Mediacap ze wzrostem wpływów i spadkiem zysku. „Koszty transformacji biznesu konsultingowego w technologiczny”
Holding marketingowo-technologiczny Mediacap w trzech kwartałach br. zanotował wzrost wpływów ze sprzedaży o 8,4 proc. do 48,14 mln zł oraz spadek zysku netto z 3,1 do 1,18 mln zł. Spadek zysku firma tłumaczy m.in. kosztami przeprowadzki jej spółek do wspólnej siedziby oraz nakładami na transformację działalności z konsultingowej na technologiczną.
Koszty operacyjne Mediacapu zwiększyły się w skali roku z 40,74 do 46,3 mln zł, do czego najbardziej przyczynił się wzrost wydatków na usługi obce (z 29,08 do 31,39 mln zł) i wynagrodzenia (z 7,99 do 9,62 mln zł).
- W pierwszym półroczu przeprowadziliśmy cały zespół do wspólnej siedziby - to był ważny krok, który pochłonął sporo czasu i kosztów - informuje zarząd firmy w raporcie finansowym. W maju br. Mediacap ogłosił strategię na najbliższe trzy lata, zakłada w niej m.in., że roczne wpływy z platform Opinie.pl, TalentMedia i Plastream wzrosły do 76 mln zł, a zysk EBITDA - do 21 mln zł.
Firma zaznacza, że po eliminacji jednorazowych kosztów od stycznia do września br. osiągnęła 4,4 mln zł powtarzalnego zysku EBITDA i 2,5 mln zł powtarzalnego zysku netto. - Analizując dane całoroczne warto pamiętać, że transformacja biznesu konsultingowego w firmę technologiczną, wiąże się nie tylko z nakładami finansowymi ale też przejściowym osłabieniem procesów sprzedażowych, w szczególności w pierwszej połowie roku. Efekty wprowadzonych w biznesie zmian przełożą się na zwiększenie dynamiki wzrostu i skokową poprawę rentowności w 2018, choć już teraz pozytywny wpływ zaczyna być widoczny w naszych bieżących wynikach - komentuje kierownictwo firmy.
W samym trzecim kwartale br. wpływy sprzedażowe Mediacapu wzrosły w skali roku z 15,74 do 17,95 mln zł oraz spadek zysku z działalności operacyjnej z 1,27 mln zł do 931 tys. zł i zysku netto z 987 do 571 tys. zł.
W segmencie marketingowym (obejmującym agencje Scholz&Friends Warszawa, The Digitals, TalentMedia i Plastream) Mediacap w trzech kwartałach br. zanotował wzrost wpływów sprzedażowych z 26,6 do 30,91 mln zł i 292 tys. zł zysku netto (wobec 1,16 mln zł rok wcześniej), a w segmencie danych (obejmującym głównie firmę IQS) miała 17,23 mln zł (po spadku z 17,81 mln zł w skali roku) i 891 tys. zł zysku netto (wobec 1,94 mln zł rok wcześniej).
Mediacap podaje, że w trzecim kwartale br. platforma Opinie.pl zanotowała 2,1 mln zł wpływów (zrealizowano na niej 287 tys. zł, o 50,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a liczba subskrybentów przekroczyła już 100 tys. zł, co planowano na koniec br.).
Z kolei sieć TalentMedia (której 51 proc. udziałów Mediacap kupił w marcu br. za 2,78 mln zł plus ewentualne premie) osiągnęła 2,1 mln zł przychodów.
- Pozostajemy w okresie intensywnej transformacji, przez co nasze wyniki za 9 miesięcy 2017 obciążone są znaczącymi jednorazowymi nakładami związanymi z przeprowadzką oraz rozwojem zespołów technologicznych i sprzedażowych. Już trzeci kwartał 2017 roku pokazał poprawę struktury i dynamiki biznesu. Spodziewamy się, że efekt zmian już w czwartym kwartale będzie w pełni widoczny na poziomie pracy i działalności naszych zespołów, a w kolejnych kwartałach przełoży się na wymierną poprawę rachunku wyników - komentuje zarząd Mediacapu. - Co istotne, te pozytywne tendencje dotyczą całości naszego biznesu: zarówno nowych platform jak i tradycyjnych biznesów konsultingowych. Oczekujemy, że już w 2018 roku korzystny charakter tej przemiany ujawni się w pełni w rachunku wyników - zapowiada kierownictwo firmy.
Dołącz do dyskusji: Mediacap ze wzrostem wpływów i spadkiem zysku. „Koszty transformacji biznesu konsultingowego w technologiczny”