OFBOR, uważa że Sadren nie ma doświadczenia, by przeprowadzić audyt Nielsena
Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) wyraził swoje zaniepokojenie w sprawie wyboru przez TVP firmy Sadren do przeprowadzenia audytu panelu telemetrycznego AGB Nielsen. - Proces wyłaniania, jak i sama wskazana kandydatura audytora budzą głęboką troskę o jakość końcowego efektu jego pracy - stwierdziła organizacja.
Jak już informowaliśmy, Nielsen Audience Measurement Polska rozpoczął wstępne rozmowy z firmą Sadren, która na zlecenie Telewizji Polskiej ma dokonać audytu pomiaru oglądalności dostarczanego przez Nielsena. Firma podtrzymuje „swoje duże wątpliwości odnośnie właściwego przygotowania audytora wybranego przez TVP do przeprowadzenia audytu”.
- Brak wyjaśnień, o które prosiliśmy oraz fakt, iż na naszym pierwszym spotkaniu z firmą Sadren również nie przekazano nam żadnych informacji o doświadczeniu, powoduje, że podtrzymujemy swoje duże wątpliwości odnośnie właściwego przygotowania audytora wybranego przez TVP do przeprowadzenia audytu. Natomiast na pewno będziemy dalej wspólnie rozmawiać o tym, jak audyt będzie przeprowadzony - przekazało nam biuro prasowe Nielsena w Polsce.
OFBOR: głęboka troska o końcowy efekt pracy
Nielsen nie jest jedyną instytucją, która wyraża swoje wątpliwości w odniesieniu do doświadczenia firmy Sadren oraz samej procedury jej wyłonienia (przypomnijmy, że w przetargu zostały wyłonione trzy firmy, jednak ostatecznie Telewizja Polska zdecydowała się na wybranie spółki Sadren, która nie brała w nim udziału).
Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku w wydanym przez siebie komunikacie poinformował natomiast, że „w jego odczuciu zarówno proces wyłaniania, jak i sama wskazana kandydatura audytora, budzą głęboką troskę o jakość końcowego efektu jego pracy”.
Dodatkowo, zarząd organizacji zwrócił uwagę, że „powierzenie realizacji tego typu usługi firmie Sadren obarczone może być ryzykiem”.
- Firma Sadren, mimo swej bogatej wiedzy na innych polach, na polu audytu jakości i weryfikacji metodologicznego zaplecza pomiarów telemetrycznych nie posiada żadnego doświadczenia, co może prowadzić do przyszłego kwestionowania wyników audytu i otwierać pole do dyskusji na temat zastosowanej metodologii – stwierdzono.
Firmy w Polsce bez wystarczającego doświadczenia
Według OFBOR „aby wydać wiarygodną i uczciwą ocenę stosowanej metodologii należy dysponować wieloletnim doświadczeniem, płynącym z udokumentowanego uczestnictwa w podobnych projektach na przestrzeni dłuższego czasu”.
- Tylko takie zaplecze intelektualne, refleksja płynąca z innych podobnych projektów, poparta własną wypracowaną procedurą audytoryjną, pozwala na odpowiedzialne formułowanie wniosków pokontrolnych. W opinii zarządu OFBOR, takim potencjałem wiedzy specjalistycznej nie dysponuje obecnie żadna działająca na polskim rynku firma, w tym firma Sadren. Na świecie istnieje zaledwie kilka wyspecjalizowanych w tym zakresie firm dysponujących niezbędną wiedzą - podkreślono w wydanym przez organizację komunikacie.
Organizacja przypomina również, że jej podstawowym celem jest „stanowienie i propagowanie standardów profesjonalizmu w procesie badania opinii i rynku oraz tworzenie warunków niezależnej i obiektywnej oceny przestrzegania tych standardów”.
OFBOR tłumaczy, że od 15 lat odpowiada za Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA), który promuje standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej, oraz Program Kontroli Jakości Bezpieczeństwa Informacji (PKJBI), zatem z tych powodów zarząd OFBOR „czuje się upoważniony i zobowiązany do podniesienia powyższych wątpliwości wobec wyboru firmy Sadren, jako audytora pomiaru telemetrycznego firmy AGB Nielsen”.
Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) powstała w 1997 r. i jest stowarzyszeniem skupiającym instytuty badawcze, powołanym w celu kontroli przestrzegania norm etycznych oraz metodologicznych w badaniach opinii i rynku, oraz działającym na rzecz publicznego zaufania do badań. Członkami OFBOR są m.in. Ipsos, Kantar Millward Brown, CBOS, GFK czy właśnie Nielsen.
TVP kontra Nielsen
Telewizja Polska od wielu miesięcy krytykuje pomiar rynku telewizyjnego prowadzony przez firmę Nielsen, podkreślając, że spółka jest monopolistą na rynku, a dostarczane badanie nie jest adekwatne i nie odzwierciedla rzeczywistych udziałów stacji w rynku telewizyjnym w Polsce.
W lipcu br. w sprawie zweryfikowania prawidłowości pomiaru prezentowanego przez Nielsena wystartował dialog techniczny. Uczestniczące w nim firmy miały zaproponować sposób prowadzenia audytu oraz wskazać, jak sprawdzą prawdziwość panelu Nielsen Audience Measurement. Telewizja Polska chciała również dowiedzieć się, na ile zasadne jest przyjmowanie do wyceny atrakcyjności reklamowej poszczególnych nadawców grupy rozliczeniowej 16-49 lat, zweryfikować i ocenić stopień wykonania zleceń poaudytowych dla pomiaru NAM prowadzonego w TVP w latach 2011-2012.
Telewizja Polska nie przeprowadziła jednak przetargu na audyt, a prezes telewizji publicznej Jacek Kurski ogłosił na Twitterze, że „Telewizja Polska wybrała audytora do przeprowadzenia kontroli prawidłowości pomiaru telemetrycznego w firmie AGB Nielsen”. To Biuro Audytorskie Sadren. Będzie audytorem, choć firma nie przystąpiła do dialogu technicznego.
- Telewizja Polska była poddawana presji ze strony podmiotów zewnętrznych przy wyborze audytora Nielsena. Brak bezstronności Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy oraz z góry przyjęte założenie o nieomylności AGB Nielsen uniemożliwiły TVP współpracę z tą organizacją przy jego wyborze - wyjaśniała Telewizja Polska decyzję o wskazaniu bez przetargu Biura Audytorskiego Sadren.
Firma Nielsen Audience Measurement, zajmująca się w Polsce badaniem oglądalności telewizji, w ub.r. zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 5,9 proc. do 23,87 mln zł oraz 518,8 tys. zł zysku netto (wobec 625,2 tys. zł rok wcześniej).
Dołącz do dyskusji: OFBOR, uważa że Sadren nie ma doświadczenia, by przeprowadzić audyt Nielsena