SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Komisja Etyki Reklamy: reklamy Ceneo.pl z zakonnicą nieetyczne

Komisja Etyki Reklamy orzekła, że reklamy serwisu Ceneo.pl (Grupa Allegro) pokazujące zakonnicę bezpodstawnie wykorzystywały autorytet osoby duchownej, przez co naruszyły kodeks branżowy.

Spot i layout z zakonnicą były wykorzystywane w jesiennej kampanii wizerunkowej Ceneo.pl, przygotowanej przez firmy Opcom (kreacja), Better Film (produkcja) i Diamonds Factory (postprodukcja).

Siostra zakonna deklarująca: „Dzień zaczynam od modlitwy, a zakupy od Ceneo.pl”, była jedną z kilku bohaterów kampanii, obok policjanta, internautki i imprezowicza (przeczytaj więcej i zobacz wszystkie reklamy).

Skargę na plakat z zakonnicą do Komisji Etyki Reklamy przesłała osoba, która uznała, że przekaz ten obraził jej uczucia religijne.

„Myślę, że nie ma takich zgromadzeń, które robiłyby zakupy w internecie, a tym bardziej w Ceneo. Reklama ta przedstawia siostry ze zgromadzeń zakonnych w złym świetle” - ocenił odbiorca.

Przedstawiciele Ceneo.pl bronili się, twierdząc, że wizerunek zakonnicy w kampanii serwisu można by uznać za niewłaściwy i obrażający uczucia religijne tylko przy założeniu, że samo kupowanie w internecie jest naganne, niemoralne, bądź co najmniej nieodpowiednie dla osób duchownych. „Tymczasem korzystanie z internetu w celu dokonywania zakupów nie wydaje się być zachowaniem nagannym z punktu widzenia wiary, Kościoła (tu: katolickiego) czy innych norm moralnych czy obyczajowych” - podkreśliła firma. Dodała, że współpracuje ze sklepami internetowymi, których klientami są osoby duchowne, instytucje kościelne czy związki wyznaniowe.

Ceneo odpierało również zarzut, że reklamy pokazują zakonnicę w złym świetle, zauważając, że zawierają one żadnych symboli religijnych ani elementów świadczących o przynależności do konkretnego zgromadzenia. Firma zaznaczyła, że podczas badań fokusowych poprzedzających start kampanii żaden z respondentów nie sugerował, że wizerunek zakonnicy może obrażać uczucia religijne.

Komisja Etyki Reklamy orzekła jednak, że spot i layout z zakonnicą naruszyły kodeks branżowy, ponieważ nie tylko wykorzystały wizerunek osoby zakonnej, lecz także powołały się na jej autorytet w celu promocji Ceneo.pl.

„Wykorzystywanie w reklamie autorytetu osób zakonnych nie jest etycznym wzorcem do naśladowania ani dobrą praktyka” - podkreśliła Komisja.

Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: reklamy Ceneo.pl z zakonnicą nieetyczne

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fdb
Od kiedy zakonnica jest autorytetem? To już kpina na całego.
odpowiedź
User
dk
mmmmmm bank - a ja jestem buddystą i jest to skandal, że o kasie mówi mnich. ;-) ludzie, puknijcie się...
odpowiedź
User
Muhamad Haszemi
Witajcie w Iranie :-)
odpowiedź