SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lidl najsilniej reklamowaną marką, Media Expert mocno w górę, w dół Orange (analiza)

W 2015 roku w czołówce marek najmocniej reklamowanych w tradycyjnych mediach znalazły się Lidl, Play, Media Expert, Orange i Kinder. Spośród nich tylko Orange zmniejszył wydatki, zaś ich największy wzrost zanotował Media Expert.

W czołówce marek, które w 2015 roku wydały najwięcej na reklamy w mediach tradycyjnych (poza internetem), były Lidl (Lidl Polska), Play (P4), Media Expert (Terg), Orange (Orange Polska) i Kinder (Ferrero Polska) - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).

Reklamy Lidla warte były 529,5 mln zł, czyli 17,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugą najsilniej reklamowaną marką była sieć telefonii komórkowej Play z wydatkami w wysokości 253,1 mln zł (21 proc. więcej). Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęła sieć sklepów Media Expert - na jej wsparcie wydano 232,3 mln zł (35,4 proc. więcej niż rok wcześniej).

Na kolejnych miejscach znalazły się Orange i Kinder. Reklamy pierwszej marki warte były 230,1 mln zł (9,3 proc. mniej niż w 2014 roku), a drugiej - 227,8 mln zł (0,2 proc. więcej).

Marki z największymi wydatkami na reklamę w mediach tradycyjnych

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

LIDL

451 417 820 zł

529 497 148 zł

17,3

PLAY

209 163 072 zł

253 129 651 zł

21

MEDIA EXPERT

171 529 198 zł

232 329 175 zł

35,4

ORANGE

253 768 257 zł

230 145 069 zł

-9,3

KINDER

227 470 616 zł

227 827 004 zł

0,2

razem

28 508 949 572 zł

30 424 300 832 zł

6,7


Lidl w 2015 roku najwięcej wydawał w telewizji i znacznie zredukował wydatki w gazetach i magazynach. Stacje telewizyjne na reklamach tej marki zarobiły cennikowo 300,2 mln zł (wzrost w skali roku o 24,4 proc.), zaś radia – 198,4 mln zł (wzrost o 30,7 proc.). Zwiększono też wydatki na reklamę zewnętrzną -  o 33,7 proc., do 17,8 mln zł.

Ograniczono natomiast wsparcie Lidla na łamach dzienników i magazynów. W gazetach – o 37,3 proc., do 4,2 mln zł, a w czasopismach – o 65,7 proc., do 8,8 mln zł.

Lidl jesienią 2015 roku wprowadził nową strategię komunikacji – zakończył emisję reklam z udziałem kucharskiego duetu Karol Okrasa i Pascal Brodnicki. Tego drugiego w reklamach marki zastąpiła Dorota Wellman.

LIDL – podział wydatków reklamowych na media tradycyjne

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

241 422 294 zł

300 218 856 zł

24,4

Radio

151 806 019 zł

198 400 376 zł

30,7

Gazety

6 733 314 zł

4 223 505 zł

-37,3

Magazyny

25 669 064 zł

8 816 446 zł

-65,7

Outdoor

13 341 710 zł

17 837 965 zł

33,7

Kina

12 445 419 zł

-

-

razem

451 417 820 zł

529 497 148 zł

17,3


Spółka P4 w 2015 roku zwiększyła wydatki na reklamę marki Play w telewizji, radiu, gazetach, magazynach i na outdoorze, a zmniejszyła je w kinach i na indoorze.

Wsparcie Playa w telewizji wyceniono na 176,4 mln zł (wzrost o 27,6 proc. rok do roku), zaś w radiu - na 20,8 mln zł (wzrost o 47,3 proc.). Gazety na reklamach tej marki zarobiły 434,5 tys. zł (891,1 proc. więcej), a magazyny - 3,4 mln zł (86,8 proc. więcej).

Reklamy zewnętrzne Playa warte były z kolei na 29,1 mln zł - 9,9 proc. więcej niż w 2014 roku. Wydatki marki na promocję w kinach spadły o 19,4 proc., do 22,7 mln zł, zaś na indoorze - o 14,3 proc., do 264,6 tys. zł.

Play w 2015 roku kontynuował działania marketingowe z udziałem celebrytów - w reklamach pojawiali się m.in. Ewa Farna i Zakopower.

PLAY – podział wydatków reklamowych na media tradycyjne

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

138 221 756 zł

176 437 469 zł

27,6

Radio

14 093 864 zł

20 758 004 zł

47,3

Gazety

43 840 zł

434 520 zł

891,1

Magazyny

1 836 900 zł

3 430 552 zł

86,8

Outdoor

26 466 957 zł

29 089 299 zł

9,9

Kina

28 191 055 zł

22 715 207 zł

-19,4

Indoor

308 700 zł

264 600 zł

-14,3

razem

209 163 072 zł

253 129 651 zł

21


Media Expert w 2015 roku zredukował obecność reklamową w telewizji, magazynach i na outdoorze na rzecz radia i gazet.

Budżet na reklamę telewizyjną zmniejszono o 17,2 proc., do 36 mln zł, a na reklamę w magazynach – o 99,3 proc., do 5,4 tys. zł. Wydatki na outdoor spadły z kolei o 8,3 proc., do 7,5 mln zł. Dzięki temu radia zarobiły 60,3 proc. więcej (184,3 mln zł), a gazety - o 9,3 proc. więcej (4,5 mln zł).

Ta sieć elektromarketów reklamowała się w ub.r. z udziałem Eweliny Lisowskiej, jednak nie tak intensywnie jak pod koniec 2014 roku.

MEDIA EXPERT– podział wydatków reklamowych na media tradycyjne

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

43 476 723 zł

35 984 746 zł

-17,2

Radio

115 029 304 zł

184 340 211 zł

60,3

Gazety

4 129 134 zł

4 514 970 zł

9,3

Magazyny

728 552 zł

5 400 zł

-99,3

Outdoor

8 165 485 zł

7 483 848 zł

-8,3

razem

171 529 198 zł

232 329 175 zł

35,4


Mniej niż w 2014 roku zarobiły na reklamach marki Orange telewizja, outdoor i indoor; więcej natomiast - radia, gazety, magazyny i kina.

Reklamy telekomu w telewizji warte były 100,5 mln zł (mniej o 38,4 proc.), na outdoorze - 16,1 proc. mniej (18,4 mln zł), a na indoorze - 17,1 tys. zł (43,7 proc. mniej).

Promocja Orange w radiu warta była natomiast 66,3 mln zł (prawie 70 proc. więcej w skali roku), w gazetach - 8,3 mln zł (45,5 proc. więcej), w magazynach - 7,8 mln zł (80,4 proc. więcej) i w kinach - 28,8 mln zł (49,1 proc. więcej).

Orange wiosną wprowadził globalnie nową komunikację marketingową, a jesienią ub.r. format reklamowy z udziałem bohaterów serialu „Rodzinka.pl” zastąpiła seria ze znanymi aktorami mieszkającymi w jednym apartamentowcu.

ORANGE - podział wydatków reklamowych na media tradycyjne

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

163 336 275 zł

100 538 041 zł

-38,4

Radio

39 149 042 zł

66 341 368 zł

69,5

Gazety

5 669 086 zł

8 250 470 zł

45,5

Magazyny

4 325 062 zł

7 802 330 zł

80,4

Outdoor

21 964 131 zł

18 436 652 zł

-16,1

Kina

19 294 281 zł

28 759 108 zł

49,1

Indoor

30 380 zł

17 100 zł

-43,7

razem

253 768 257 zł

230 145 069 zł

-9,3


Ferrero w 2015 roku zainwestowało więcej w reklamy marki słodyczy Kinder w gazetach, magazynach i na outdoorze, a zmniejszyło wydatki w telewizji, radiu i kinach.

Reklamy brandu w dziennikach kosztowały 660,8 tys. zł (307,2 proc. więcej niż rok wcześniej), w magazynach – 7,3 mln zł (88,3 proc. więcej) i 11,1 mln zł na outdoorze (51,5 proc. więcej).

Wartość reklam telewizyjnych marki Kinder spadła w skali roku o 0,5 proc., do 167,3 mln zł, w radiu - o 62,5 proc., do 1,3 mln zł, a w kinach - o 9,8 proc., do 40,1 mln zł.

KINDER - podział wydatków reklamowych na media tradycyjne

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Telewizja

168 110 422 zł

167 284 943 zł

-0,5

Radio

3 539 478 zł

1 328 914 zł

-62,5

Gazety

162 270 zł

660 764 zł

307,2

Magazyny

3 874 960 zł

7 297 240 zł

88,3

Outdoor

7 335 005 zł

11 113 257 zł

51,5

Kina

44 448 481 zł

40 088 336 zł

-9,8

Indoor

-

53 550 zł

-

razem

227 470 616 zł

227 827 004 zł

0,2

Dołącz do dyskusji: Lidl najsilniej reklamowaną marką, Media Expert mocno w górę, w dół Orange (analiza)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojmir Z.
Nie dość że od Niemców. To jeszcze strona wizualna kojarząca się z plastikiem.
Plastikowe żarcie i grube baby przepychające się w wąskich alejkach.
Bitwa o pietruszkę.
odpowiedź