Handel z największym wzrostem wydatków reklamowych. Farmaceutyki promowane w radiu, żywność w magazynach i kinach (raport)
W 2015 roku najwięcej na reklamę wydały firmy z sektorów: farmaceutyki i leki, handel, żywność oraz higiena i pielęgnacja. Największą dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach miała branża handlowa.
Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w czołówce kategorii gospodarczych, które najwięcej wydały w 2015 roku na reklamę w mediach pozainternetowych, były farmaceutyki i leki, handel, żywność, pozostałe oraz higiena i pielęgnacja (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).
Najwięcej wydały firmy z branży farmaceutyki i leki - 4,48 mld zł, czyli 7,2 proc. więcej niż w 2014 roku. Drugą pod względem nakładów reklamowych kategorią był handel z wydatkami w wysokości 4,1 mld zł, która zwiększyła je rok do roku o 14,9 proc. (najwięcej z czołówki).
Sektor żywności - trzeci na tym podium - przeznaczył na promocję w tradycyjnych mediach w ub.r. 3,3 mld zł, czyli 8,7 proc. więcej w skali roku.
Firmy zakwalifikowane do kategorii pozostałe (m.in. edukacja, fundacje, nieruchomości, usługi budowlane, dla biznesu, komunalne itp) zainwestowały z kolei 2,5 mld zł, czyli 5,6 proc. więcej niż w 2014 roku. Kategoria higiena i pielęgnacja z kolei zwiększyła nakłady na reklamę o 5,7 proc., do 2,48 mld zł.
Branże z największymi wydatkami w mediach tradycyjnych | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
FARMACEUTYKI, LEKI | 4 180 958 289 zł | 4 483 863 133 zł | 7,2 |
HANDEL | 3 608 877 017 zł | 4 147 188 290 zł | 14,9 |
ŻYWNOŚĆ | 3 040 734 682 zł | 3 306 579 097 zł | 8,7 |
POZOSTAŁE | 2 378 681 911 zł | 2 512 074 806 zł | 5,6 |
HIGIENA I PIELĘGNACJA | 2 344 534 032 zł | 2 478 906 114 zł | 5,7 |
razem | 28 508 949 572 zł | 30 418 912 285 zł | 6,7 |
Producenci farmaceutyków i leków w 2015 roku najwięcej wydali w telewizji, bo blisko 2,9 mld zł (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej).
Wydatki na reklamę w stacjach radiowych zwiększyli o 22,8 proc., do 1,2 mld zł, a w magazynach - o 40 proc., do 355,1 mln zł. Gazety na reklamach tych produktów zarobiły 89,6 mln zł, czyli 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś outdoor - 15,8 mln zł (14,1 proc. więcej).
Firmy z sektora farmaceutycznego znacznie zredukowały wydatki na reklamę kinową, o 87,7 proc. - z 35,3 do 4,3 mln zł.
Farmaceutyki i leki – podział wydatków na media | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 2 855 372 129 zł | 2 864 811 289 zł | 0,3 |
Radio | 939 258 442 zł | 1 153 739 497 zł | 22,8 |
Gazety | 83 076 057 zł | 89 586 920 zł | 7,8 |
Magazyny | 253 738 475 zł | 355 146 287 zł | 40 |
Outdoor | 13 878 553 zł | 15 840 791 zł | 14,1 |
Kina | 35 302 643 zł | 4 328 799 zł | -87,7 |
Indoor | 331 990 zł | 409 550 zł | 23,4 |
razem | 4 180 958 289 zł | 4 483 863 133 zł | 7,2 |
Branża handlu niemal po tyle samo przeznaczyła na reklamy w telewizji i radiu, zwiększając znacząco wydatki na reklamę na antenie rozgłośni. W telewizji jej reklamy warte były 1,66 mld zł (3,4 proc. więcej w skali roku), a w radiu - 1,62 mld zł (42 proc. więcej rok do roku).
Na promocji firm z tej kategorii gazety zarobiły 239,6 mln zł (4,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a magazyny - 253,3 mln zł (3,1 proc. więcej). Wydatki firm handlowych na outdoor wzrosły o 1,7 proc., do 327,1 mln zł, a na indoor - o 15,7 proc., do 5,9 mln zł.
Branża handel w 2015 roku zredukowała wydatki na reklamę kinową o 32,2 proc., do 38,8 mln zł.
Handel – podział wydatków na media | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 1 610 429 767 zł | 1 664 619 264 zł | 3,4 |
Radio | 1 139 477 711 zł | 1 617 867 835 zł | 42 |
Gazety | 229 043 836 zł | 239 559 334 zł | 4,6 |
Magazyny | 245 794 289 zł | 253 317 712 zł | 3,1 |
Outdoor | 321 769 238 zł | 327 105 861 zł | 1,7 |
Kina | 57 276 506 zł | 38 833 534 zł | -32,2 |
Indoor | 5 085 670 zł | 5 884 750 zł | 15,7 |
razem | 3 608 877 027 zł | 4 147 188 290 zł | 14,9 |
Sektor żywności w 2015 roku ponad 80 proc. swoich wydatków zainwestował w reklamę telewizyjną - było to 2,6 mld zł, czyli 4,6 proc. więcej niż w 2014 roku.
Magazyny na reklamach firm z tej kategorii zarobiły nieco ponad 236 mln zł (wzrost o 32,4 proc.), w kinach - 195 mln zł (37,6 proc. więcej), a na outdoorze - 147 mln zł (18,3 proc. więcej). W radiu zainwestowały z kolei 89 mln zł (27,2 proc. więcej) i 12,9 mln zł w gazetach (mniej o 27,3 proc.). Z kolei wydatki na reklamę indoorową wzrosły o ponad 110 proc., do 2,6 mln zł.
Żywność – podział wydatków na media | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 2 507 618 617 zł | 2 624 068 745 zł | 4,6 |
Radio | 69 992 371 zł | 89 009 473 zł | 27,2 |
Gazety | 17 697 909 zł | 12 863 023 zł | -27,3 |
Magazyny | 178 258 045 zł | 236 011 315 zł | 32,4 |
Outdoor | 124 196 144 zł | 146 975 862 zł | 18,3 |
Kina | 141 730 986 zł | 195 041 079 zł | 37,6 |
Indoor | 1 240 610 zł | 2 609 600 zł | 110,3 |
razem | 3 040 734 682 zł | 3 306 579 097 zł | 8,7 |
Marketerzy zakwalifikowani do kategorii „pozostałe” najwięcej przeznaczyli na wsparcie swoich produktów i usług na łamach gazet - było to 748,6 mln zł (1,2 proc. mniej rok do roku).
527 mln zł zostawili w stacjach radiowych (wzrost o 11,4 proc.) i 503 mln zł w telewizjach (wzrost o 1,8 proc.). Magazyny na ich reklamach zarobiły ponad 490 mln zł (o 14,7 proc. więcej), a firmy outdoorowe – 166,5 mln zł (3,3 proc. więcej).
Reklamy w kinach tych firm warte były blisko 71 mln zł (15,4 proc. więcej w skali roku), a reklamy indoorowe – blisko 6 mln zł (51,7 proc. więcej).
Pozostałe - podział wydatków na media | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 494 096 592 zł | 502 957 083 zł | 1,8 |
Radio | 473 032 257 zł | 526 963 758 zł | 11,4 |
Gazety | 757 713 470 zł | 748 575 269 zł | -1,2 |
Magazyny | 427 534 301 zł | 490 495 356 zł | 14,7 |
Outdoor | 161 140 236 zł | 166 476 038 zł | 3,3 |
Kina | 61 239 135 zł | 70 650 852 zł | 15,4 |
Indoor | 3 925 920 zł | 5 956 450 zł | 51,7 |
razem | 2 378 681 911 zł | 2 512 074 806 zł | 5,6 |
Reklamodawcy z kategorii higiena i pielęgnacja w 2015 roku ponad połowę swoich budżetów ulokowali w telewizji, zmniejszając jednak wydatki na reklamę na szklanym ekranie o 2,2 proc., do 1,5 mld zł.
Sporo zainwestowali też w magazynach, bo ponad 694 mln zł (22,1 proc. więcej rok do roku). Stacje radiowe na ich reklamach zarobiły 184,5 mln zł (41,9 proc. więcej niż w 2014 roku), a outdoor - 32,8 mln zł (3 proc. mniej rok do roku).
Reklamy kinowe tych firm warte były w 2015 roku 22,2 mln zł (28,3 proc. mniej), a te na łamach gazet - 17,7 mln zł (14,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Na indoor firmy z kategorii higiena i pielęgnacja wydały w ub.r. 1,3 mln zł (202 proc. więcej niż w 2014 roku).
Higiena i pielęgnacja - podział wydatków na media | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 1 560 099 727 zł | 1 526 148 297 zł | -2,2 |
Radio | 130 039 474 zł | 184 549 750 zł | 41,9 |
Gazety | 20 683 449 zł | 17 660 115 zł | -14,6 |
Magazyny | 568 398 024 zł | 694 203 765 zł | 22,1 |
Outdoor | 33 866 638 zł | 32 840 236 zł | -3 |
Kina | 31 021 820 zł | 22 218 801 zł | -28,3 |
Indoor | 424 900 zł | 1 285 150 zł | 202,5 |
razem | 2 344 534 032 zł | 2 478 906 114 zł | 5,7 |
Dołącz do dyskusji: Handel z największym wzrostem wydatków reklamowych. Farmaceutyki promowane w radiu, żywność w magazynach i kinach (raport)