Reklama Orange Flex o neutralności klimatycznej nie naruszyła kodeksu branżowego
Internetowa reklama, w której Orange Flex promowano jako „pierwszą w Polsce usługę telekomunikacyjną neutralną klimatycznie”, jest rzetelna i dobrze udokumentowana - oceniła Komisji Etyki Reklamy, oddalając skargę na kampanię.
Kampania Orange Flex, której dotyczyła skarga skierowana do Komisji Etyki Reklamy, wyliczała proekologiczne działania związane z tą usługą. - Dzięki działaniom ograniczającym emisje gazów cieplarnianych oraz neutralizującym pozostały ślad węglowy, od czerwca 2021 roku Orange Flex jest pierwszą w Polsce usługą telekomunikacyjną neutralną klimatycznie - podkreślono we wpisie na blogu Orange Flex.
- We Flexie nie ma papierowych umów oraz faktur, a rozliczenia są dostępne wyłącznie w aplikacji. Dodatkowo ważnym aspektem jest promowanie wirtualnych kart eSIM, które nie wymagają zużycia materiałów i nie powodują emisji związanych z dystrybucją - wyliczono.
W skardze złożonej do Komisji Etyki Reklamy uznano przekaz kampanii za typowy greenwashing, podkreślając, że Orange „jest znaczącym emitentem CO2 i truje środowisko napędzając konsumpcję usług i produktów telekomunikacyjnych”.
Zdaniem autora skargi na obecnym rozwoju naszej gospodarki nie można osiągnąć neutralności klimatycznej. - Nawet jeśli ktoś́ twierdzi, że 100% energii pochodzi z odnawialnych źródeł, to narzędzia, które tej energii dostarczają̨ są̨ nadal emisyjne. Przywracanie w Kolumbii lasów i bioróżnorodności nie daje gwarancji, że usługa staje się̨ neutralna klimatycznie - napisał.
- Za pomocą̨ Flex i przekłamań́ w komunikacji tej usługi Orange próbuje reperować́ swój wizerunek. Flex być́ może potrafił zredukować́ emisje i działa na rzecz środowiska i to powinno być́ komunikowane. Gadki o neutralności emisyjnej są̨ zwykłym naciągactwem - skrytykował.
Orange podał fakty dot. ochrony środowiska
W odpowiedzi na skargę Orange Polska przedstawił Komisji Etyki Reklamy wyliczenia, przygotowane m.in. za pomocą tzw. GHG Protocol, dotyczące badania zostawianego śladu węglowego oraz sposób ograniczania tego śladu (zaznaczając, co jest, a co nie jest realistyczne do osiągnięcia). Telekom przedstawił też informacje o pakiecie redukcji i zauważył, że w kampanii jasno przytoczono źródła podawanych danych.
Komisja Etyki Reklamy uznała, że „przedstawione w przekazie reklamowym dane są udokumentowane, a ogólny i całościowy komunikat firmy dotyczący jej zaangażowania w ramach redukcji szkodliwych emisji nie jest przedstawiany jako równoznaczny z komunikatem stwierdzającym neutralność emisyjną”.
Podkreśliła też, że Orange Polska „dołożył starań celem przedstawienia rzetelnego pod względem merytorycznym komunikatu informującego o podejmowanych przez siebie działaniach proekologicznych”.
Orange Flex w wersji dla użytkowników indywidualnych pojawił się wiosną 2019 roku, a jesienią ub.r. wprowadzono ofertę dla mikrofirm.
W trzecim kwartale br. Orange Polska osiągnął 791 mln zł zysku EBITDA (po uwzględnieniu kosztów leasingu), o 6,6 proc. więcej niż przed rokiem. Baza kart SIM operatora w trzecim kwartale zwiększyła się o 543 tys. netto do 16,59 mln na koniec września br.
Dołącz do dyskusji: Reklama Orange Flex o neutralności klimatycznej nie naruszyła kodeksu branżowego