Elżbieta Gorajewska była nie tylko szefową Nielsen Audience Measurement. Budowała rynek badań społecznych i marketingowych w Polsce (opinie)
Elżbieta Gorajewska, która po 23 latach pracy i kierowaniu Nielsen Audience Measurement odchodzi na emeryturę to managerka, która nie tylko dbała o pozycję własnej firmy, ale również uczestniczyła w kształtowaniu całego rynku badań. Wszystko robi z pasją i zaangażowaniem - te cechy sprawiły, że nawet w dość specyficznych obszarach, którymi zajmowała się całe zawodowe życie, współpraca często mogła wykraczać poza schematy - komentują eksperci dla Wirtualnemedia.pl.
Elżbieta Gorajewska, która przez ponad 23 lata jako dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement kierowała całością działań tego instytutu w Polsce, odchodzi na emeryturę. Pozostanie jednak doradcą Nielsena. W dotychczasowej roli zastępuje ja Agnieszka Gosiewska związana z NAM od blisko 12 lat.
- Decyzje podjęłam ponad 2 lata temu, nowy etap w moim życiu, będę pracowała, ale inaczej - mówi Elżbieta Gorajewska. - Jestem dumna z tego, co razem z Nielsenem udało nam się zbudować. Firma jest niekwestionowanym liderem rynku, cieszy się ogromnym zaufaniem całej branży. Jakość naszych rozwiązań i danych potwierdzają polskie oraz międzynarodowe organizacje branżowe. Miałam wielką przyjemność pracy ze wspaniałymi ludźmi - pracownikami Nielsena i naszymi klientami. Wspólnie dyskutowaliśmy i wdrażaliśmy wiele projektów, które zmieniały obraz całego rynku - od badań mediów tradycyjnymi metodami, przez cross mediowe badania single source, po bardziej zaawansowane technologiczne projekty, jak telemetria, wykorzystanie wielkich baz danych RPD, czy pomiar digital. Wiem, że zostawiam firmę w dobrych rękach Agnieszki i wiem także, że jeszcze wiele fascynujących projektów przede mną i przed Nielsenem w Polsce - dodaje.
Elżbieta Gorajewska z branżą badawczą związana jest od ponad 35 lat. Wcześniej pracowała w GFK Polonia, a pierwsze szlify zawodowe zdobywała w CBOS. Przez kilka kadencji była prezesem OFBOR - Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku w Polsce. Obecnie jest członkiem Komisji Odpowiedzialności Zawodowej w tej organizacji. Od wielu lat angażuje się w działania EMRO (European Media Research Organisation), jest także członkiem ESOMAR i PTBRiO. Od dwóch kadencji jest w radzie nadzorczej IAA - International Advertising Association. Wielokrotnie zasiadała w jury różnych konkursów branżowych, między innymi: Effie Awards. Jest także prelegentką na branżowych konferencjach w Polsce i za granicą.
Wszystko robi z pasją i zaangażowaniem
- Elżbieta Gorajewska to ważna postać branży badawczej, wkład Eli w rozwój badań w Polsce jest ogromny, szczególnie jeśli chodzi o wysokie standardy jakości naszej pracy - zaznacza Anna Karczmarczuk, prezes Ipsos w Polsce. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl nasza rozmówczyni przyznaje, że cieszy się, że Elżbieta Gorajewska nadal będzie aktywna zawodowo, już w nieco innej roli - to pozwoli nadal korzystać z jej ogromnego doświadczenia.
- Zmianę na stanowisku dyrektor zarządzającej Nielsena oceniam pozytywnie - osoba z wewnątrz jest niewątpliwie gwarantem stabilności i ciągłości, a jednocześnie zapowiedzią świeżego spojrzenia. To kombinacja, która może stać się szczególnie ważna z perspektywy klientów w obecnej bardzo dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości - podkreśla Karczmarczuk.
Ewa Góralska, dyrektor zarządzająca domu mediowego MullenLowe MediaHub uważa, że Elżbieta Gorajewska wszystko robi z pasją i zaangażowaniem.
- To jej niezwykła cecha, która sprawiła, że nawet w dość specyficznych obszarach, którymi zajmowała się całe zawodowe życie, współpraca często mogła wykraczać poza schematy. W Polsce istnieje wiele firm badawczych, ale to firma Nielsen robiła zawsze coś więcej. Aktywnie wspierała różnego rodzaju inicjatywy i projekty branżowe, dyskusje środowiskowe, zawsze zajmowała stanowisko. Czuło się, że jest to podmiot, który umie słuchać potrzeb klientów i rozumie swoją rolę w zadaniach szeroko pojętej branży marketingowej. Jestem przekonana, że ogromna w tym zasługa Eli, jej profesjonalizmu, wiedzy i energii- oczywiście bardzo życzymy tych cech jej następczyni - mówi Wirtualnemedia.pl Góralska.
Kuba Antoszewski z instytutu Kantar przypomina z kolei, że Elżbieta Gorajewska należy do grona tych menadżerów, którzy mieli okazję uczestniczyć w budowaniu rynku badań społecznych i marketingowych w Polsce.
- Tak więc jej rola to nie tylko dbanie o pozycję własnej firmy, ale również kształtowanie całego rynku. Mimo, że często konkurowaliśmy na płaszczyźnie biznesowej, to z Elą łączyły nas zawsze bardzo dobre, wręcz przyjacielskie relacje, to coraz rzadsze zjawisko. Jako wieloletnia prezeska Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku niejednokrotnie ujawniała swoje koncyliacyjne zdolności i potrafiła doskonale sprostać wyzwaniom jakie nakładały na OFBOR zmieniające się czasy. Bliskie relacje nie pozwoliły nam zachować obojętności w sytuacji, gdy firma Elżbiety i ona personalnie stały się ofiarami ataków ze strony mediów. Mam nadzieję, że udzielone wówczas wsparcie było pomocne. W dniach kiedy Elżbieta odchodzi ze stanowiska dyrektorki zarządzającej Nielsen Audience Measurement pozostaje satysfakcja, że nie żegna się całkowicie z badaniami rynku i opinii i będzie można jeszcze nie raz skorzystać z jej kompetencji i profesjonalizmu - podkreśla nasz rozmówca.
Ataki TVP na szefową NAM
Przypomnijmy, że trzy lata temu Elżbieta Gorajewska stała się bezpośrednim celem ataków Telewizji Polskiej, która próbowała różnymi sposobami podważać wiarygodność badań telemetrycznych realizowanych przez NAM.
W maju 2016 roku w jednym z głównych wydań „Wiadomości” TVP1 pokazano materiał w krytycznym świetle opisujący działalność Nielsena. Stwierdzono w nim m.in., że spółka prowadzi pomiar w oparciu o nieznaną metodologię, nie chce udostępnić danych o jego uczestnikach i tylko co cztery lata zleca audyt, realizowany przez wybraną przez nią firmę. Przypomniano też, że dyrektor spółki Elżbieta Gorajewska pracując w latach 80. w państwowym instytucie CBOS napisała analizę o rosnącym zaufaniu do służb mundurowych oraz spadku wiarygodności opozycji i Kościoła.
Na ten atak biuro prasowe Nielsena odpowiedziało w wydanym oświadczeniu: - Raport z 1985 roku dotyczący sytuacji politycznej i postaw społecznych w Polsce został opracowany przez rządowe centrum badania opinii publicznej CBOS, w którym Elżbieta Gorajewska zatrudniona była na stanowisku specjalisty, w żaden sposób nie odzwierciedla osobistych poglądów Elżbiety Gorajewskiej i powinien być postrzegany we właściwym kontekście historycznym.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
Dołącz do dyskusji: Elżbieta Gorajewska była nie tylko szefową Nielsen Audience Measurement. Budowała rynek badań społecznych i marketingowych w Polsce (opinie)