KER: reklama piwa Tatra nie sugeruje, że GOPR popiera alkoholizm
Komisja Etyki Reklamy oddaliła skargę na telewizyjną reklamę piwa Tatra (produkowanego przez Grupę Żywiec), której bohaterami są ratownicy Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W jej ocenie reklama jest etyczna i nie można na jej podstawie wnioskować, że GOPR popiera browar czy wspiera alkoholizm.
KER zajmowała się analizą reklamy piwa Tatra, w której występują ratownicy GOPR. Skarżący stwierdził, że z reklamy jasno wynika, że GOPR wspiera alkoholizm oraz związane z tym patologie. „ Smutne to i bulwersujące to, bo GOPR winien wspierać akcje przeciwko pijaństwu czy innym patologiom, być na straży a nie motywatorem" - napisano w skardze.
Przedstawiciele Grupy Żywiec odnosząc się do postawionych zarzutów podkreślili, że GOPR nie „popiera browara". Wręcz przeciwnie, to Grupa Żywiec od wielu lat wspiera GOPR w ramach komunikacji marki Tatra, co jest wprost dozwolone na gruncie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Marka Tatra wspiera GOPR od 2009 roku i przez komunikację tej współpracy uwypukla bliskie jej wartości jak szacunek, zaufanie i siłę charakteru, które są wspólnymi cechami marki i GOPR. W ramach umowy sponsorskiej marka przekazuje GOPR środki finansowe, które organizacja przeznacza na zakup wyposażenia, jak: ekwipunek dla ratowników, specjalistyczny sprzęt ratowniczy, narciarski sprzęt ski-tourowy, jak również środki transportu: samochody terenowo-osobowe, skutery śnieżne, pojazdy 4-kołowe. Oprócz tego w ramach akcji „Miliony piw są w Tatrach" odbywającej się w 2015 roku marka przekazała dodatkowe wsparcie (poza umową sponsoringową) dla GOPR, które zostało wykorzystane na zakup specjalistycznego sprzętu skitourowego dla ratowników.
„Tatra jest marką, która niesie skojarzenie z górami i w tym kontekście prowadzona jest komunikacja dla marki. W komunikacji nie pojawiają się odniesienia do sportów oraz wycieczek górskich. Jako Grupa Żywiec prowadzimy aktywne działania promujące odpowiedzialne zachowanie i spożywanie alkoholu i zdecydowanie odradzamy spożywanie alkoholu podczas wycieczek czy uprawiania sportu. Uważamy, że przebywanie na górskim szlaku pod wpływem alkoholu jest niebezpieczne i niedopuszczalne” - napisała Grupa Żywiec.
KER oddaliła skargę i zwróciła uwagę, że w reklamie została zawarta informacja, iż promocja wspiera GOPR, co było zgodne ze stanem faktycznym. Uznała, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama piwa Tatra nie sugeruje, że GOPR popiera alkoholizm