Nielsen: 1,8 proc. udziału Netflixa na ekranie telewizora, za nim YouTube
W grudniu 2022 roku 5,6 proc. udziału w całkowitej oglądalności na ekranie telewizora w Polsce stanowił streaming. Najchętniej oglądane były treści na Netfliksie z 1,8 proc. udziału, a drugie miejsce zajął YouTube - 1,3 proc. - wynika z badania Nielsen The Gauge.
Nielsen The Gauge to platforma pokazująca oglądalność treści wideo na telewizorze w podziale na telewizję naziemną, satelitarną, kablową oraz streaming. Narzędzie zadebiutowało na rynku amerykańskim wiosną 2021 roku.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak ujawnia Nielsen, pod koniec zeszłego roku pomiary The Gauge objęły Polskę. Pierwszym miesiącem, dla którego firma badawcza ujawnia dane dotyczące widzów w wieku 4 lat i więcej jest grudzień 2022 roku.
Z danych wynika, że w zeszłym miesiącu udział oglądalności streamingu wśród całkowitej oglądalności na ekranie telewizora stanowił 5,6 proc.
1,8 proc. udziału Netfliksa, 1,3 proc. - YouTube
Liderem wśród platform OTT jest Netflix, którego udział w oglądalności na telewizorze w grudniu 2022 roku wyniósł 1,8 proc. Na drugim miejscu znalazł się YouTube z 1,3 proc. udziału. Pozostałe platformy wygenerowały łącznie 2,5 proc. udziału, ale Nielsen nie ujawnia o nich szczegółowych informacji. W tym gronie znajdują się m.in. Disney+ czy HBO Max.
Dla porównania, w grudniu ub.r. największy udział w oglądalności miała telewizja satelitarna (36,5 proc. całej oglądalności na telewizorze), na drugim miejscu znalazła się telewizja kablowa (28,7 proc.), a trzecim najpopularniejszym źródłem treści oglądanych na ekranie telewizora była telewizja naziemna (23,1 proc.).
- Bardzo się cieszę, że możemy przedstawić rynkowi zestawienie The Gauge: Polska, które pokazuje udziały w oglądalności na telewizorze poszczególnych typów źródeł treści. Wraz ze zmianami na rynku mediów, wzrostem treści wideo dostępnych online, ewoluującymi zwyczajami widzów dotyczącymi ekranu telewizora coraz ważniejsze staje się uchwycenie skali tych zjawisk. The Gauge: Polska jest idealnym zestawieniem, które pokazuje aktualny obraz oglądalności treści wideo na dużym ekranie i pozwala śledzić rynkowi zmiany w każdym kolejnym miesiącu - mówi Michał Buszko, advanced measurement manager w firmie Nielsen.
Co to jest The Gauge?
Raport The Gauge został stworzony, aby zapewnić branży medialnej miesięczną analizę oglądalności na ekranie telewizora w ramach poszczególnych źródeł telewizji. Nielsen opublikował swoje pierwsze wydanie The Gauge w USA w maju 2021 roku.
Dane dotyczące polskiego rynku pochodzą z jednoźródłowego panelu telemetrycznego Nielsena składającego się z 3 500 gospodarstw domowych i prawie 9 700 panelistów. Zestawienie oparte jest o dane miesięczne dotyczące udziału w oglądalności AMR (Average Minute Rating).
Dane przedstawione są dla grupy powyżej 4 roku życia w podziale na treści pochodzące z telewizji kablowej, satelitarnej, naziemnej (zarówno liniowej jak i przesuniętej w czasie do 7 dni) oraz oglądalności pochodzącej ze streamingu (oglądalność live streaming stacji telewizyjnych na platformach OTT zaklasyfikowana jest jako oglądalność streamingu). Do kategorii „Inne” zaliczana jest oglądalność nierozpoznanych treści.
Nielsen Polska informuje że stworzył The Gauge: Polska przy użyciu metodologii koncepcyjnie podobnych do tych w wersji amerykańskiej. - Przy dokonywaniu jakichkolwiek porównań należy wziąć pod uwagę różnice metodologiczne - zaznacza firma badawcza.
Dołącz do dyskusji: Nielsen: 1,8 proc. udziału Netflixa na ekranie telewizora, za nim YouTube