SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jesień w telewizji: TVN wygrała, TVP1 najwięcej straciła

Największą oglądalność w trakcie jesiennego sezonu miała telewizja TVN, choć zanotowała spadek udziału w rynku telewizyjnym. Kosztem dużych nadawców zyskały za to mniejsze stacje.

TVN liderem oglądalności podczas jesiennego sezonu telewizyjnego (okres wrzesień-listopad br.) była tak samo jak rok wcześniej. Stacja, która jesienią br. wprowadziła do ramówki m.in. „MasterChefa” i „Lekarze”, zanotowała udział na poziomie 15,61 proc., tracąc jednak 5,73 proc. względem analogicznego okresu ub.r.

- TVN ze względu na swoją ofertę programową i dużą popularność w grupach miejskich i z wyższym dochodem w sposób naturalny broni się lepiej przed ekspansją coraz bardziej popularnych stacji tematycznych - mówi Wirtualnemedia.pl Michał Daniluk, członek zarządu domu mediowego OMD.

Drugie miejsce z wynikiem na poziomie 14,04 proc. zajął Polsat, rok wcześniej będący na pozycji trzeciej. Jego udział spadł bardziej niż TVN, bo o 5,84 proc. Kanał ten tej jesieni postawił m.in. na nowy serial „Przyjaciółki”.

Największy spadek udziałów w czołówce zanotowała jednak TVP1. Jej wynik zmalał aż o 12,9 proc. i wyniósł 14,04 proc., a kanał spadł na miejsce trzecie. Jedynka wprowadziła jesienią do ramówki m.in. serial „Siła wyższa” i nowa telenowelę „Wszystko przed nami”. Jednak nie odniosły one spodziewanego sukcesu. „Siła” miała niższe wyniki niż poprzednie seriale nadawane w tym paśmie, zaś nowy serial Ilony Łepkowskiej gromadzi mniej widzów niż sąsiadujące w nim w ramówce „Klan” i „Galeria”.

Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej, tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że Jedynka bardziej niż inne kanały cierpi na kwestii cyfryzacji. Starsza grupa widzów nie łatwo przystosowuje się bowiem do zmian technologicznych. - Poza tym TVP1 ma dużo powinności misyjnych. Pokazuje wydarzenia patriotyczne i religijne, a takie transmisje tracą widzów - dodaje Braun.

-  TVP od dłuższego czasu nie może wypracować skutecznej strategii działania w obliczu coraz trudniejszej sytuacji na rynku, zwłaszcza jeśli chodzi o wpływy reklamowe. Z jednej strony TVP ma coraz silniejszą konkurencję ze strony stacji tematycznych, z drugiej strony profil widza TVP nie jest tak atrakcyjny dla reklamodawców (i nigdy nie był) jak stacji tematycznych czy TVN-u - uważa Daniluk.

Najmniejszy spadek wśród kanałów z czołówki odnotowała w jesiennej ramówce Dwójka. Jej udział zmalał tylko o 3,46 proc. i wyniósł 12,26 proc. Łączny udział kanałów tzw. wielkiej czwórki w rynku wyniósł w okresie wrzesień-listopad br. 55,88 proc. i był o 4,33 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej.

To efekt rosnących wyników kanałów tematycznych, a także mniejszych stacji, która pojawiły się w  naziemnej telewizji cyfrowej. Zdaniem Daniluka, spośród głównych kanałów to właśnie TVN ucierpi najmniej na cyfryzacji. - A to ze względu właśnie na konsekwentnie budowaną wysoką jakość programu i to, że stacja ta walczyła o "trudnego" w utrzymaniu widza od zawsze - mówi Daniluk.

Wszyscy 4+1.09 - 30.11
20112012
StacjaSHR %SHR %
TVN16,56%15,61%
Polsat14,91%14,04%
TVP116,04%13,97%
TVP212,70%12,26%
TVP Info4,05%3,43%
TVN243,26%3,01%


Najważniejsza dla nadawców jest jednak grupa komercyjna, czyli widzowie w wieku 16-49 lat. Tutaj także liderem tej jesieni była stacja TVN. Jej udział zmalał jednak o 4,6 proc. do 16,80 proc.

- TVN była od 2008 roku liderem jesieni w udziałach w grupie komercyjnej. W ostatnim roku straciła 0,8 pkt proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - podobnie jak TVP2 i Polsat. Mimo spadku udziału utrzymanie pozycji lidera należy uznać za sukces - mówi Wirtualnemedia.pl Marek Racławski, head of TV department w PanMedia Western.

Zwraca on uwagę na silna ofertę programową tej stacji - to m. in. „Na Wspólnej”, „Kuba Wojewódzki”, „Mam talent”, „Prawo Agaty”, „Ukryta prawda”, a także nowości jak „Lekarze” i „MasterChef”. -  Należy docenić wyczuwanie trendów i szybką reakcję stacji, czego dowodem jest zakup światowego formatu - komentuje Racławski.

Drugą pozycję w grupie komercyjnej zajął Polsat - jego udział uplasował się na poziomie 16,79 proc. po spadku o 4,47 proc. Dwójka była trzecia (10,52 proc., - 6,9 proc,.), a Jedynka dopiero czwarta. TVP1 straciła w tej grupie aż 15,23 proc. i jej wynik to 10,35 proc.

- Przyczyn tak dużego spadku udziału TVP1 należy upatrywać w spadku oglądalności w pasmach porannych (spadek o -40 proc.) i dziennych (-28 proc.). Widzowie tych pasm zasilili publiczność Polsatu, TVN oraz mniejszych stacji. Spadki udziałów w pozostałych daypartach nie odbiegają znacząco od wyników pozostałych dużych stacji - mówi Racławski. - Lepsze wyniki TVP2 w porównaniu z TVP1 w paśmie popołudniowym i wieczornym spowodowane są bogatszą ofertą tej stacji - dodaje.

Jesienią zyskały za to mniejsze stacje, które poszerzyły zasięg dzięki naziemnej telewizji cyfrowej. Kanał TVN7 zanotował wzrost udziału aż o 16,5 proc., zaś dynamicznie rosnąca cały czas TV Puls - aż o 41,7 proc.

16-491.09 - 30.11
20112012
StacjaSHR %SHR %
TVN17,61%16,80%
Polsat16,79%16,04%
TVP211,31%10,52%
TVP112,21%10,35%
TVN72,49%2,90%
TV PULS2,04%2,89%


Większość z najpopularniejszych programów tej jesieni pokazanych zostało jednak nie w TVN, ale w TVP1. Stacja ta w top 10 umieściła aż pięć programów. Najwyżej na miejscu drugim znalazł się mecz piłki nożnej Polska-Anglia, który śledziło 6,48 mln widzów. Trzy pozycje w top10 umieściła Dwójka, a na czele zestawienia znalazł się nadawany na jej antenie serial „M jak miłość” - miał 7,68 mln oglądających. W zestawieniu znalazły się dwie pozycje TVN - najwyżej na miejscu czwartym były „Fakty” (5,35 mln widzów).

1.09.2012 – 30.11.2012Wszyscy 4+
ProgramStacjaDataGodz.AMRSHR %
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./TVP226-11-201220:427 676 12246,37%
ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA PNTVP117-10-201216:296 477 55351,32%
NA DOBRE I NA ZLE TVP228-11-201220:416 220 56739,04%
FAKTYTVN25-11-201218:595 535 49634,62%
OJCIEC MATEUSZTVP101-11-201220:225 380 94231,76%
SPORT /SERWIS SPORT./TVP101-11-201220:005 133 49530,84%
TELEEXPRESSTVP111-11-201217:005 067 63035,93%
WIADOMOSCITVP101-11-201219:305 034 25330,85%
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./TVP226-11-201220:054 914 43730,15%
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./TVN25-11-201219:594 688 55527,19%
WIRTUALNEMEDIA.PL
1.09.2012 – 30.11.201216-49
ProgramStacjaDataGodz.AMRSHR %
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./TVP226-11-201220:422 906 35540,81%
ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA PNTVP117-10-201216:292 904 63156,21%
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./TVN25-11-201219:592 554 16234,69%
2012 /FILM SF.USA/Polsat01-10-201220:042 529 23340,17%
FAKTYTVN04-11-201218:592 364 87834,90%
NA DOBRE I NA ZLE TVP226-09-201220:422 299 67135,24%
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./TVN13-10-201219:592 265 83535,13%
MUST BE THE MUSIC - TYLKO MUZYKAPolsat23-09-201220:042 081 21528,57%
ELIM. MISTRZOSTW SWIATA W PNTVP116-10-201220:312 064 38027,98%
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJTVP114-11-201220:242 053 76831,86%

Dołącz do dyskusji: Jesień w telewizji: TVN wygrała, TVP1 najwięcej straciła

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
A17
Jesiennym hitem TVN jest rozmowa z "Polakiem z Atlantic City". W necie robi furorę jak TVN robi ze SWOICH widzów BARANÓW.
odpowiedź
User
A17
Jesiennym hitem TVN jest rozmowa z "Polakiem z Atlantic City". W necie robi furorę jak TVN robi ze SWOICH widzów BARANÓW.
odpowiedź
User
U2U
TVP przegrała z kretesem obie ramówki, pokazując wydarzenia patriotyczne i religijne??????
odpowiedź