30,7 mln Polaków miało kontakt z mundialem w TVP, mecze Polaków hitami
Wszystkie mecze mistrzostw świata 2018 w piłce nożnej w kanałach TVP śledziło średnio 4,08 mln osób. W porównaniu do mundialu 2014 sportowa impreza zyskała widzów. Największą publiczność zgromadziły spotkania reprezentacji Polski oraz finał rozgrywek - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
W okresie od 14 czerwca do 15 lipca 2018 roku odbyły się w Rosji piłkarskie mistrzostwa świata. Wszystkie spotkania można było oglądać w TVP1 lub TVP2 oraz w TVP Sport (w przypadku niektórych spotkań sportowa antena równolegle relacjonowała po 2 mecze - wówczas jeden z nich w całości pokazywała Jedynka, a drugi - Dwójka).
Średnia widownia wszystkich meczów pokazanych w TVP1 lub TVP2 wyniosła 3,15 mln osób. Przełożyło się to na 28,51 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów, 30,92 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 29,36 proc. w grupie 16-59 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Na antenie TVP Sport wszystkie spotkania oglądało dodatkowo 932 tys. osób, co dało tej stacji odpowiednio 8,46 proc., 8,91 proc. i 9,42 proc. udziału.
Łączna widownia analizowanych pojedynków na obu antenach (pokazanych w TVP1 lub TVP2 oraz w TVP Sport) wyniosła 4,08 mln osób (36,97 proc., 39,83 proc. i 38,78 proc. udziału).
W samej TVP1 pokazano 41 meczów, które śledziło 3,90 mln widzów (33,76 proc., 36,53 proc. i 34,78 proc. udziału).
23 spotkania w TVP2 miały średnio 1,78 mln oglądających (17,56 proc., 18,86 proc. i 17,86 proc. udziału). Niższa oglądalność w tej stacji to wynik tego, że Dwójka pokazywała większość meczów odbywających się w godzinach popołudniowych, podczas gdy Jedynka transmitowała wiele meczów w prime-time. Ponadto gdy mecze odbywały się w tym samym czasie, to te ciekawsze spotkania oglądać można było w Jedynce (w tym mecze Polaków).
Mecze Polaków i finał hitami
Największym zainteresowaniem cieszyły się pojedynki reprezentacji Polski. Pierwsze miejsce zajął mecz z Kolumbią (był to tzw. „mecz o wszystko” emitowany w najlepszym czasie antenowym - w niedzielnym prime-time), który 24 czerwca w Jedynce i TVP Sport śledziło 13,63 mln osób. Przynajmniej przez 1 minutę pojedynek oglądało 18,82 mln widzów, a średnia jego widownia z uwzględnieniem gości (a więc osób śledzących transmisję nie u siebie w domu tylko np. u rodziny czy znajomych) wyniosła 14,81 mln osób.
Drugie było spotkanie z Senegalem z 19 czerwca (pierwszy mecz naszej drużyny), które miało 11,13 mln widzów.
Na trzecim miejscu sklasyfikowany został finał rozgrywek rozegrany pomiędzy Francją a Chorwacją, który przyciągnął 8,42 mln osób.
Piąty był pojedynek Polski z Japonią z 28 czerwca (tzw. „mecz o honor”), który miał 7,67 mln oglądających w samej TVP1. Dodatkowe 756 tys. osób mecz ten śledziło w TVP Sport, ale stacja ta ten pojedynek relacjonowała na zmianę z odbywającym się w tym samym czasie spotkaniem Senegal-Kolumbia, które w całości transmitowane było w Dwójce.
9 z 10 topowych meczów pokazała TVP1, a 1 - TVP2.
Przynajmniej 1 minutę transmisji z tegorocznego mundialu obejrzało 30,72 mln widzów, czyli 86,60 proc. populacji naszego kraju (osoby w wieku 4+ i posiadające w swoim domu odbiornik telewizyjny).
Więcej widzów i większe wpływy niż 4 lata temu
Dla porównania, średnia widownia MŚ w piłce nożnej w 2014 roku w TVP1 i TVP2 wyniosła 2,97 mln widzów (28,89 proc. udziału), a w TVP Sport - 195 tys. (1,90 proc. udziału; stacja ta nie nadawała wówczas w DVB-T). Oznacza to, że tegoroczny mundial na głównych antenach TVP zyskał 180 tys. osób, a w TVP Sport - 737 tys. Należy jednak pamiętać, że przed czterema laty w imprezie nie brała udziału reprezentacja Polski.
W osobnym newsie informujemy, że łączne wpływy reklamowe ze spotkań mundialu transmitowanych w TVP1, TVP2 i TVP Sport wyniosły 232,40 mln zł. Dla porównania 4 lata temu publiczny nadawca na meczach zarobił 153,8 mln zł, a 8 lat temu było to 126 mln zł. (dane cennikowe, bez rabatów).
Dane oglądalności poszczególnych meczów mundialu w Rosji.
Nielsen: TVP na mundialu z reklam zarobiła 232 mln zł
Cennikowe wpływy reklamowe Telewizji Polskiej wokół relacji z mundialu (transmisji meczów, studiów sportowych oraz ceremonii otwarcia) wyniosły łącznie 232,40 mln zł. Mecze naszej reprezentacji zarobiły łącznie 49,10 mln zł - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
Reprezentacja Polski już na etapie fazy grupowej pożegnała się z tegorocznym mundialem (zajmując czwarte - ostatnie - miejsce w grupie H po dwóch przegranych - z Senegalem i Kolumbią i jednym wygranym pojedynku - z Japonią).
Dołącz do dyskusji: 30,7 mln Polaków miało kontakt z mundialem w TVP, mecze Polaków hitami