InPost ma 14 tys. Paczkomatów w Polsce, 47 proc. wpływów z dostaw z Allegro. Niebawem strategia usługi InPost Fresh
W zeszłym półroczu InPost osiągnął wzrost wpływów o 54 proc. do 1,65 mld zł i zysku netto ze 117,4 do 186 mln zł. W Polsce firma ma już 14 tys. Paczkomatów, a 47 proc. przychodów zapewniają dostawy zakupów z Allegro. Biznes zagraniczny firmy nadal notuje straty.
W Polsce półroczne przychody InPostu zwiększyły się z 1,07 do 1,63 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 418,8 do 742,1 mln zł.
Firma w pierwszej połowie br. dostarczyła 164,8 mln przesyłek, o 61 proc. więcej niż przed rokiem, a średni przychód na przesyłkę zwiększył się z 7,31 do 7,38 zł.
InPost od wielu lat obsługuje jeden z wariantów dostaw zakupów z Allegro, we wrześniu ub.r. umowę z platformą podpisano na kolejne siedem lat.
W pierwszej połowie br., tak jak rok wcześniej, dostawy zakupów z Allegro przyniosły 47 proc. przychodów InPostu. Przy czym udział dostaw w ramach Allegro Smart! zwiększył się z 26 do 30 proc., a z pozostałych ofert zmalał z 21 do 17 proc.
InPost ma 14 tys. Paczkomatów w Polsce
Na koniec czerwca do InPostu należało w Polsce 13,3 tys. Paczkomatów, podczas gdy rok wcześniej było ich 8,7 tys. Natomiast w minionym tygodniu firma podała, że liczba Paczkomatów w naszym kraju przekroczyła już 14 tys.
- Nowe Paczkomaty nie tylko instalujemy w ekspresowym tempie, ale do tego w ramach programu Green City lokujemy urządzenia przy współpracy z władzami samorządowymi i lokalnymi społecznościami - tak, aby nasze urządzenia w sposób harmonijny wtapiały się w tkankę miejską. Dodatkowo, by jeszcze bardziej niwelować ślad węglowy obiegu paczki w ostatniej mili - do miast partnerskich trafiają zeroemisyjne samochody elektryczne. Przy nowo stawianych urządzeniach kładziemy także innowacyjną kostkę brukową oczyszczającą powietrze i wprowadzamy Paczkomaty autonomiczne - zasilane energią słoneczną - wyliczył Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu.
W drugim kwartale br. każdy Paczkomat w Polsce miał średnio 141 skrytek, wobec 124 rok wcześniej (wynika to z faktu, że ostatnio stawiane były większe maszyny).
W największym stopniu skrytki są zajęte w czasie zimowego szczytu zakupowego - w grudniu ub.r. poziom zapełnienia wynosił 86 proc. W czerwcu br. wskaźnik ten wynosił 77 proc., wobec 85 proc. rok wcześniej. InPost zaznacza, że przyczyną spadku jest ogromne zainteresowanie e-commerce w związku z pierwszym lockdownem wiosną ub.r.
Przychody z dostaw kurierskich w Polsce zwiększyły się w zeszłym półroczu o 23 proc. do 360 mln zł, a tylko w drugim kwartale - o 10 proc. do 185,6 mln zł.
Liczba przesyłek dostarczonych tak w ciągu półrocza wzrosła o 24 proc. do 34,3 mln, a średni przychód z przesyłki zmalał z 8,14 do 7,69 zł.
Bezpośredni koszt InPostu w przeliczeniu na każdą przesyłkę (do Paczkomatów i przez kurierów) zmniejszył się rok do roku z 4 do 3,39 zł, natomiast średni zysk brutto zwiększył się z 4 do 4,53 zł.
Biznes zagraniczny InPostu z większą stratą
W Wielkiej Brytanii i Włoszech liczba Paczkomatów zwiększyła się przez rok o 80 proc. - z 1 239 do 2 225, a łączna liczba skrytek - z 61,7 do 114,2 tys.
Z kolei liczba przesyłek dostarczonych w Wielkiej Brytanii poszła w górę ponad czterokrotnie - z 0,7 mln w pierwszej połowie ub.r. do 2,9 mln rok później.
Półroczne przychody InPostu na rynkach zagranicznych prawie się potroiły, rosnąc z 5,7 do 22,3 mln zł. Skorygowana strata EBITDA pogłębiła się z 17,4 do 47,5 mln zł, co firma uzasadnia inwestycjami w rozbudowę sieci Paczkomatów oraz wyższe koszty działania istniejących już maszyn.
186 mln zł zysku netto, 329 mln zł na inwestycje
W zeszłym półroczu wydatki inwestycyjne InPostu wyniosły 329 mln zł, wobec 215,3 mln zł rok wcześniej.
Wskaźnik zadłużenia firmy zwiększył się z 1,4x do 1,8x, a w ujęciu pro forma, czyli przy uwzględnieniu niedawnego przejęcia francuskiego operatora Mondial Relay za 513 mln euro, na koniec czerwca br. wynosił ok. 3x.
W samym drugim kwartale br. przychody InPostu wzrosły rok do roku z 659,9 do 857,6 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 265,1 do 362,4 mln zł, a zysk netto zmalał ze 129,2 do 92,2 mln zł.
Niebawem strategia usługi InPost Fresh
W najbliższych kilku kwartałach InPost zakłada dalszą poprawę marży brutto w Polsce - poinformował podczas telekonferencji wiceprezes InPostu Adam Aleksandrowicz. "Zakładamy, że w Polsce w najbliższych kilku kwartałach nastąpi dalsza poprawa marży brutto" - powiedział wiceprezes.
W pierwszej połowie roku marża brutto InPostu w Polsce wzrosła do 57,6 proc. z 50,9 proc. rok wcześniej. Prezes Inpostu Rafał Brzoska zakłada, że w tym roku zwyżka rynku e-commerce w naszym kraju sięgnie 15-20 proc.
Brzoska ocenia, że w e-commerce widać było efekt wyjazdów Polaków na wakacje. "Poluzowanie lockdownów na okres wakacyjny w większości krajów spowodowało, że ta presja na niedokonywanie zakupów w miejscach fizycznych oczywiście zmalała, tradycyjnie te miesiące w e-commerce są miesiącami słabszymi od średniej. Oczywiście dodatkowe elementy związane z brakiem lockdownu spowodowały złagodnienie gwałtownej krzywej wzrostu e-commerce, które obserwowaliśmy przez pierwszą połowę roku. Wchodząc z powrotem w miesiące jesienne, powrót do szkoły, od października zaczyna się pik w e-commerce, ta cykliczność dość mocno się powtarza" - powiedział, pytany czy w branży widoczne były masowe wyjazdy Polaków na wakacje.
"Tak to było widoczne, ale co roku wakacyjne miesiące są najspokojniejsze patrząc na przestrzeni całego roku" - dodał.
Prezes zapowiedział, że pod koniec 2021 roku InPost przedstawi strategię rozwoju InPost Fresh.
"Zamierzamy ten koncept do końca roku poszerzyć o kolejnych partnerów, z którymi prowadzimy rozmowy. Szerszą strategię dotyczącą InPostu Fresh przedstawimy na koniec roku. Będzie ona obejmowała, jeśli te parametry wzrostu, te poprawiające się wskaźniki i adopcja usługi będzie szła w tym tempie, to będzie ona przede wszystkim obejmowała znaczne zwiększenie zasięgu geograficznego działania usługi. I nie mówimy o powiększeniu tego pilotażu o 1 czy 2 miasta , (...) dla nas zwiększanie zasięgu to jest skokowo, w tempie takim jak rozstawiamy paczkomaty"- powiedział.
InPost oraz Makro Polska rozpoczęły w lipcu w Warszawie testy dostaw produktów spożywczych oraz przemysłowych w oparciu o nową aplikację InPost Fresh. Jak wówczas informowano, to pierwszy krok w budowaniu ogólnopolskiej sieci dostaw produktów spożywczych.
W styczniu br. InPost pojawił się na giełdzie w Amsterdamie. Od debiutu akcje firmy staniały o ok. 24 proc., w czwartek po publikacji wyników finansowych kurs malał o ok. 3 proc.
Dołącz do dyskusji: InPost ma 14 tys. Paczkomatów w Polsce, 47 proc. wpływów z dostaw z Allegro. Niebawem strategia usługi InPost Fresh
Niebezpieczna sytuacja gdyby Allegro uniezależniło sie od inPost.
Straciliśmy rynek paczek.