Lidl obciął wydatki reklamowe o 35 proc., a Biedronka o 19 proc., NeoNet je podwoił
W maju br., kiedy w związku z pandemią koronawirusa media notowały znaczne spadki wpływów z reklam, sieci handlowe obniżyły swoje wydatki w mediach tylko o 6 proc. Najbardziej zmalały nakłady na reklamę tych firm w kinach, gazetach i w reklamie zewnętrznej. Największy spadek wydatków zanotował Lidl Polska.
Sieci handlowe wydały w maju br. na reklamę w mediach tradycyjnych (bez internetu) 630,9 mln zł. Było to 6 proc. mniej niż w maju 2019 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez VAT i rabatów, Kantar Media).
Czołowym reklamodawcą pozostała sieć dyskontów Lidl Polska, mimo że zredukowała nakłady na reklamę o 35,1 proc., do 60,2 mln zł. To największy spadek wydatków w czołówce reklamodawców tego sektora.
Drugi na reklamowym podium Terg, obsługujący marketingowo sieć Media Expert, wydał 2,2 proc. więcej - 55,2 mln zł, zaś zamykający pierwszą trójkę Euro-Net Warszawa zmniejszył inwestycje w mediach o 10,1 proc., do 42,7 mln zł.
Kolejne w zestawieniu największych reklamodawców sieci handlowych są: NeoNet Wrocław z wydatkami w kwocie 37,7 mln zł (wzrost rok do roku o 128,1 proc.) oraz Jeronimo Martins Polska (właściciel sklepów Biedronka i drogerii Hebe) z wydatkami w wysokości 35,8 mln zł - niższymi rok do roku o 19,3 proc.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-zamknie-rok-dwucyfrowym-spadkiem-kwiecien-i-maj-to-byly-miesiace-bez-precedensu-ktore-zapamietamy-na-długo ##
W radiu niewiele mniej niż w telewizji
W maju br. sieci handlowe najwięcej wydawały w telewizji. Było to 296,7 mln zł, czyli 4,3 proc. więcej niż przed rokiem. Nieco ponad 30 mln zł mniej – 262,3 mln zł – zainwestowały w reklamę radiową. To 7,4 proc. mniej niż w maju 2019 roku.
Na reklamę w magazynach wydano 45,6 mln zł (spadek o 9,5 proc.). Gazety na reklamach sieci handlowych zarobiły z kolei 16,3 mln zł, czyli 33,1 proc. mniej niż rok temu.
Wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły blisko 9 mln zł, czyli 50,8 proc. mniej niż w maju ub.r., a na reklamę OOH w metrze – nieco ponad 1 mln zł, czyli 30,3 proc. mniej w skali roku.
W maju sieci handlowe nie reklamowały się w kinach, ponieważ te z powodu pandemii były nieczynne. Przed rokiem na reklamę kinową przeznaczyły 8,8 mln zł.
Przypomnijmy, że w związku z pandemią koronawirusa w Polsce w marcu wprowadzono bardzo wiele obostrzeń mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Dotyczyły one także sieci handlowych. W sklepach spożywczych wprowadzono m.in. limit osób mogących robić zakupy w tym samym czasie, to spowodowało, że w wielu placówkach wydłużono godziny prracy, a niektóre z nich były czynne całą dobę.
To spowodowało tez zmianę komunikacji sieci spożywczych (nie bez wpływu było też to, że z powodu lockdown’u studia produkujące reklamy pracowały zdalnie i tak też powstawały nowe kampanie). Detaliści odeszli w duże mierze od kampanii typowo sprzedażowych skupiając się na działaniach reklamowych, w których zapewniali o bezpiecznych zakupach w ich sklepach, zasadach ich funkcjonowania w czasie pandemii, dziękowali też pracownikom.
Z kolei sklepy ze sprzętem RTV i AGD itp., zlokalizowane na terenie centrów handlowych były całkiem nieczynne, bo zamknięte były galerie handlowe. Te sklepy w okresie lockdown’u skupiły się sprzedaży online i głównie do tego zachęcały w swoich reklamach.
Dołącz do dyskusji: Lidl obciął wydatki reklamowe o 35 proc., a Biedronka o 19 proc., NeoNet je podwoił