Jesień w telewizji: TVN wygrała, TVP1 najwięcej straciła
Największą oglądalność w trakcie jesiennego sezonu miała telewizja TVN, choć zanotowała spadek udziału w rynku telewizyjnym. Kosztem dużych nadawców zyskały za to mniejsze stacje.
TVN liderem oglądalności podczas jesiennego sezonu telewizyjnego (okres wrzesień-listopad br.) była tak samo jak rok wcześniej. Stacja, która jesienią br. wprowadziła do ramówki m.in. „MasterChefa” i „Lekarze”, zanotowała udział na poziomie 15,61 proc., tracąc jednak 5,73 proc. względem analogicznego okresu ub.r.
- TVN ze względu na swoją ofertę programową i dużą popularność w grupach miejskich i z wyższym dochodem w sposób naturalny broni się lepiej przed ekspansją coraz bardziej popularnych stacji tematycznych - mówi Wirtualnemedia.pl Michał Daniluk, członek zarządu domu mediowego OMD.
Drugie miejsce z wynikiem na poziomie 14,04 proc. zajął Polsat, rok wcześniej będący na pozycji trzeciej. Jego udział spadł bardziej niż TVN, bo o 5,84 proc. Kanał ten tej jesieni postawił m.in. na nowy serial „Przyjaciółki”.
Największy spadek udziałów w czołówce zanotowała jednak TVP1. Jej wynik zmalał aż o 12,9 proc. i wyniósł 14,04 proc., a kanał spadł na miejsce trzecie. Jedynka wprowadziła jesienią do ramówki m.in. serial „Siła wyższa” i nowa telenowelę „Wszystko przed nami”. Jednak nie odniosły one spodziewanego sukcesu. „Siła” miała niższe wyniki niż poprzednie seriale nadawane w tym paśmie, zaś nowy serial Ilony Łepkowskiej gromadzi mniej widzów niż sąsiadujące w nim w ramówce „Klan” i „Galeria”.
Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej, tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że Jedynka bardziej niż inne kanały cierpi na kwestii cyfryzacji. Starsza grupa widzów nie łatwo przystosowuje się bowiem do zmian technologicznych. - Poza tym TVP1 ma dużo powinności misyjnych. Pokazuje wydarzenia patriotyczne i religijne, a takie transmisje tracą widzów - dodaje Braun.
- TVP od dłuższego czasu nie może wypracować skutecznej strategii działania w obliczu coraz trudniejszej sytuacji na rynku, zwłaszcza jeśli chodzi o wpływy reklamowe. Z jednej strony TVP ma coraz silniejszą konkurencję ze strony stacji tematycznych, z drugiej strony profil widza TVP nie jest tak atrakcyjny dla reklamodawców (i nigdy nie był) jak stacji tematycznych czy TVN-u - uważa Daniluk.
Najmniejszy spadek wśród kanałów z czołówki odnotowała w jesiennej ramówce Dwójka. Jej udział zmalał tylko o 3,46 proc. i wyniósł 12,26 proc. Łączny udział kanałów tzw. wielkiej czwórki w rynku wyniósł w okresie wrzesień-listopad br. 55,88 proc. i był o 4,33 pkt. proc. niższy niż rok wcześniej.
To efekt rosnących wyników kanałów tematycznych, a także mniejszych stacji, która pojawiły się w naziemnej telewizji cyfrowej. Zdaniem Daniluka, spośród głównych kanałów to właśnie TVN ucierpi najmniej na cyfryzacji. - A to ze względu właśnie na konsekwentnie budowaną wysoką jakość programu i to, że stacja ta walczyła o "trudnego" w utrzymaniu widza od zawsze - mówi Daniluk.
Wszyscy 4+ | 1.09 - 30.11 | |
2011 | 2012 | |
Stacja | SHR % | SHR % |
TVN | 16,56% | 15,61% |
Polsat | 14,91% | 14,04% |
TVP1 | 16,04% | 13,97% |
TVP2 | 12,70% | 12,26% |
TVP Info | 4,05% | 3,43% |
TVN24 | 3,26% | 3,01% |
Najważniejsza dla nadawców jest jednak grupa komercyjna, czyli widzowie w wieku 16-49 lat. Tutaj także liderem tej jesieni była stacja TVN. Jej udział zmalał jednak o 4,6 proc. do 16,80 proc.
- TVN była od 2008 roku liderem jesieni w udziałach w grupie komercyjnej. W ostatnim roku straciła 0,8 pkt proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego - podobnie jak TVP2 i Polsat. Mimo spadku udziału utrzymanie pozycji lidera należy uznać za sukces - mówi Wirtualnemedia.pl Marek Racławski, head of TV department w PanMedia Western.
Zwraca on uwagę na silna ofertę programową tej stacji - to m. in. „Na Wspólnej”, „Kuba Wojewódzki”, „Mam talent”, „Prawo Agaty”, „Ukryta prawda”, a także nowości jak „Lekarze” i „MasterChef”. - Należy docenić wyczuwanie trendów i szybką reakcję stacji, czego dowodem jest zakup światowego formatu - komentuje Racławski.
Drugą pozycję w grupie komercyjnej zajął Polsat - jego udział uplasował się na poziomie 16,79 proc. po spadku o 4,47 proc. Dwójka była trzecia (10,52 proc., - 6,9 proc,.), a Jedynka dopiero czwarta. TVP1 straciła w tej grupie aż 15,23 proc. i jej wynik to 10,35 proc.
- Przyczyn tak dużego spadku udziału TVP1 należy upatrywać w spadku oglądalności w pasmach porannych (spadek o -40 proc.) i dziennych (-28 proc.). Widzowie tych pasm zasilili publiczność Polsatu, TVN oraz mniejszych stacji. Spadki udziałów w pozostałych daypartach nie odbiegają znacząco od wyników pozostałych dużych stacji - mówi Racławski. - Lepsze wyniki TVP2 w porównaniu z TVP1 w paśmie popołudniowym i wieczornym spowodowane są bogatszą ofertą tej stacji - dodaje.
Jesienią zyskały za to mniejsze stacje, które poszerzyły zasięg dzięki naziemnej telewizji cyfrowej. Kanał TVN7 zanotował wzrost udziału aż o 16,5 proc., zaś dynamicznie rosnąca cały czas TV Puls - aż o 41,7 proc.
16-49 | 1.09 - 30.11 | |
2011 | 2012 | |
Stacja | SHR % | SHR % |
TVN | 17,61% | 16,80% |
Polsat | 16,79% | 16,04% |
TVP2 | 11,31% | 10,52% |
TVP1 | 12,21% | 10,35% |
TVN7 | 2,49% | 2,90% |
TV PULS | 2,04% | 2,89% |
Większość z najpopularniejszych programów tej jesieni pokazanych zostało jednak nie w TVN, ale w TVP1. Stacja ta w top 10 umieściła aż pięć programów. Najwyżej na miejscu drugim znalazł się mecz piłki nożnej Polska-Anglia, który śledziło 6,48 mln widzów. Trzy pozycje w top10 umieściła Dwójka, a na czele zestawienia znalazł się nadawany na jej antenie serial „M jak miłość” - miał 7,68 mln oglądających. W zestawieniu znalazły się dwie pozycje TVN - najwyżej na miejscu czwartym były „Fakty” (5,35 mln widzów).
1.09.2012 – 30.11.2012 | Wszyscy 4+ | ||||
Program | Stacja | Data | Godz. | AMR | SHR % |
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ | TVP2 | 26-11-2012 | 20:42 | 7 676 122 | 46,37% |
ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA PN | TVP1 | 17-10-2012 | 16:29 | 6 477 553 | 51,32% |
NA DOBRE I NA ZLE | TVP2 | 28-11-2012 | 20:41 | 6 220 567 | 39,04% |
FAKTY | TVN | 25-11-2012 | 18:59 | 5 535 496 | 34,62% |
OJCIEC MATEUSZ | TVP1 | 01-11-2012 | 20:22 | 5 380 942 | 31,76% |
SPORT /SERWIS SPORT./ | TVP1 | 01-11-2012 | 20:00 | 5 133 495 | 30,84% |
TELEEXPRESS | TVP1 | 11-11-2012 | 17:00 | 5 067 630 | 35,93% |
WIADOMOSCI | TVP1 | 01-11-2012 | 19:30 | 5 034 253 | 30,85% |
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./ | TVP2 | 26-11-2012 | 20:05 | 4 914 437 | 30,15% |
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ | TVN | 25-11-2012 | 19:59 | 4 688 555 | 27,19% |
WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
1.09.2012 – 30.11.2012 | 16-49 | ||||
Program | Stacja | Data | Godz. | AMR | SHR % |
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ | TVP2 | 26-11-2012 | 20:42 | 2 906 355 | 40,81% |
ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA PN | TVP1 | 17-10-2012 | 16:29 | 2 904 631 | 56,21% |
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ | TVN | 25-11-2012 | 19:59 | 2 554 162 | 34,69% |
2012 /FILM SF.USA/ | Polsat | 01-10-2012 | 20:04 | 2 529 233 | 40,17% |
FAKTY | TVN | 04-11-2012 | 18:59 | 2 364 878 | 34,90% |
NA DOBRE I NA ZLE | TVP2 | 26-09-2012 | 20:42 | 2 299 671 | 35,24% |
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./ | TVN | 13-10-2012 | 19:59 | 2 265 835 | 35,13% |
MUST BE THE MUSIC - TYLKO MUZYKA | Polsat | 23-09-2012 | 20:04 | 2 081 215 | 28,57% |
ELIM. MISTRZOSTW SWIATA W PN | TVP1 | 16-10-2012 | 20:31 | 2 064 380 | 27,98% |
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJ | TVP1 | 14-11-2012 | 20:24 | 2 053 768 | 31,86% |
Dołącz do dyskusji: Jesień w telewizji: TVN wygrała, TVP1 najwięcej straciła