SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa WP ze wzrostem wpływów i zysku. Szykuje nowe studio wideo, VoD i przejęcia w e-commerce

W I połowie br. Grupa Wirtualna Polska zanotowała kilkunastoprocentowy wzrost przychodów i kilkudziesięcioprocentowy wzrost zysku netto. Firma w najbliższym czasie wyda kilka milionów złotych na nowe studio wideo oraz negocjuje przejęcia, m.in. w obszarze e-commerce, a także pozyskanie licencji na oferowanie filmów i seriali w modelu VoD.

od lewej: Jacek Świderski i Jarosław Grabowskiod lewej: Jacek Świderski i Jarosław Grabowski

Działająca faktycznie od połowy lutego br. Grupa Wirtualna Polska - powstała w efekcie przejęcia Wirtualnej Polski przez Grupę o2 wspólnie z funduszem Innova Capital za 383 mln zł (więcej na ten temat) - zakończyła konsolidację organizacyjną i prawną. Od początku września firma będzie funkcjonować już jako spółka Grupa Wirtualna Polska, a obecnie kończy przenosiny z dotychczasowych warszawskich biur Grupy o2 i WP do wspólnej siedziby. Jednocześnie nadal działa gdańskie biuro, wcześniej należące do WP.

- W ciągu obiecanych 90 dni dokonaliśmy wszystkich nominacji i przeglądu struktur. Już w maju przedstawiliśmy wspólną ofertę reklamową i połączone zespoły sprzedażowe. Od czerwca jesteśmy w nowym biurze. Integrujemy systemy informatyczne, ujednolicamy procedury i narzędzia - opisuje Jacek Świderski, prezes Grupy WP.

W połowie września w nowej siedzibie zostanie uruchomiony newsroom, w którym będą pracować przede wszystkim dziennikarze serwisów informacyjnych, podczas gdy redakcje większości witryn lifestyle’owych pracują w gdańskim biurze. W obu biurach będzie mniej więcej po połowie pracowników firmy

W I półroczu Grupa WP zanotowała wpływy o kilkanaście procent wyższe niż Grupa o2 i WP razem rok wcześniej oraz o kilkadziesiąt procent większy zysk netto. - Pierwsze miesiące roku upłynęły pod znakiem łączenia struktur Wirtualnej Polski i Grupy o2 oraz synergii kosztowych. Od drugiego kwartału skupiamy się na zwiększaniu przychodów. Bardzo udane pod tym względem były dla nas miesiące wakacyjne - opisuje Jacek Świderski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. Do wzrostu przychodów przyczyniła się nowa oferta reklamowa, wprowadzona na początku maja przez zreorganizowane biuro reklamy firmy (przeczytaj o tym więcej).

W czerwcu br. Grupa WP przejęła serwis SportoweFakty.pl (więcej o tym), natomiast w listopadzie ub.r. jeszcze jako Grupa o2 kupiła większościowe udziały w witrynie Dobreprogramy.pl. Firma zapowiada, że to nie koniec jej akwizycji.

- Obecnie istotną część swojego czasu pracy poświęcam na rozmowy dotyczące przejęć - przyznaje Jacek Świderski. - Poprzez akwizycje chcemy uzupełniać nasze brakujące kontentowe obszary tematyczne, przy czym nie ma już zbyt wielu takich luk. O konkretnych, wąskich dziedzinach nie chciałbym mówić, bo wtedy od razu łatwo zidentyfikować wyróżniające się w nich, wiodące serwisy i podmioty - zaznacza. - Z jednej strony nie ma już zbyt wielu ciekawych spółek internetowych do przejęcia. Z drugiej na rynku dość powszechnie wiadomo, że szereg podmiotów jest wystawionych na sprzedaż - opisuje.

Grupa WP negocjuje przejęcia m.in. w sektorze e-commerce, który został przez jej kierownictwo określony jako jeden z czterech kluczowych obszarów rozwoju (obok wideo, mobile i treści premium). - W segmencie e-commerce mamy mocną strategię rozwoju przez akwizycje. Nie ograniczamy się do małych, niszowych podmiotów, rozważamy również większe przejęcia. Jedną z takich akwizycji mamy nadzieję sfinalizować w ciągu najbliższych dwóch tygodni - mówi nam Świderski.

Z drugiej strony Grupa WP w ostatnich miesiącach zrezygnowała z niektórych swoich serwisów i sekcji tematycznych. Z końcem lutego przestały być aktualizowane serwisy Nasygnale.pl, Niewiarygodne.pl i Odkrywcy.pl (należące dotychczas do Wirtualnej Polski) oraz sekcje WP.pl poświęcone muzyce, kulturze, konfliktom międzynarodowym i szkole (więcej na ten temat).

- Przeprowadziliśmy konsolidację naszych serwisów, sekcji tematycznych i domen, rezygnując z kilkudziesięciu. Przy czym treści z nich zostały przeniesione do innych serwisów i działów, w efekcie czego 95 proc. oferty kontentowej się nie zmieniła - opisuje Jarosław Grabowski, dyrektor ds. zarządzania produktem w Grupie WP.

- Nie sposób utrzymywać stu kilkudziesięciu serwisów, które na dodatek działały dotychczas w oparciu o różne systemy informatyczne. Konsolidując systemy informatyczne WP i o2, dochodziliśmy do wniosku, że w wielu przypadkach warto łączyć odpowiednią ilość treści, wcześniej dostępnych w różnych sekcjach i stronach, w ramach jednego serwisu. Jest nam znacznie łatwiej zarządzać i rozwijać takie większe serwisy - tłumaczy Grabowski.

- Niektóre z serwisów zamrażaliśmy po to, żeby mocno zmodyfikować sposób, w jaki będziemy prezentować dostępne w nich treści. Przykładem może być Muzyka - pracujemy obecnie nad całkowitą zmianą w tym obszarze - zaznacza Jarosław Grabowski. - Zakończyliśmy już główny etap przebudowy portfolio, natomiast będą jeszcze następowały zmiany wynikające z naszych akwizycji. Przykładowo przejęcie serwisu Sportowefakty.pl, którego zespół dysponuje niesamowitą wiedzą i kompetencjami w zakresie poszczególnych dyscyplin, kompletnie wywróciło nam koncepcję rozwoju w tematyce sportowej - dodaje.

Obecnie Grupa WP dużo pracuje nad poszerzeniem i mocniejszym wyeksponowaniem swojej oferty treści wideo. Jacek Świderski w czerwcu zapowiedział, że firma chce podwoić do końca br.  ilość emisji wideo w swoich serwisach (przeczytaj o tym więcej).

- Jesteśmy na bardzo dobrej drodze do tego, co powinny pokazać wyniki Megapanelu z ostatnich miesięcy - mówi Jarosław Grabowski. - Mamy trzy rodzaje treści wideo. Po pierwsze, są to formaty własne - nie tylko rozrywkowe, lecz także reporterskie, gdzie mocno idziemy do przodu. Po drugie - materiały agencyjne, gdzie nawiązujemy obecnie współpracę z kilkunastoma nowymi partnerami, a często kupujemy duże pakiety treści z konkretnych dziedzin tematycznych. Po trzecie - kontent wideo naszych dużych partnerów, takich jak TVP czy TVN, od których staramy się pozyskiwać jeszcze więcej treści niż dotychczas - opisuje.

Grupa WP jest bardzo zadowolona ze współpracy z Telewizją Polską podczas piłkarskich mistrzostw świata, w ramach której w portalu WP.pl można było oglądać wideo z golami i inne materiały związane z brazylijskim turniejem. - Chcemy rozszerzyć tę współpracę, a o konkretach będziemy informować, kiedy nastąpią finalne porozumienia. Uzgadniamy też umowy z kilkoma innymi partnerami, a szczegóły będziemy podawać w najbliższych kilku miesiącach - zapowiada Jarosław Grabowski.

- Rozmawiamy o współpracy z największymi, pozainternetowymi mediami w Polsce, i nie chodzi mi tylko o nadawców telewizyjnych - dodaje Grabowski. - Chcielibyśmy współpracę z częścią tych partnerów przenieść na szersze pole, wykraczające poza wzajemną sprzedaż kontentu. Zamierzamy współpracować nie tylko na poziomie biznesowym, lecz także w codziennej pracy redakcyjnej, wymieniać się informacjami i koordynować chociażby to, gdzie wysyłamy swoich korespondentów - wylicza.

Poszerzenie oferty wideo ma też zapewnić Grupie WP nowe studio telewizyjne, tworzone w nowej siedzibie firmy (dotychczas osobne studia w swoich biurach miały Grupa o2 i WP). - Planujemy zainwestować w nowe studio wideo kilka milionów złotych. W efekcie chcemy podnieść nasze możliwości w zakresie produkcji wideo o znaczny rząd wielkości - mówi Jarosław Grabowski.

Nowe studio zostanie uruchomione do końca br. Będzie nim kierować nowa osoba, która ma dołączyć do Grupy WP w październiku. Przy treściach wideo pracuje obecnie w firmie, licząc razem z podwykonawcami, ok. 35 dziennikarzy i realizatorów. Jarosław Grabowski deklaruje, że grupa podwykonawców będzie rozszerzana przy realizacji nowych projektów.

Grupa WP jest również zainteresowana oferowaniem filmów i seriali w modelu VoD i prowadzi w tej sprawie negocjacje z producentami i dystrybutorami takich treści. - To nie są proste rozmowy, bo warunki i modele biznesowe oferowane przez każdego partnera wyglądają inaczej. Na pewno jednak będziemy mieć u siebie długie formy wideo - zapewnia Jarosław Grabowski.

Spore zmiany szykują się na WP.tv, największym serwisie wideo firmy. - Chcemy, żeby było to centrum zbierające wszystkie nasze materiały wideo: rozrywkowe, informacyjne, biznesowe, lifestyle’owe. Zaczynamy prace nad przebudową tego serwisu - informuje Grabowski.

Jacek Świderski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl w kwietniu br. (przeczytaj ten wywiad) ujawnił, że Grupa WP pracuje nad osobnym serwisem mającym charakter opiniotwórczego magazynu. Przy czym start tej witryny raczej nie nastąpi w najbliższych miesiącach.

- W tym momencie koncentrujemy się na tym, żeby treści opiniotwórcze mocno eksponować w portalu WP, między innymi na stronie głównej. Przyjęliśmy strategię, że najpierw zwiększymy liczbę takich materiałów na WP, a docelowo wydzielimy je w osobnym serwisie działającym pod nową marką - tłumaczy Jarosław Grabowski.

Firma ostrożnie podchodzi też do cross promowania treści z serwisów dotychczasowej Grupy o2 na stronie głównej WP.pl i z dawnej Wirtualnej Polski w serwisach Grupy o2. Takie rozwiązanie wprowadzono przy okazji odświeżenia w maju br. strony głównej WP.pl, na której pojawiły się odnośniki do materiałów z Biztok.pl oraz treści wideo z Kafeteria.tv, Pudelek.tv i Wrzuta.pl (więcej na ten temat).

- Na razie dość konserwatywnie testujemy, jak takie crossowanie treści wpływa na pozycję i wyniki poszczególnych serwisów - przyznaje Jarosław Grabowski. - Na pewno nie chcemy doprowadzić do sytuacji, w której te same treści będą dostępne w wielu naszych serwisach, bo wtedy przestaną one być odrębnymi markami. Jesteśmy otwarci na łączenie redakcji w większe zespoły zajmujące się konkretnymi dziedzinami i tworzące treści na wszystkie witryny dotyczące danej tematyki - opisuje.

Obecnie wszystkie treści autorskie generują prawie 20 proc. ruchu w serwisach Grupy WP. Firma chce, żeby do końca br. ten wskaźnik wzrósł o 100-130 proc.

W maju br. wszystkie serwisy Grupy WP odwiedziło 14,44 mln internautów (real users), którzy wykonali w nich 3,14 mln odsłon, a każdy korzystał z nich średnio przez 6 godzin i 52:22 minuty. Natomiast sam portal WP.pl miał 11,52 mln użytkowników, 1,93 mld odsłon oraz 5 godzin i 28:32 minuty przypadające na przeciętnego użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).

Dołącz do dyskusji: Grupa WP ze wzrostem wpływów i zysku. Szykuje nowe studio wideo, VoD i przejęcia w e-commerce

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
serdeczny kolega
Wszystkie zapowiadane "nowości" były juz przerabiane. Nieładnie podpisywac sie pod osiagnieciami poprzedników. To nie Sejm panowie, zeby takie zagrywki stosowac. Lepiej powiedz Jacku drogi, jak zamierzasz ten Onet przegonic, bo cos w temacie cisza, a w Q1 i Q2 cwierkaliście o tym na całą branże. I co?
odpowiedź
User
Int
Wirtualnemedia na usługach WP, jeszcze piętnaście wypowiedzi dajcie i dłuższy o metr materiał. Się chłopacy naprodukowali, a na stronie głównej wupy i tak duperele, włażenie z butami w prywatne życie, brudne sensacje - a oni opowiadają bajki o wysokiej jakości dziennikarstwie i treściach. Ha ha ha, i wiszą te shity po 3, 4 dni. Dyrektorstwo bywa czasem na SG? Onet, który jest juz prawie Faktem ciągle lepszy, choć pikuje w imponującym stylu.
odpowiedź
User
Tego
WP w pewnym momencie szukało regionalnych reporterów wzorem Onetu. Teraz cisza jest z regionalnymi reporterami, a na WP pojawiają się treści Polskapresse w serwisach regionalnych przeredagowane oczywiście.
odpowiedź