SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

InPost ma 14 tys. Paczkomatów w Polsce, 47 proc. wpływów z dostaw z Allegro. Niebawem strategia usługi InPost Fresh

W zeszłym półroczu InPost osiągnął wzrost wpływów o 54 proc. do 1,65 mld zł i zysku netto ze 117,4 do 186 mln zł. W Polsce firma ma już 14 tys. Paczkomatów, a 47 proc. przychodów zapewniają dostawy zakupów z Allegro. Biznes zagraniczny firmy nadal notuje straty.

W Polsce półroczne przychody InPostu zwiększyły się z 1,07 do 1,63 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 418,8 do 742,1 mln zł.

Firma w pierwszej połowie br. dostarczyła 164,8 mln przesyłek, o 61 proc. więcej niż przed rokiem, a średni przychód na przesyłkę zwiększył się z 7,31 do 7,38 zł.

InPost od wielu lat obsługuje jeden z wariantów dostaw zakupów z Allegro, we wrześniu ub.r. umowę z platformą podpisano na kolejne siedem lat.

W pierwszej połowie br., tak jak rok wcześniej, dostawy zakupów z Allegro przyniosły 47 proc. przychodów InPostu. Przy czym udział dostaw w ramach Allegro Smart! zwiększył się z 26 do 30 proc., a z pozostałych ofert zmalał z 21 do 17 proc.

InPost ma 14 tys. Paczkomatów w Polsce

Na koniec czerwca do InPostu należało w Polsce 13,3 tys. Paczkomatów, podczas gdy rok wcześniej było ich 8,7 tys. Natomiast w minionym tygodniu firma podała, że liczba Paczkomatów w naszym kraju przekroczyła już 14 tys.

- Nowe Paczkomaty nie tylko instalujemy w ekspresowym tempie, ale do tego w ramach programu Green City lokujemy urządzenia przy współpracy z władzami samorządowymi i lokalnymi społecznościami - tak, aby nasze urządzenia w sposób harmonijny wtapiały się w tkankę miejską. Dodatkowo, by jeszcze bardziej niwelować ślad węglowy obiegu paczki w ostatniej mili - do miast partnerskich trafiają zeroemisyjne samochody elektryczne. Przy nowo stawianych urządzeniach kładziemy także innowacyjną kostkę brukową oczyszczającą powietrze i wprowadzamy Paczkomaty autonomiczne - zasilane energią słoneczną - wyliczył Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu.

W drugim kwartale br. każdy Paczkomat w Polsce miał średnio 141 skrytek, wobec 124 rok wcześniej (wynika to z faktu, że ostatnio stawiane były większe maszyny).

W największym stopniu skrytki są zajęte w czasie zimowego szczytu zakupowego - w grudniu ub.r. poziom zapełnienia wynosił 86 proc. W czerwcu br. wskaźnik ten wynosił 77 proc., wobec 85 proc. rok wcześniej. InPost zaznacza, że przyczyną spadku jest ogromne zainteresowanie e-commerce w związku z pierwszym lockdownem wiosną ub.r.

Przychody z dostaw kurierskich w Polsce zwiększyły się w zeszłym półroczu o 23 proc. do 360 mln zł, a tylko w drugim kwartale - o 10 proc. do 185,6 mln zł.

Liczba przesyłek dostarczonych tak w ciągu półrocza wzrosła o 24 proc. do 34,3 mln, a średni przychód z przesyłki zmalał z 8,14 do 7,69 zł.

Bezpośredni koszt InPostu w przeliczeniu na każdą przesyłkę (do Paczkomatów i przez kurierów) zmniejszył się rok do roku z 4 do 3,39 zł, natomiast średni zysk brutto zwiększył się z 4 do 4,53 zł.

Biznes zagraniczny InPostu z większą stratą

W Wielkiej Brytanii i Włoszech liczba Paczkomatów zwiększyła się przez rok o 80 proc. - z 1 239 do 2 225, a łączna liczba skrytek - z 61,7 do 114,2 tys.

Z kolei liczba przesyłek dostarczonych w Wielkiej Brytanii poszła w górę ponad czterokrotnie - z 0,7 mln w pierwszej połowie ub.r. do 2,9 mln rok później.

Półroczne przychody InPostu na rynkach zagranicznych prawie się potroiły, rosnąc z 5,7 do 22,3 mln zł. Skorygowana strata EBITDA pogłębiła się z 17,4 do 47,5 mln zł, co firma uzasadnia inwestycjami w rozbudowę sieci Paczkomatów oraz wyższe koszty działania istniejących już maszyn.

186 mln zł zysku netto, 329 mln zł na inwestycje

W zeszłym półroczu wydatki inwestycyjne InPostu wyniosły 329 mln zł, wobec 215,3 mln zł rok wcześniej.

Wskaźnik zadłużenia firmy zwiększył się z 1,4x do 1,8x, a w ujęciu pro forma, czyli przy uwzględnieniu niedawnego przejęcia francuskiego operatora Mondial Relay za 513 mln euro, na koniec czerwca br. wynosił ok. 3x.

W samym drugim kwartale br. przychody InPostu wzrosły rok do roku z 659,9 do 857,6 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 265,1 do 362,4 mln zł, a zysk netto zmalał ze 129,2 do 92,2 mln zł.

Niebawem strategia usługi InPost Fresh

W najbliższych kilku kwartałach InPost zakłada dalszą poprawę marży brutto w Polsce - poinformował podczas telekonferencji wiceprezes InPostu Adam Aleksandrowicz. "Zakładamy, że w Polsce w najbliższych kilku kwartałach nastąpi dalsza poprawa marży brutto" - powiedział wiceprezes.

W pierwszej połowie roku marża brutto InPostu w Polsce wzrosła do 57,6 proc. z 50,9 proc. rok wcześniej. Prezes Inpostu Rafał Brzoska zakłada, że w tym roku zwyżka rynku e-commerce w naszym kraju sięgnie 15-20 proc.

Brzoska ocenia, że w e-commerce widać było efekt wyjazdów Polaków na wakacje. "Poluzowanie lockdownów na okres wakacyjny w większości krajów spowodowało, że ta presja na niedokonywanie zakupów w miejscach fizycznych oczywiście zmalała, tradycyjnie te miesiące w e-commerce są miesiącami słabszymi od średniej. Oczywiście dodatkowe elementy związane z brakiem lockdownu spowodowały złagodnienie gwałtownej krzywej wzrostu e-commerce, które obserwowaliśmy przez pierwszą połowę roku. Wchodząc z powrotem w miesiące jesienne, powrót do szkoły, od października zaczyna się pik w e-commerce, ta cykliczność dość mocno się powtarza" - powiedział, pytany czy w branży widoczne były masowe wyjazdy Polaków na wakacje.

"Tak to było widoczne, ale co roku wakacyjne miesiące są najspokojniejsze patrząc na przestrzeni całego roku" - dodał.

Prezes zapowiedział, że pod koniec 2021 roku InPost przedstawi strategię rozwoju InPost Fresh.

"Zamierzamy ten koncept do końca roku poszerzyć o kolejnych partnerów, z którymi prowadzimy rozmowy. Szerszą strategię dotyczącą InPostu Fresh przedstawimy na koniec roku. Będzie ona obejmowała, jeśli te parametry wzrostu, te poprawiające się wskaźniki i adopcja usługi będzie szła w tym tempie, to będzie ona przede wszystkim obejmowała znaczne zwiększenie zasięgu geograficznego działania usługi. I nie mówimy o powiększeniu tego pilotażu o 1 czy 2 miasta , (...) dla nas zwiększanie zasięgu to jest skokowo, w tempie takim jak rozstawiamy paczkomaty"- powiedział.

InPost oraz Makro Polska rozpoczęły w lipcu w Warszawie testy dostaw produktów spożywczych oraz przemysłowych w oparciu o nową aplikację InPost Fresh. Jak wówczas informowano, to pierwszy krok w budowaniu ogólnopolskiej sieci dostaw produktów spożywczych.

W styczniu br. InPost pojawił się na giełdzie w Amsterdamie. Od debiutu akcje firmy staniały o ok. 24 proc., w czwartek po publikacji wyników finansowych kurs malał o ok. 3 proc.

Dołącz do dyskusji: InPost ma 14 tys. Paczkomatów w Polsce, 47 proc. wpływów z dostaw z Allegro. Niebawem strategia usługi InPost Fresh

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Popo
47 proc. przychodów zapewniają dostawy zakupów z Allegro.
Niebezpieczna sytuacja gdyby Allegro uniezależniło sie od inPost.
odpowiedź
User
pracownik Poczty
Niebywałe, jak nasza firma przespała rewolucję internetową. Przecież te paczkomaty to powinien być pomysł Poczty Polskiej.
Straciliśmy rynek paczek.
odpowiedź
User
Normlas
Powinien być zakaz stawiania paczkomatów gdzie popadnie. Tylko na parkingach przy marketach.
odpowiedź