Zarobki w agencjach PR: ponad 20 tys. zł dla prezesów i dyrektorów zarządzających, 7-11 tys. zł dla menedżerów
W ub.r. prezes agencji public relations zarabiał przeciętnie 25 tys. zł brutto, a dyrektor zarządzający - 22 tys. zł. Na stanowiskach menedżerskich stawki wynosiły od prawie 7 do 11 tys. zł, a dla junior account executive’a - 3,5 tys. zł - wynika z raportu Związku Firm Public Relations.
Związek Firm Public Relations raport dotyczący zarobków przygotował na podstawie kwestionariuszy wypełnionych przez 20 jego firm członkowskich. Wszystkie stawki to zarobki brutto razem z premiami, bonusami i innymi składnikami zmiennymi.
Według raportu najwięcej zarabiali prezesi i CEO agencji - średnio 25 tys. zł miesięcznie. W przypadku tych stanowisk oprócz umów o pracę uwzględniono inne formy współpracy: umowy cywilnoprawne i umowy z jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi. Z kolei przeciętne wynagrodzenie dyrektora zarządzającego to 22 tys. zł.
Po nieco ponad 10 tys. zł wynosiły zarobki brutto wyższej kadry menedżerskiej: dyrektorów działów (prawie 12 tys. zł) oraz account directorów i group account managerów (11,3 tys. zł). Natomiast pozostali pracownicy na stanowiskach menedżerskich otrzymywali w przedziale 7-9 tys. zł brutto: junior account managerowie - 6,4 tys. zł, account managerowie/konsultanci - 7,1 tys. zł, a senior account managerowie/konsultanci - 9,4 tys. zł.
Najsłabiej wynagradzane były osoby z najmniejszym doświadczeniem na niesamodzielnych stanowiskach: asystenci (średnio zarabiali 2,9 tys. zł), junior account executive (3,5 tys. zł) oraz account executive (4,8 tys. zł).
Wyniki poprzedniego takiego raportu podano jesienią 2017 roku. Wtedy przeciętne zarobki CEO i prezesa agencji wynosiły 22,25 tys. zł, dyrektora działu - 13 tys. zł, senior account managera - 8,9 tys. zł, account managera - 7,2 tys. zł, junior account managera - 6,48 tys. zł, account executive’a - 4,3 tys. zł, junior account executive’a - 3,3 tys. zł, a asystenta - 2,5 tys. zł. Dane zebrano od 19 firm.
W raporcie podano też mediany stawek godzinowych, pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu i zawierające marżę. Takie stawki są prezentowane klientom na początku negocjacji kontraktu.
W przypadku CEO i prezesa mediana stawki godzinowej wynosi 650 zł, a w przypadku dyrektora zarządzającego - 515 zł. Natomiast dla asystenta jest to 95 zł, dla junior account executive - 130 zł, a dla account executive - 150 zł.
Dane z kwestionariuszy agencji członkowskich Związku Firm Public Relations zostały zweryfikowane przez analityków z Willis Towers Watson Polska.
W przypadku umów o pracę wartość brutto oznacza kwotę przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. „ZUS pracownika”. Jest to zarówno płaca gwarantowana, jak i część zmienna.
W przypadku stawek godzinowych mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem otrzymuje stawki wyższe, jak i niższe od niej.
Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach poszczególnych stanowisk. Każde stanowisko z modelu badania posiada zwięzły opis głównych obszarów odpowiedzialności, kompetencji i wymagań stawianych zajmującym je osobom. Pozwala to na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z opracowanym rynkowym profilem wzorcowym.
Dołącz do dyskusji: Zarobki w agencjach PR: ponad 20 tys. zł dla prezesów i dyrektorów zarządzających, 7-11 tys. zł dla menedżerów
Cała reszta branzy nie zrzeszona w ZFPR (czyli ok 80% rynku) zazwyczajh płaci mniejsze stawki niz największe tuzy :)
Zatem zapraszamy młody narybek do tej branzy. Życie pod palmami na Was czeka!