2 i 21,4 proc. udziału w rynku. Za cały 2010 rok Samsung utrzymał pozycję numer 1 wśród producentów płaskich telewizorów, ale w porównaniu z rokiem 2009 stracił około 1 pkt. proc.
W IV kwartale Samsung był też czołową marką telewizorów LCD, podczas gdy wśród producentów odbiorników plazmowych dominował Panasonic. W segmencie telewizorów 3D najwięcej odbiorników 3D LCD sprzedało Sony, a 3D PDP Panasonic, ale biorąc pod uwagę wszystkie technologie najlepszy znów okazał się Samsung.
Ranking czołowych marek telewizorów z płaskimi ekranami w IV kw. 2010 r. pod względem przychodu
Ranking | Marka | udz. w ryn. III kw. 2010 | udz. w ryn. IV kw. 2010 | wzrost kw/kw | wzrost r/r |
1 | Samsung | 21.6% | 21.4% | 27% | 2% |
2 | Sony | 11.8% | 14.2% | 54% | 34% |
3 | LGE | 13.5% | 12.7% | 20% | 18% |
4 | Panasonic | 9.1% | 8.3% | 15% | 13% |
5 | Sharp | 8.0% | 8.1% | 29% | 67% |
Pozostałe | 36% | 35.3% | 25% | 8% | |
Suma | 100.0% | 100.0% | 28% | 15% |
Dołącz do dyskusji: DisplaySearch: Samsung sprzedaży najwięcej telewizorów. Dominują LCD