InPost sfinalizował kupno Mondial Relay za 513 mln euro
InPost w porozumieniu z Otto Group pomyślnie sfinalizował przejęcie francuskiego operatora logistycznego Mondial Relay. Wartość transakcji wyniosła 513 mln euro.
Jak podał InPost w komunikacie, transakcja ma pozwolić grupie InPost na znaczące rozszerzenie rynku i przyspieszenie międzynarodowej strategii rozwoju, wejście na rynki Francji, krajów Beneluksu i Półwyspu Iberyjskiego, a także wzrost EBITDA o ok. 100-150 mln euro w średnim okresie.
- Zakończyliśmy strategicznie ważne przejęcie, a rozległa sieć Mondial Relay na jednym z największych rynków e-commerce w Europie pozwoli InPost na przyspieszenie realizacji strategii ekspansji międzynarodowej. Wraz z Mondial Relay stajemy się wiodącym w Europie rozwiązaniem dostaw "poza domem" dla e-commerce. Możemy przy tym wykorzystać wiele synergii, aby jeszcze szybciej rosnąć i tworzyć wartość dla naszych interesariuszy - komentuje Rafał Brzoska, prezes i mniejszościowy akcjonariusz InPostu. - Wspólnie zwiększymy popyt i na nowo zdefiniujemy dostawy ostatniej mili dla konsumentów - zapowiada.
Założona w 1997 roku firma Mondial Relay jest dostawcą przesyłek dla e-commerce na rynku europejskim. Posiada około 15.800 punktów odbioru i nadania we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim (stan na luty 2021). We Francji jest drugą co wielkości siecią, obejmującą 11.000 punktów oraz 4 centra dystrybucyjne.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W 2020 roku Mondial Relay obsłużyła 131 mln przesyłek. Przychody firmy w minionym roku wyniosły 437 mln euro, a EBITDA ukształtowała na poziomie 60 mln euro.
Łącznie InPost i Mondial Relay dostarczyły w 2020 roku ponad 440 milionów przesyłek, wspieranych przez sieć około 28 tys. lokalizacji w punktach APM i PUDO.
Wiążąca umowa kupna 100 proc. udziałów Mondial Relay została zawarta przez InPost w maju, zapowiedziano wtedy, że cena wyniesie 565 mln euro, czyli ok. 2,6 mld zł. Prezes InPostu Rafał Brzoska podkreślał, że to prawdopodobnie największe w historii przejęcie zrealizowane przez polską firmę za granicą.
W lutym br. firma uruchomiła nowe centrum logistyczne w Chorzowie, o powierzchni 6 tys. metrów kwadratowych. W połowie kwietnia zapowiedziała, że w br. otworzy kilkanaście kolejnych hubów logistycznych, a Paczkomaty będzie instalować także na terenie inwestycji mieszkaniowych i wielofunkcyjnych dewelopera Echo Investment.
W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął wzrost przychodów o 93 proc. do 793,2 mln zł oraz skorygowanego zysku EBITDA ze 136,3 do 332,2 mln zł. Firma ma już 13 553 Paczkomatów, podniosła swoje plany biznesowe na cały br.
W Polsce przychody InPostu poszły w górę rok do roku o 91 proc. - z 410 do 782,1 mln zł, natomiast za granicą - z 2 do 11,1 mln zł.
Firma dostarczyła w naszym kraju 96,6 mln paczek (76 proc. więcej niż przed rokiem), z czego 79,9 mln poprzez Paczkomaty, a 16,7 mln przy pomocy kurierów.
Liczba Paczkomatów zwiększyła się rok do roku z 9 236 do 13 553. W Polsce nastąpił wzrost o 46 proc. do 11 743, a na rynkach zagranicznych - o 54 proc. do 1 810. W efekcie liczba skrytek w Paczkomatach poszła w górę o 76 proc., z 994 tys. do 1,746 mln.