Do końca stycznia Nielsen określi listę zmian w badaniu telemetrycznym
Międzynarodowa firma audytorska CESP (Centre d'Etude des Supports de Publicité) zakończyła audyt realizowanego przez Nielsen pomiaru oglądalności telewizji in-house, zlecony przez związek MOC TV (zrzeszający nadawców telewizyjnych (Polsat, TVP, TVN, Telewizję Puls, Canal+ Polska i Grupę Kino Polska). Instytut do końca stycznia opracuje na podstawie jego wyników pełną listę zmian potrzebnych w tym badaniu.
Po audycie systemu pomiaru oglądalności poza domem - OOH, którego wyniki i rekomendacje ogłoszone zostały w grudniu ubiegłego roku, MOC TV zlecił audyt pomiaru oglądalności telewizji in-home Nielsena.
CESP docenił w badaniu prowadzonym przez Nielsena m.in. sposób doboru próby w ramach Badania Założycielskiego oparty na stratyfikacji i losowym doborze ankietowanych i w pełni spójny z międzynarodowymi wytycznymi. Pozytywnie oceniono też rozszerzenie panelu w celu poprawy dokładności wyników i w kontekście pomiaru treści telewizyjnych i wideo na wszystkich urządzeniach (smartfon, komputer, tablet), aktywne zarządzanie panelem oraz dokładność wykorzystywanych mierników.
Audytorzy CESP wskazali także obszary, które wymagają poprawy w zakresie niektórych aspektów metodologicznych. Chodzi m.in. o to, by Nielsen został mocniej zaangażowany w kontrolę nad procesem realizacji Badania Założycielskiego przez podmiot trzeci. Zarekomendowano też ekstrapolowanie wyników panelowych ściśle na mierzoną populację poprzez wyłączenie z uniwersum osób mieszkających w gospodarstwach zbiorowych.
CESP: wyłączyć z paneli kilka gospodarstw
CESP sugeruje również przeprowadzenie analizy w celu zidentyfikowania zmiennych, które obecnie wpływają na oglądanie telewizji, a następnie dostosowanie kontroli struktury panelu zgodnie z tymi cechami i ścisłe śledzenie potencjalnych rozbieżności. Wskazano również, by wyłączono z badania kilka gospodarstw domowych, które wydają się być zrekrutowane kilka lat temu nie w pełni zgodnie z procedurami Nielsena.
- Cieszę się, że po raz kolejny wyniki audytu potwierdzają, że dostarczane przez nas dane są przygotowywane z najwyższą starannością i międzynarodowymi standardami. To daje rynkowi pewność, że podejmuje decyzje w oparciu o niezależne, rzetelne i wiarygodne dane. Wspólnie z rynkiem będziemy podejmować działania mające na celu dalsze ulepszanie naszego pomiaru i poszerzanie go o dodatkowe kanały - skomentowała wyniki audytu Agnieszka Gosiewska, managing director w Nielsenie.
- CESP po raz kolejny wsparł branżę medialną realizując w 2022 r. audyty obejmujące wszystkie elementy pomiaru oglądalności polskiej telewizji. Ten ostatni audyt podkreśla jakość systemu pomiaru oglądalności telewizji in-home Nielsena. Osobiście byłem pod wrażeniem sprawności zespołu zarządzającego panelem i dokładności sposobu mierzenia wyników. Nasz Komitet Naukowy opracował praktyczne zalecenia, których wdrożenie wesprze optymalizację pełnego systemu pomiarów in-home i OOH - powiedział Olivier Daufresne, zastępca dyrektora CESP.
Przemysław Broniszewski, członek zarządu MOC TV zapowiedział, że Związek będzie dążyć do wprowadzenia zaproponowanych zmian w najbliższym czasie. - Zakładamy, że kolejnym krokiem będzie również omówienie i wypracowanie rozwiązań płynących z podsumowania wszystkich poprzednich audytów, aby opracować i zaplanować kompleksowe aktywności w celu ulepszenia zarówno panelu Nielsen in-home, ale także danych pochodzących z panelu Gemiusa oraz procesu ich fuzji realizowanym przez Nielsena - powiedział.
Lista potrzebnych zmian do końca stycznia
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Przemysław Broniszewski przekazał, że Nielsen będzie pracował nad określeniem pełnej listy potrzebnych zmian w badaniu do końca stycznia br. Następnie w lutym będzie to przedmiotem rozmów pomiędzy MOC TV i Nielsen.
- Szacujemy, że prace nad częścią zmian rozpoczną się jeszcze w pierwszym kwartale 2023 roku, natomiast dopiero po zaprezentowaniu pełnej listy potrzebnych zmian, wraz z oszacowaniem stopnia ich krytyczności, a także czasu i budżetu potrzebnego na wdrożenie, będzie możliwe zakomunikowanie harmonogramu prac, wraz z podaniem kolejności poszczególnych zmian - powiedział.
W jego ocenie wnioski z audytu są jak najbardziej słuszne. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości pracy audytora (CESP). Pomiar w żadnym wypadku nie traci na jakości, otrzymaliśmy po prostu dobry materiał prezentujący mocne strony i obszary rozwojowe. Umożliwi to rozwijanie badania w przyszłości - dodaje Broniszewski.
W badaniu oglądalności poza domem potrzebne zmiany
W pierwszej połowie grudnia ub.r. zakończył się audyt pomiaru telewizji Out Of Home, zrealizowany również przez CESP, a zlecony przez MOC TV.
CESP pozytywnie ocenił wówczas proces łączenia danych mający na celu dostarczanie zagregowanych danych widowni w domu oraz poza domem. Szczególnie wysoko oceniono wielkość obu paneli, które zostały powiększone, jako wystarczające, aby przeprowadzić proces fuzji, proces metodologiczny zastosowany w celu powiązania zmiennych wykorzystywanych do fuzji oraz algorytm dopasowywania, który zapewnia skuteczną fuzję pod względem wykorzystania danych widzów i jakości parowania osób.
Audytorzy CESP zwrócili jednak uwagę na obszary mogące ulec poprawie w stosunku do obecnego procesu fuzji. Zasugerowali poprawę zachowania struktury widzów oglądających telewizję poza domem po fuzji oraz zbadanie możliwości pełniejszego odzwierciedlenia wyników kanałów telewizyjnych oglądanych poza domem po fuzji, w kontekście pojawiających się incydentalnie nieznacznych zmian w rankingu kanałów.
Ponadto CESP zarekomendował Nielsenowi i Gemiusowi kontynuację współpracy nad obszarami do dalszego rozwoju. Wskazano m.in. doprowadzenie do wyrównania w zakresie uniwersów np. poprzez wykluczenie z procesu fuzji osób objętych badaniem Gemiusa, mieszkających w gospodarstwach domowych bez telewizora, a także zdefiniowanie głównych zmiennych wpływających na oglądanie telewizji poza domem i wykorzystanie ich do zarządzania obydwoma panelami. Zaproponowano też, by wprowadzić większą jednorodność w odniesieniu do niektórych grup wiekowych.
CESP do Nielsena: potrzebny dialog z rynkiem
CESP przypomniał wówczas, że fuzja jest matematycznym rozwiązaniem służącym do ewaluacji rzeczywistych zachowań widowni. Dlatego audytor zalecił Nielsenowi, aby z zachowaniem pełnej transparentności rozpoczął dialog z rynkiem mający na celu m.in. zdefiniowanie zakresu tolerancji błędów akceptowanych dla pomiaru jako metody rozliczeniowej dla branży mediowej, a następnie sprawdzenie wpływu na główne grupy docelowe odbiorców wykorzystywane do rozliczeń przez branżę medialną.
- Dokładność procesu fuzji danych jest bezpośrednio związana z danymi stanowiącymi podstawę tego rozwiązania oraz z zastosowanym procesem statystycznym. To rozwiązanie firmy Nielsen jest satysfakcjonujące, jeśli chodzi o dostarczanie zagregowanych danych dotyczących widowni w domu i poza domem. CESP zidentyfikował obszary do dalszych prac związane z dwoma panelami użytymi do fuzji, które mogą mieć wpływ na poprawę jakości wyników fuzji. Co więcej, wyniki zfuzjowanych danych muszą być wykorzystywane zgodnie z transparentnie wypracowaną przez branżę medialną tolerancją błędu - powiedział Olivier Daufresne.
Nielsen: podejmiemy rozmowy z Gemiusem
Agnieszka Gosiewska, managing director w Nielsen zapewniła, że kierowana przez nią firma podejmie rozmowy z Gemiusem mające na celu uzgodnienie uniwersów ze względu na posiadanie telewizora, potencjalnego wprowadzenia dodatkowych zmiennych linkujących (obecnie wykorzystywane są wszystkie dostępne dane linkujące), oraz poprawę struktury demograficznej danych OOH.
- Propozycje zmian przed ich wprowadzeniem zostaną skonsultowane z reprezentantami rynku mediów. Nielsen podejmie także działania mające na celu wypracowanie wspólnie z rynkiem standardów analiz danych OOH zgodnie z zaleceniem audytora - powiedziała Gosiewska.
W ocenie Przemysława Broniszewskiego zrealizowany audyt procesu fuzji danych Gemius i Nielsen stanowi ważny krok w aspekcie budowania i rozwijania narzędzi badawczych, które tworzą uzgodnioną i zaakceptowaną przez rynek telewizyjną walutę rozliczeniową.
Audyt danych widowni poza domem został zlecony na własny koszt przez Gemius. Z kolei audyt mechanizmu fuzji danych w domu i poza domem został przygotowany na koszt Nielsen Media.
TVP1 liderem w 2022 roku w 4+
Liderem oglądalności w 2022 roku była TVP1. W grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Wyraźne wzrosty zanotowały TVN24, TVP Info i Polsat News - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Dołącz do dyskusji: Do końca stycznia Nielsen określi listę zmian w badaniu telemetrycznym
Dokładnie bo nie określają ilości osób oglądających w danym momencie TV, a liczbę osób będących w zasięgu TV stąd np. takie kosmiczne oglądalności sylwestrów, a to, że 90% z tych osób ma promile i co kilka minut spojrzy na TV to mało ważne. Ważne, że policzone i tabelki i torciki w Excelu piękne wychodzą.
..."Wskazano również, by wyłączono z badania kilka gospodarstw domowych, które wydają się być zrekrutowane kilka lat temu nie w pełni zgodnie z procedurami Nielsena."
Można gdzieś przeczytać szczegółowy wynik audytu?