Lexus na Geneva Motor Show 2018: pierwszy kompaktowy crossover Lexus UX (wideo)
Podczas wystawy Geneva Motor Show należąca do koncernu Toyota marka samochodów luksusowych Lexus zaprezentowała samochód Lexus UX. To pierwszy kompaktowy crossover marki i pierwszy jej model zbudowany na platformie GA-C.
Nazwa modelu Lexus UX pochodzi od wyrażenia Urban Explorer. Na przednim pasie dominują kombinacje lamp głównych, klepsydry grilla oraz powiązanie zderzaka z maską. Światła do jazdy dziennej uformowane zostały w motyw strzał ponad lampami głównymi, podkreślających typową dla Lexusa formę oświetlenia w typie litery L. Klepsydrowy grill uzbrojono w nowy wzór siatki wypełniającej, która w miarę oddalania się od centralnie umieszczonego logo marki zmienia kształt, przybierając trójwymiarową postać o formie zmieniającej się w zależności od kąta obserwacji.
Tylne lampy zespolone łączy pojedyncza, ciągła linia świetlna przecinająca pokrywę bagażnika. Formowana przez 120 diod LED, ta kreska świetlna zwęża się w centralnej części klapy bagażnika, gdzie mierzy 3 mm szerokości. Dla UX stworzono cztery nowe wzory kół aluminiowych – o średnicy 17 i 18 cali.
UX ma 4495 mm długości, 1520 mm wysokości i 1840 mm szerokości, a rozstaw jego osi to 2640 mm. Miejsce na nogi z tyłu to 870 mm, a przestrzeń transportowa ma długość 791 mm.
Jedwabiście gładka tapicerka skórzana dostępna w modelu UX inspirowana jest sashiko, tradycyjną japońską techniką pikowania, wykorzystywaną również w zdobieniu paradnych strojów judo i kendo. Pikowana skóra jest dodatkowo zdobiona nowymi perforacjami, tworzącymi matematyczne wzory i gradacje. UX to pierwszy Lexus, w którym można mieć nowy rodzaj wykończenia o fakturze inspirowanej japońskim papierem zwanym washi, znanym z tradycyjnych japońskich domów. Dostępne jest również wykończenie ziarnistą skórą, jak w modelach LC Coupe i okręcie flagowym LS.
W UX swoją premierę ma nowa globalna architektura platformy GA-C. Platforma pozwoliła na zwiększenie sztywności, w tym struktur wokół tylnych drzwi oraz klapy bagażnika. W kluczowych miejscach sięgnięto po klejenie oraz spawanie laserowe, co zwiększyło sztywność ogólną konstrukcji. Debiutują tu dwa nowe zespoły napędowe: w modelu UX 250h nowy samoładujący się system hybrydowy czwartej generacji o mocy 131 kW/178 KM (dane wstępne) w połączeniu z napędem na koła przednie lub opcjonalnie E-Four, oraz nowy benzynowy silnik 2.0, dostępny z nową przekładnią bezstopniową Direct Shift – w modelu UX 200.
W zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona z przodu i podwójne trójkątne wahacze poprzeczne z tyłu. Układ jezdny dostrojono ze specjalnym uwzględnieniem charakterystyki amortyzatorów, jakości wypełniającego je oleju, uszczelek olejowych i kontroli tarcia. Elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z nowym, kompaktowym i sztywnym systemem kolumnowym znalazł zastosowanie w modelu UX wraz z wałkiem kierowniczym o zwiększonej średnicy.
UX jest dostępny z najnowszą wersją Lexus Safety System+, obejmującym Pre-Collision System (PCS) zaprojektowany do wykrywania pieszych w nocy. Ponadto radar PCS jest w stanie rozpoznawać rowerzystów. W pakiecie stosowanym w modelu UX znajduje się także Lexus Co Drive (w tym Lane Tracing Assist oraz Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System, a także Road Sign Assist. Parking Support Brake wykrywa ryzyko najechania na stacjonarny obiekt lub inny pojazd zbliżający się od tyłu, automatycznie zredukuje siłę napędową, zainicjuje hamowanie oraz wyemituje sygnały dźwiękowe i optyczne, by zapobiec ryzyku kolizji lub zmniejszyć uszkodzenia, jeśli do kolizji już dojdzie.
Nawiewy w modelu UX pozwalają na jednoelementowe sterowanie zarazem kierunkiem i siłą nawiewu. Są podświetlane z wykorzystaniem nowego, bezprzewodowego systemu. Dzięki połączeniu tych dwóch funkcji, można było zastosować większe nawiewy. Każdy ze sterowników ma podświetlenie LED zasilane bezprzewodowo metodą indukcyjną. Dzięki wykorzystaniu tej samej zasady konstrukcyjnej, jaka stworzyła tylne lampy zespolone w modelu LC, zwierciadlana optyka w oświetleniu nawiewów daje efekt głębi lamp, podczas gdy odbłyśniki mają grubość 3 mm.
Wersje F Sport modelu UX odróżniają się dzięki stylistyce podkreślającej obniżenie i poszerzenie. Z przodu „błękitna krew” ma postać ekskluzywnej siatki w grillu oraz dużych ramek lamp przeciwmgłowych z detalami odzwierciedlającymi elementy siatki w grillu.
Tył wersji F Sport wyróżnia zderzak z chromowymi ozdobami. Przednie i tylne przetłoczenia dopełniono czarnymi ornamentami, a 18-calowe aluminiowe koła podkreślają sportowy charakter auta.
W kabinie wersja F Sport wyróżnia się sportowymi fotelami produkowanymi z wykorzystaniem technologii integralnego piankowania, 8-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT i prędkościomierzem o ruchomym pierścieniu ramki. Kierownica jest obita pikowaną skórą (identyczna jest na dźwigni wyboru przełożenia), a zarówno pedały, jak i podnóżek mają aluminiowe nakładki.
Modele F Sport cechują się także specjalnym zestrojeniem zawieszenia z regulacją zarówno sprężyn, jak i stabilizatorów i zastosowaniem na tylnej osi wyczynowych amortyzatorów. Są też dostępne ze specjalnie zaadaptowaną wersją wysokoreaktywnego zawieszenia o zmiennej twardości Adaptive Variable Suspension pochodzącego z flagowego coupe marki, Lexusa LC. Siła tłumienia jest redukowana podczas jazdy na wprost, a zwiększa się podczas jazdy po zakrętach lub przy gwałtownej zmianie pasa ruchu. AVS jest połączone z trybem pracy pojazdu Sport S+ (wybieranym przez Drive Mode Select).
System Active Sound Control (ASC) generuje akustyczne sprzężenie zwrotne dające dźwiękowy efekt zmian biegów jak w aucie wyposażonym w automatyczną przekładnię wielostopniową. Funkcja dodatkowa – Sonic Interaction Design (SID) – dostraja dźwięk emitowany przez samochód podczas jazdy w trybie Sport S+ (S+ Sound). Kierowca może wyłączyć ten efekt przełącznikiem ASC.
Dołącz do dyskusji: Lexus na Geneva Motor Show 2018: pierwszy kompaktowy crossover Lexus UX (wideo)