Rewolucja przy regałach z towarem? Kolejne sklepy wprowadzają elektroniczne cenówki
Lidl chce we wszystkich swoich sklepach chce do sierpnia wprowadzić elektroniczne etykiety cenowe. Również inne sieci testują takie rozwiązanie lub je stopniowo wprowadzają. Do zmiany na szeroką skalę jednak cały czas daleko - papierowe etykiety zostaną z nami jeszcze przez pewien czas.
Ceny w sklepach spożywczych zmieniają się często - sieci handlowe nawet dwa razy w tygodniu wprowadzają różne promocje, a czasami bywają promocje na jeden dzień. Nawet jeśli nie ma promocji przed dłuższy czas, to w warunkach wysokiej inflacji można spodziewać się częstszych podwyżek ceny towaru. W dyskontach część mamy też do czynienia z asortymentem sezonowym i akcjami specjalnymi. Oznacza to konieczność drukowania cenówek i ich wymiany. Nie zawsze się to udaje z sukcesem, co powoduje skargi klientów, gdy okazuje, że cena przy kasie jest inna niż ta podana przy regale z towarem.
Rozwiązaniem na te problemy jest wprowadzenie elektronicznych etykiet cenowych. Już dekadę temu stosowała je sieć super- i hipermarketów Tesco, która w 2021 r. zniknęła z polskiego rynku. Teraz elektroniczne cenówki stają się coraz powszechniejsze w handlu spożywczym co jest elementem unowocześniania sklepów wielkopowierzchniowych.
W drugiej połowie kwietnia br. śmiałą deklarację złożył mający ponad 850 sklepów w Polsce Lidl. Firma zapowiedziała, że do końca sierpnia br. wdroży system elektronicznych etykiet we wszystkich placówkach w naszym kraju. Obecnie stosowane są one już w ponad 200 sklepach sieci. Znajdziemy je np. we wszystkich placówkach w Poznaniu oraz licznych placówkach w Warszawie czy Wrocławiu.
Jak wyglądają elektroniczne oznaczenia cenowe w Lidlu? Są one bardzo podobnie do klasycznych ramek przy półkach z towarem, w których umieszczane są informacje o produkcie i jego cenie. Dzięki dużym cyfrom i literom treść ramki jest dobrze widoczna.
Kaufland, Auchan i Żabka stawiają na elektroniczne etykiety
Siostrzany Kaufland stosuje elektroniczne etykiety w swoich sklepach na działach z owocami, warzywami i kwiatami. - Zaletą tego rozwiązania jest automatyczna aktualizacja cen czy kraju pochodzenia produktów, która minimalizuje ryzyko błędu, ułatwia codzienną pracę sklepom, a także pozwala zredukować zużycie papieru oraz tonerów w drukarkach, co ma z kolei pozytywne przełożenie na środowisko – mówi Wirtualnemedia.pl Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska.
Jak się dowiedzieliśmy, testy elektronicznych cenówek w wybranych sklepach prowadziła też sieć Biedronka, ale na razie nie zdecydowała się wprowadzić ich na stałe. Podobna sytuacja ma miejsce w sieci Carrefour.
Większe plany dotyczące cyfrowych cenówek ma Auchan. Firma jesienią ub.r. wdrożyła to rozwiązanie w hipermarkecie Katowice 3 Stawy oraz w supermarkecie przy ul. Sokołowskiej w Warszawie. Po zakończeniu fazy pilotażowej ma zostać określony konkretny plan wdrożenia systemu w pozostałych lokalizacjach sieci Auchan, co prawdopodobnie wydarzy się wkrótce. Firma na razie nie podaje informacji na ten temat.
Elektroniczne cenówki znajdziemy nie tylko w dużych sklepach, ale też w tych osiedlowych. Takie etykiety funkcjonują obecnie w 200 sklepach Żabka, we wszystkich ponad 50 autonomicznych sklepach Żabka Nano oraz w dwóch sklepach Żabka Eko Smart - w Poznaniu i w Łodzi.
- W każdym nowo otwieranym sklepie Żabka Nano elektroniczne cenówki również będą wykorzystywane. Nie wykluczamy także wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości w większej liczbie sklepów naszej sieci - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Żabki. Sieć liczy już ponad 9 tys. placówek w całym kraju.
Jakie są zalety cyfrowych etykiet?
Stosowanie elektronicznych etykiet cenowych ma wiele zalet, wśród których bardzo istotny jest aspekt ekologiczny. - Korzystając z nich w sklepach naszej sieci oszczędzamy papier, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów naszej firmy w zakresie ochrony środowiska. Co ważne, pobierają one prąd jedynie podczas zmiany prezentowanej ceny, zaś samo wyświetlanie cen nie wymaga energii elektrycznej, dzięki czemu cenówka jest w stanie pracować na jednej baterii aż do 10 lat. Elektroniczne cenówki mogą być wykorzystywane przez kilkanaście lat, a następnie zostać odnowione i służyć przez kolejne kilkanaście lat – informuje nas przedstawiciele Żabki.
Znaczenie ma też oszczędność czasu, bo pracownicy nie muszą poświęcać go na drukowanie i wymianę etykiet papierowych. Cyfrowe etykiety gwarantują też aktualności ceny dzięki integracji cenówek z systemem kasowym oraz możliwość zwinnego zarządzania promocjami w sklepie. Promocje na wybrane produkty można wprowadzić w każdej chwili - poprzez aktualizację ich cen jedynie w systemie kasowym, ponieważ informacje na cenówkach elektronicznych zaktualizują się automatycznie.
System wdrażany w Auchan pozwala na zmianę nawet do 10 tys. cen w ciągu godziny. Weryfikacja poprawności działania systemu zajmuje pracownikowi kontrolującemu określony obszar cen około 30 minut dziennie.
Niektóre sieci handlowe nie planują wprowadzenia elektronicznych etykiet - Z uwagą analizujemy dostępne na rynku rozwiązania, jednak na ten moment nie planujemy zastosowania elektronicznych cenówek w naszych sklepach – informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Netto. Testów cyfrowych cenówek w Polsce nie prowadzi też sieć Aldi, ale ich pilotaż jest wprowadzony przez tę firmę w Niemczech.
Dołącz do dyskusji: Rewolucja przy regałach z towarem? Kolejne sklepy wprowadzają elektroniczne cenówki