SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Handel z największym wzrostem wydatków reklamowych. Farmaceutyki promowane w radiu, żywność w magazynach i kinach (raport)

W 2015 roku najwięcej na reklamę wydały firmy z sektorów: farmaceutyki i leki, handel, żywność oraz higiena i pielęgnacja. Największą dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach miała branża handlowa.

Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w czołówce kategorii gospodarczych, które najwięcej wydały w 2015 roku na reklamę w mediach pozainternetowych, były farmaceutyki i leki, handel, żywność, pozostałe oraz higiena i pielęgnacja (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).

Najwięcej wydały firmy z branży farmaceutyki i leki - 4,48 mld zł, czyli 7,2 proc. więcej niż w 2014 roku. Drugą pod względem nakładów reklamowych kategorią był handel z wydatkami w wysokości 4,1 mld zł, która zwiększyła je rok do roku o 14,9 proc. (najwięcej z czołówki).

Sektor żywności - trzeci na tym podium - przeznaczył na promocję w tradycyjnych mediach w ub.r. 3,3 mld zł, czyli 8,7 proc. więcej w skali roku.

Firmy zakwalifikowane do kategorii pozostałe (m.in. edukacja, fundacje, nieruchomości, usługi budowlane, dla biznesu, komunalne itp) zainwestowały z kolei 2,5 mld zł, czyli 5,6 proc. więcej niż w 2014 roku. Kategoria higiena i pielęgnacja z kolei zwiększyła nakłady na reklamę o 5,7 proc., do 2,48 mld zł.

Branże z największymi wydatkami w mediach tradycyjnych

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

FARMACEUTYKI, LEKI

4 180 958 289 zł

4 483 863 133 zł

7,2

HANDEL

3 608 877 017 zł

4 147 188 290 zł

14,9

ŻYWNOŚĆ

3 040 734 682 zł

3 306 579 097 zł

8,7

POZOSTAŁE

2 378 681 911 zł

2 512 074 806 zł

5,6

HIGIENA I PIELĘGNACJA

2 344 534 032 zł

2 478 906 114 zł

5,7

razem

28 508 949 572 zł

30 418 912 285 zł

6,7


Producenci farmaceutyków i leków w 2015 roku najwięcej wydali w telewizji, bo blisko 2,9 mld zł (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej).

Wydatki na reklamę w stacjach radiowych zwiększyli o 22,8 proc., do 1,2 mld zł, a w magazynach - o 40 proc., do 355,1 mln zł. Gazety na reklamach tych produktów zarobiły 89,6 mln zł, czyli 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś outdoor - 15,8 mln zł (14,1 proc. więcej).

Firmy z sektora farmaceutycznego znacznie zredukowały wydatki na reklamę kinową, o 87,7 proc. - z 35,3 do 4,3 mln zł.

Farmaceutyki i leki – podział wydatków na media

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

2 855 372 129 zł

2 864 811 289 zł

0,3

Radio

939 258 442 zł

1 153 739 497 zł

22,8

Gazety

83 076 057 zł

89 586 920 zł

7,8

Magazyny

253 738 475 zł

355 146 287 zł

40

Outdoor

13 878 553 zł

15 840 791 zł

14,1

Kina

35 302 643 zł

4 328 799 zł

-87,7

Indoor

331 990 zł

409 550 zł

23,4

razem

4 180 958 289 zł

4 483 863 133 zł

7,2


Branża handlu niemal po tyle samo przeznaczyła na reklamy w telewizji i radiu, zwiększając znacząco wydatki na reklamę na antenie rozgłośni. W telewizji jej reklamy warte były 1,66 mld zł (3,4 proc. więcej w skali roku), a w radiu - 1,62 mld zł (42 proc. więcej rok do roku).

Na promocji firm z tej kategorii gazety zarobiły 239,6 mln zł (4,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a magazyny - 253,3 mln zł (3,1 proc. więcej). Wydatki firm handlowych na outdoor wzrosły o 1,7 proc., do 327,1 mln zł, a na indoor - o 15,7 proc., do 5,9 mln zł.
Branża handel w 2015 roku zredukowała wydatki na reklamę kinową o 32,2 proc., do 38,8 mln zł.

Handel – podział wydatków na media

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

1 610 429 767 zł

1 664 619 264 zł

3,4

Radio

1 139 477 711 zł

1 617 867 835 zł

42

Gazety

229 043 836 zł

239 559 334 zł

4,6

Magazyny

245 794 289 zł

253 317 712 zł

3,1

Outdoor

321 769 238 zł

327 105 861 zł

1,7

Kina

57 276 506 zł

38 833 534 zł

-32,2

Indoor

5 085 670 zł

5 884 750 zł

15,7

razem

3 608 877 027 zł

4 147 188 290 zł

14,9


Sektor żywności w 2015 roku ponad 80 proc. swoich wydatków zainwestował w reklamę telewizyjną - było to 2,6 mld zł, czyli 4,6 proc. więcej niż w 2014 roku.

Magazyny na reklamach firm z tej kategorii zarobiły nieco ponad 236 mln zł (wzrost o 32,4 proc.), w kinach - 195 mln zł (37,6 proc. więcej), a na outdoorze - 147 mln zł (18,3 proc. więcej). W radiu zainwestowały z kolei 89 mln zł (27,2 proc. więcej) i 12,9 mln zł w gazetach (mniej o 27,3 proc.). Z kolei wydatki na reklamę indoorową wzrosły o ponad 110 proc., do 2,6 mln zł.

Żywność – podział wydatków na media

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

2 507 618 617 zł

2 624 068 745 zł

4,6

Radio

69 992 371 zł

89 009 473 zł

27,2

Gazety

17 697 909 zł

12 863 023 zł

-27,3

Magazyny

178 258 045 zł

236 011 315 zł

32,4

Outdoor

124 196 144 zł

146 975 862 zł

18,3

Kina

141 730 986 zł

195 041 079 zł

37,6

Indoor

1 240 610 zł

2 609 600 zł

110,3

razem

3 040 734 682 zł

3 306 579 097 zł

8,7


Marketerzy zakwalifikowani do kategorii „pozostałe” najwięcej przeznaczyli na wsparcie swoich produktów i usług na łamach gazet - było to 748,6 mln zł (1,2 proc. mniej rok do roku).

527 mln zł zostawili w stacjach radiowych (wzrost o 11,4 proc.) i 503 mln zł w telewizjach (wzrost o 1,8 proc.). Magazyny na ich reklamach zarobiły ponad 490 mln zł (o 14,7 proc. więcej), a firmy outdoorowe – 166,5 mln zł (3,3 proc. więcej).

Reklamy w kinach tych firm warte były blisko 71 mln zł (15,4 proc. więcej w skali roku), a reklamy indoorowe – blisko 6 mln zł (51,7 proc. więcej).

Pozostałe - podział wydatków na media

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

494 096 592 zł

502 957 083 zł

1,8

Radio

473 032 257 zł

526 963 758 zł

11,4

Gazety

757 713 470 zł

748 575 269 zł

-1,2

Magazyny

427 534 301 zł

490 495 356 zł

14,7

Outdoor

161 140 236 zł

166 476 038 zł

3,3

Kina

61 239 135 zł

70 650 852 zł

15,4

Indoor

3 925 920 zł

5 956 450 zł

51,7

razem

2 378 681 911 zł

2 512 074 806 zł

5,6


Reklamodawcy z kategorii higiena i pielęgnacja w 2015 roku ponad połowę swoich budżetów ulokowali w telewizji, zmniejszając jednak wydatki na reklamę na szklanym ekranie o 2,2 proc., do 1,5 mld zł.

Sporo zainwestowali też w magazynach, bo ponad 694 mln zł (22,1 proc. więcej rok do roku). Stacje radiowe na ich reklamach zarobiły 184,5 mln zł (41,9 proc. więcej niż w 2014 roku), a outdoor - 32,8 mln zł (3 proc. mniej rok do roku).

Reklamy kinowe tych firm warte były w 2015 roku 22,2 mln zł (28,3 proc. mniej), a te na łamach gazet - 17,7 mln zł (14,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Na indoor firmy z kategorii higiena i pielęgnacja wydały w ub.r. 1,3 mln zł (202 proc. więcej niż w 2014 roku).

Higiena i pielęgnacja - podział wydatków na media

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

1 560 099 727 zł

1 526 148 297 zł

-2,2

Radio

130 039 474 zł

184 549 750 zł

41,9

Gazety

20 683 449 zł

17 660 115 zł

-14,6

Magazyny

568 398 024 zł

694 203 765 zł

22,1

Outdoor

33 866 638 zł

32 840 236 zł

-3

Kina

31 021 820 zł

22 218 801 zł

-28,3

Indoor

424 900 zł

1 285 150 zł

202,5

razem

2 344 534 032 zł

2 478 906 114 zł

5,7

Dołącz do dyskusji: Handel z największym wzrostem wydatków reklamowych. Farmaceutyki promowane w radiu, żywność w magazynach i kinach (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Farmaceutyki! Buahahaha! Chyba Rozdupany, Pierdzixy, Sralutany i Kutaspirazole!
0 0
odpowiedź