Netflix ma pomysł na walkę ze współdzieleniem profili: kody weryfikujące do subskrybentów
Netflix rozważa, żeby na początku przyszłego roku subskrybentom z USA, którzy współdzielą profile z osobami spoza ich gospodarstw domowych, zaoferować wyższą opłatę. Użytkownicy, którzy się na to nie zdecydują, mają regularnie wpisywać wysyłane im kody weryfikacyjne.
W lipcu br. Netflix w Argentynie, Salwadorze, Gwatemali, Hondurasie i Republice Dominikany wprowadził testowo opcję dla subskrybentów, którzy dzielą się dostępem do profili na platformie z osobami spoza ich gospodarstw domowych. Tacy użytkownicy muszą dopłacać 2,99 dolarów miesięcznie.
Według ustaleń „The Wall Street Journal” Netflix już na początku 2023 roku zamierza wprowadzić podobne rozwiązanie na swoim największym rynku - w USA. Nie wiadomo, ile dodatkowo będzie kosztować. Może to być nieco poniżej 6,99 dolarów miesięcznie, czyli ceny w USA wprowadzonego w listopadzie pakietu, w ramach którego przy treściach emitowane są reklamy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Kluczowe dla platformy jest to, jak ograniczyć współdzielenie profili subskrybentom, którzy nie zdecydują się na dodatkową opłatę. W krajach Ameryki Łacińskiej użytkownicy korzystający z czyichś kont co jakiś czas muszą wpisać kilkucyfrowe kody weryfikujące (w ciągu 15 minut od otrzymania). Są one wysyłane mailowo, ale nie musi to być bariera nie do przejścia, ponieważ internauci współdzielący profil mogą założyć wspólną skrzynkę poczty elektronicznej. Netflix może jeszcze zdecydować się na wysyłanie takich kodów SMS-ami.
Z drugiej strony Netflix nie chce ograniczać dostępu subskrybentom, którzy korzystają z platformy w różnych miejscach, np. dzieciom spędzającym część czasu u każdego z niemieszkających ze sobą rodziców oraz użytkownikom oglądającym filmy i seriale w podroży (korzystanie z platformy na smartfonach i tabletach jest szczególnie popularne w Indiach). Kluczowe jest skuteczne weryfikowanie, czy w sytuacji, w której Netflix jest przeglądany z nowego numeru IP, nadal korzysta z niego subskrybent.
- Nie miejcie złudzeń, nie sądzę, żeby klienci od razu to pokochali - powiedział o rozwiązaniach ograniczających współdzielenie profili Ted Sarandos, jeden z szefów Netfliksa, na początku grudnia na konferencji inwestorskiej.
Dodatkowe 721 mln dol. w USA i Kanadzie?
„The Wall Street Journal” podał, że już kiedy w 2019 roku Netflix pierwszy raz w historii zanotował spadek liczby subskrybentów w USA, w ustaleniach wewnątrz firmy jako jedną w przyczyn wskazano współdzielenie profili z osobami spoza gospodarstw domowych. Jednak zanim firma wzięła się za ten problem, po wybuchu epidemii nastąpił duży wzrost popularności platformy.
Według analityków z firmy Cowen w USA i Kanadzie, gdzie profile poza swoimi gospodarstwami domowymi udostępnia ok. 30 mln z łącznej liczby ponad 70 mln subskrybentów Netfliksa, wprowadzenie dodatkowej opłaty może przynieść 721 mln dolarów więcej rocznych przychodów. Prognozę oparto na wynikach ankiety wśród użytkowników korzystających z czyichś profili na platformie.
Na przełomie ub. i br. Netflix zaczął wyświetlać wybranym subskrybentom, także w Polsce, komunikat mówiący o tym, że udostępnianie profilu osobom mieszkającym poza gospodarstwem domowym właściciela konta jest niezgodne z regulaminem platformy.
Natomiast jesienią wprowadził opcję przeniesienia profilu, w ramach której osoby korzystające równolegle z jednego konta mogą przenieść profil - w tym osobiste rekomendacje, historię oglądania, Moją listę, zapisane stany gry i inne ustawienia - do własnego konta.
W kwietniu br., informując o pierwszym w swojej historii spadku globalnej liczby subskrybentów, platforma zaznaczyła, że dzięki współdzieleniu profili korzysta z niej ponad 100 mln niepłacących użytkowników.
Na koniec września br. Netflix miał globalnie 220,67 mln subskrybentów. Wzrost liczby subskrybentów Netfliksa był dużo wyższy od prognozy sprzed trzech miesięcy wynoszącej 1 mln. Platforma wróciła do dodatniej dynamiki, po tym jak w pierwszym kwartale br. straciła netto 0,2 mln klientów, a w drugim - 0,97 mln.
W czwartym kwartale br. Netflix spodziewa się pozyskać netto 4,5 mln subskrybentów. Przychody mają zmaleć rok do roku z 7,78 do 7,71 mld dolarów, marża operacyjna - z 8,2 do 4,2 proc., a zysk netto - z 607 do 163 mln dolarów.
Według badania Mediapanel we listopadzie br. Netflixa jako stronę internetową i aplikację mobilną odwiedziło 13,03 mln polskich użytkowników (dało to 43,87 proc. zasięgu), z których każdy spędził tam średnio 6 godzin, 7 minut i 56 sekund.
Dołącz do dyskusji: Netflix ma pomysł na walkę ze współdzieleniem profili: kody weryfikujące do subskrybentów