Ministerstwa szykują kodeks dobrych praktyk sponsoringowych dla spółek Skarbu Państwa
Ministerstwo Sportu i Turystyki wspólnie z Ministerstwem Skarbu Państwa pracują nad kodeksem dobrych praktyk sponsoringowych dla spółek z udziałem Skarbu Państwa. Szczegóły mają przedstawić wkrótce.
O pracach nad kodeksem dobrych praktyk sponsoringowych dla spółek z udziałem Skarbu Państwa poinformował minister sportu Witold Bańka, który był w poniedziałek gościem w programie „Jeden na jeden” w TVN24.
Nawiązując do wygranej polskich piłkarzy w meczu z Irlandią Północną minister Bańka mówił o tym, że sukces sportowy przekłada się na zainteresowanie sponsorów, bo tworzy pozytywny klimat wokół sportu. Przyznał, że w przypadku polskiej piłki nożnej raczej o braku finansowania ze strony sponsorów nie można mówić. Podkreślił jednak, że są dyscypliny sportowe, które z powodu braku sponsorów są niedofinansowane, a przez to nie mogą się rozwijać. - Kodeks dobrych praktyk sponsoringowych ma uporządkować kwestie wsparcia poszczególnych klubów i dyscyplin sportowych przez spółki Skarbu Państwa – powiedział Witold Bańka. Dodał, że zawarte w nim zapisy mają zapewnić tym dyscyplinom sportowym uzyskanie takiego wsparcia. Szczegółów kodeksu jednak nie podał. Poinformował, że zostaną wkrótce zaprezentowane.
Również biuro prasowe Ministerstwa Sportu i Turystyki odmówiło udzielenia serwisowi Wirtualnemedia.pl bliższych informacji na ten temat. Przekazało nam jedynie, że o wszystkim poinformuje dziennikarzy na konferencji prasowej, którą wkrótce zorganizuje. Także biuro prasowe Ministerstwa Skarbu pozostawiło nasze pytania bez odpowiedzi. Wiadomo jedynie, że zawarte w kodeksie zapisy nie będą aktem prawnym czy zbiorem zakazów lub nakazów regulujących wspieranie sportu. Ma to być zbiór zasad - wskazówek dotyczących sponsorowania sportu przez spółki Skarbu Państwa.
Z szacunków Pracodawców RP wynika, że w 2015 roku nakłady na sponsorowanie imprez i klubów sportowych wyniosły blisko 4 mld zł. Większość tych kwot pochodziła od spółek Skarbu Państwa. Wśród państwowych firm największymi sponsorami są m.in. PKN Orlen i Polska Grupa Energetyczna.
Przypomnijmy, że w 2009 roku minister skarbu państwa wprowadził tzw. Zarządzenie Nr 5 w sprawie zasad prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa. Obowiązuje ono do dziś. Celem jego wprowadzenia było ustanowienie jasnych i czytelnych zasad sponsoringu w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. W dokumencie wyodrębniono trzy grupy, których mogą dotyczyć umowy sponsoringowe: sport kwalifikowany, sport amatorski i pozostałe obszary (kultura, sztuka, akcje społeczne i proekologiczne).
Zgodnie z zawartymi w nim zapisami, przygotowując finansowanie sportu kwalifikowanego zarząd musi zaprezentować plan działań sponsoringowych, profesjonalną analizę rynku medialnego, w tym analizę efektywności działalności sponsoringowej, szacując z jednej strony koszty (proponowany budżet), a z drugiej efekty, czyli wpływ na relacje ze środowiskami ważnymi z punktu widzenia spółki, odbiór medialny, wzrost rangi marki, zyski ze sprzedaży, wzrost wartości firmy etc. Plan przedsięwzięcia powinien zawierać także analizę porównawczą z podmiotami sektora prywatnego opracowaną m.in. w oparciu o informacje pozyskane z rynku mediów. Plan musi uzyskać akceptację rady nadzorczej.
Dołącz do dyskusji: Ministerstwa szykują kodeks dobrych praktyk sponsoringowych dla spółek Skarbu Państwa