Koronawirus a prawa pasażerów. Można bezpłatnie odstąpić od umowy z biurem podróży
W przypadku nadzwyczajnych okoliczności, np. gdy w miejscu planowanej wycieczki pojawi się koronawirus, konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK dostrzegł, że w związku z wykryciem przypadków zarażenia koronawirusem w Europie wielu konsumentów zastanawia się, czy może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy. Dlatego regulator zaprezentował szczegółowe informacje o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców w takich przypadkach.
Bezpłatna rezygnacja z wycieczki
- Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie - czytamy w komunikacie UOKiK.
- W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta - powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Regulator podkreśla, że w przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO). Według urzędu, komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.
Co z biletami lotniczymi?
Przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku "nadzwyczajnych okoliczności".
- Do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Przewoźnik może jednak zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestie te – ponieważ nie reguluje ich prawo lotnicze – określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy - informuje UOKiK.
- Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów - dodał Chróstny.
W przypadku wątpliwości natury prawnej, UOKiK zachęca do korzystania z darmowych porad konsumenckich świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.
W poniedziałek wieczorem odnotowano łącznie ponad 90 tys. zarażeń koronawirusem i 3085 zgonów. Najwięcej osób, bo 2803 zmarło w prowincji Hubei. We Włoszech stwierdzono 2036 przypadków zarażeń, we Francji 191 przypadków zarażeń, a w Niemczech 159.
Dołącz do dyskusji: Koronawirus a prawa pasażerów. Można bezpłatnie odstąpić od umowy z biurem podróży