SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KER: reklama Therm Line Man z mężczyzną gwiżdżącym na kobietę jest dyskryminująca

Radiowy spot suplementu diety Therm Line Man (produkowanego przez Olimp Laboratories) z mężczyzną gwiżdżącym na widok kobiety przedstawia nacechowane negatywnie zachowania i dyskryminuje kobiety - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Bohaterami spotu, którego dotyczyła skarga, są dwaj mężczyźni, którzy dostrzegają kobietę. Jeden z nich na nią gwiżdże,  natomiast drugi stwierdza, że z jego mięśniem piwnym nie ma u niej szans, dlatego może tak jak on powinien skorzystać z suplementu diety.

W opinii skarżącej reklama ta uprzedmiotawia zarówno kobiety jak i mężczyzn i sprowadza ich atrakcyjność wyłącznie do wyglądu, jednocześnie propaguje zachowania (gwizdanie na kobiety), które można odebrać jako nachalne, bądź nawet potraktować jako formę molestowania.

W odpowiedzi na postawione zarzuty, przedstawiciele Olimp Laboratories wyjaśnili, że zaskarżony spot jest reklamą suplementu diety służącego do kształtowania masy ciała oraz libido. Tym samym koncentruje się na tych właśnie aspektach oddziaływania składników reklamowanego produktu.

„Co także istotne sama reklama nie odnosi się wyłącznie do atrakcyjności, ale zawiera także elementy świadczące o nieatrakcyjnym wyglądzie (mięsień piwny, zapuszczenie). Tym samym bynajmniej nie idealizuje wyglądu oraz pozostaje w zgodności z rzeczywistością w zakresie wyglądu populacji. Trudno zatem w związku z tym zgodzić się także z zarzutem uprzedmiotowiania mężczyzn skoro z reklamy wynika, że mężczyzna może być także dalece niedoskonały. Reklama ukazuje naturalne różnice w wyglądzie a zatem nie idealizuje także otaczającej rzeczywistości. Przedstawia ona dążenia do atrakcyjnego wyglądu jednak są one charakterystyczne dla większości kobiet i mężczyzn i nie świadczą automatycznie o ich systemie wartości, który na pierwszy plan wysuwałby wygląd fizyczny. Sytuacja przedstawiałaby się inaczej, gdyby reklama wyraźnie deprecjonowała wewnętrzne aspekty osobowości człowieka, co jednak nie następuje. Po prostu ze względu na charakterystyczną dla reklamy skrótowość przekazu oraz formę audialną przedstawia ona wycinek rzeczywistości. Zwraca uwagę na znaczenie atrakcyjnego wyglądu we współczesnym społeczeństwie, jednak nie wskazuje, że jest to najważniejszy aspekt życia czy nawet aspekt ważniejszy niż inne ze względu na brak odniesienia do innych aspektów życia” - argumentowali Olimp Laboratories.

Odnośnie gwizdu umiejscowionego w reklamie, to należy przede wszystkim podkreślić, że z całą pewnością nie jest to gwizd na kobietę. Wskazuje na to charakterystyczna dla podziwu a nie zwrócenia na siebie uwagi modulacja i niewielka głośność oraz brak reakcji kobiety (mężczyźni się do niej także nie zwracają). Z kontekstu reklamy jasne jest, że mężczyźni widzą kobietę z pewnej odległości. Jeden z mężczyzn zaczyna mówić szeptem, gdy kobieta, z powodu której gwizdał się zbliża (kroki słychać dopiero w trakcie gwizdu, co świadczy, że kobieta go nie słyszała skoro odbiorca nie słyszy początkowo kroków kobiety, z powodu której jeden z mężczyzn zagwizdał z podziwem). Mówienie szeptem przez jednego z mężczyzn nie świadczy o tym, że gwiżdżący mężczyzna wcześniej gwizdał na kobietę w celu zwrócenia jej uwagi na siebie” - stwierdzili.

Nie zgodzili się też z zarzutem, że reklama uprzedmiotawia kobiety i sprowadza ich atrakcyjność wyłącznie do wyglądu. W ich ocenie użyty w reklamie wyraz „laska" nie jest wyrazem wskazującym na uprzedmiotowienie, pogardę czy postrzeganie wyłącznie w kategoriach wyglądu - powołując się na Słownik Języka Polskiego PWN argumentowali, że wyraz ten to wyraz potoczny określający bardzo zgrabną, atrakcyjną dziewczynę. Jest odpowiednikiem wyrazu „smukła, zgrabna” czy „ładna”.

Komisja Etyki Reklamy nie podzieliła stanowiska Olimp Laboratories i uznała, że radiowy spot Therm Line Man przedstawia zachowania nacechowane negatywnie i zawiera treści dyskryminujące kobiety.

Dołącz do dyskusji: KER: reklama Therm Line Man z mężczyzną gwiżdżącym na kobietę jest dyskryminująca

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Walecznie
A czy ktoś weźmie się za KER i robienie kurtyzany z logiki?
odpowiedź
User
dsf
Gwizdanie dyskryminuje kobiety? Mnie się zawsze wydawało, że to co prawda prymitywne w formie, ale jednak wyrażenie podziwu dla pięknej niewiasty.
odpowiedź