Gazety 18 proc. mniej z reklam, najmocniej w dół „Gazeta Wyborcza” i „Fakt” (TOP10)
We wrześniu br. cennikowe wpływy reklamowe gazet były o 17,8 proc. niższe niż rok wcześniej. Spadki przekraczające 20 proc. zanotowały „Gazeta Wyborcza”, „Polska” i „Fakt”, za to niewiele stracił „Super Express”.
Cennikowe przychody reklamowe gazet (bez autopromocji) we wrześniu br. wyniosły 152,28 mln zł, czyli o 32,98 mln zł mniej niż rok wcześniej - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. To spadek o 17,8 proc.
W całym pierwszym półroczu faktyczne wpływy reklamowe gazet, według szacunków Starlinka, zmalały w skali roku o 28,1 proc., do sumy zaledwie 176,3 mln zł (zobacz szczegóły). Natomiast w sierpniu cennikowe przychody były o 15,5 proc. niższe niż rok wcześniej (więcej na ten temat).
We wrześniu najmocniej zmalały wpływy reklamowe tytułów, które zarabiają z reklam najwięcej. Liderująca w segmencie „Gazeta Wyborcza” (Agora) zanotowała spadek wynoszący 24,4 proc. (z 56,58 do 42,81 mln zł, czyli o 13,76 mln zł), „Polska” (Polskapresse) - 21 proc. (o 5,85 mln zł w dół), a „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) - 26,4 proc. (5 mln zł w dół). Niewiele mniej obniżyły się przychody „Metra” (Agora) - o 19,2 proc. (czyli 2,11 mln zł).
>>> Coraz mniejsza sprzedaż „Faktu” i „Gazety Wyborczej”, traci też „Gazeta Polska Codziennie”
Po kilkanaście procent mniej niż rok wcześniej cennikowo zarobiły z reklam „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication), „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes), „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) i „Express Ilustrowany” (Polskapresse). Wpływy „Rzeczpospolitej” zmalały o 12 proc. (to spadek o 1,48 mln zł), „Dziennika Gazety Prawnej” - o 11,6 proc. (czyli o 780 tys. zł), „Pulsu Biznesu” - o 15,3 proc. (467 tys. zł w dół), a „Expressu Ilustrowanego” - o 10,3 proc. (332 tys. w dół).
Za to „Super Express” (Murator) zarobił z reklam tylko o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W ujęciu kwotowym ten spadek wyniósł 103 tys. zł.
Dane dla „Naszego Miasta” z września ub.r. nie zostały określone, ponieważ tytuł zmienił wtedy nazwę z „Echa Miasta” (więcej na ten temat).
Cennikowe wpływy reklamowe gazet (bez autopromocji, dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
IX.2013 |
IX.2012 |
Gazeta Wyborcza |
42 813 226 zł |
56 577 294 zł |
Polska |
22 004 440 zł |
27 857 280 zł |
Fakt |
14 116 539 zł |
19 132 556 zł |
Rzeczpospolita |
10 921 638 zł |
12 406 190 zł |
Super Express |
9 534 905 zł |
9 638 398 zł |
Metro |
8 892 832 zł |
11 004 340 zł |
Dziennik Gazeta Prawna |
5 934 051 zł |
6 714 731 zł |
Nasze Miasto |
3 355 654 zł |
- |
Puls Biznesu |
3 040 006 zł |
3 507 545 zł |
Express Ilustrowany |
2 906 213 zł |
3 238 508 zł |
monitorowane tytuły razem |
152 279 488 zł |
185 255 892 zł |
Dołącz do dyskusji: Gazety 18 proc. mniej z reklam, najmocniej w dół „Gazeta Wyborcza” i „Fakt” (TOP10)
Pytanie ila dostają rzeczywiście. Rabaty bywają kilkudziesięcioprocentowe. I czym słabsza pozycja gazety na rynku, tym rabaty wyższe.
W Wyborczej przynajmniej można to zweryfikować z raportami giełdowymi. Inni (prawdopodobnie) mają wpływy tak nieskie, że wstydzą się je podawać...