Obroty branży badawczej spadły do 562 mln zł. Liderem AC Nielsen Polska przed Millward Brown i Gfk Polonia (TOP 16)
Audytowany rynek usług badawczych w Polsce zanotował spadek o 4,4 proc., a jego obroty wyniosły blisko 562 mln zł. Liderem wśród firm badawczych jest ACNielsen Polska, największe wzrosty zanotowały PBS i Sequence HC Partners.
Jak podaje Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) za spadek wartości rynku badań odpowiada mniejszy popyt na usługi firm z udziałem kapitału zagranicznego, których obroty skurczyły się o blisko 7proc.. Wśród pięciu największych agencji działających na polskim rynku, cztery zanotowały spadki, których łączna wartość przekracza 37 mln zł. Na tym tle zupełnie inaczej wygląda kondycja polskich agencji, które w zdecydowanej większości w 2014 r. wypracowały wzrost. Jego średnia wartość wyniosła blisko 12 proc.
Firmą o największych obrotach jest AC Nielsen Polska z wynikiem 110,3 mln zł (mniej o 13 proc.). Drugą lokatę zajmuje Millward Brown z obrotami 100,5 mln zł (spadek o 11 proc.) a trzecie miejsce przypadło Gfk Polonia z wynikiem 90,3 mln zł (wzrost o 0,3 proc.).
Największy wzrost kwotowy w skali roku (2014 vs 2013) zanotowała firma PBS - jej obroty były wyższe o 11 proc. i wyniosły 32 mln zł. Z kolei największą dynamikę procentową miała firma Sequence HC Partners - jej obroty wzrosły o 40 proc., do 7,1 mln zł.
Wyniki audytu za 2014 rok pokazują, że największy udział w rynku ma Grupa Kantar - wynosi on 30 proc. Udział Grupy Nielsen to 26 proc., Gfk Polonia - 16 proc., Ipsos - 9 proc., a Cegedim 2 proc.
W komentarzu do wyników audytu OFBOR podał, że analizując te wyniki z ostatnich 4 lat można dostrzec, że rynek badawczy rok do roku cechuje znaczna zmienność. Po okresach wzrostów przychodzi faza spadku. Większość branżowych komentatorów wyraża ostrożny optymizm, spodziewając się powrotu branży badawczej na ścieżkę wzrostu.
W audycie obrotów OFBOR wzięło udział 16 podmiotów. Wskaźniki wzrostu sporządzono na podstawie obrotów firm uczestniczących w audytach za rok 2013 i 2014.
Dołącz do dyskusji: Obroty branży badawczej spadły do 562 mln zł. Liderem AC Nielsen Polska przed Millward Brown i Gfk Polonia (TOP 16)