Partner of Promotion na czele rankingu agencji PR (TOP 22)
W ub.r. Partner of Promotion osiągnęła zarówno najwyższe przychody ze sprzedaży usług, jak i największe honoraria wśród polskich agencji public relations. W czołówce zestawień znalazły się też MSL Group, Grayling Poland, Walk i Havas PR Warsaw.
Z analizy Związku Firm Public Relations wynika, że Partner of Promotion zanotowała w 2013 roku 15,5 mln zł tzw. fee income przy przychodach ze sprzedaży wynoszących 36,4 mln zł. Kolejne miejsca pod względem wysokości fee income zajęły MSL Group (10,5 mln zł) i Grayling Poland (7,9 mln zł).
Fee income to różnica pomiędzy przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup powierzchni reklamowej, zakup i produkcja materiałów reklamowych, transport, catering, wynajem hoteli, sal i sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów itp.
- Fee income zdecydowanie lepiej oddaje faktyczną pozycję agencji PR na rynku prezentując prawdziwy charakter usług PR, których zasadniczą wartością jest praca konsultantów polegająca na doradztwie komunikacyjnym - komentuje Norbert Ofmański, prezes ZFPR.
Partner of Promotion, MSL Group, Havas PR Warsaw Grupa On Board i Hill+Knowlton Strategies są liderami agencji pod względem wielkości zatrudnienia. W każdej z tych firm na stałe pracowało w ub.r. 30-53 osób oraz współpracowało od 10 do 30 konsultantów.
Pod względem wysokości przychodów przewaga Partner of Promotion nad innymi agencjami jest jeszcze wyższa niż pod względem fee income. W ub.r. firma zanotowała 36,4 mln zł wpływów, a kolejna w rankingu Walk - 17,6 mln zł. Po ponad 10 mln zł przychodów osiągnęły jeszcze Havas PR Warsaw, Multi Communications, MSL Group, Grayling Poland, Marketing & Communications Consultants, Grupa On Board i Hill+Knowlton Strategies.
Łączne przychody 22 agencji ujętych w zestawieniu wyniosły 189 mln zł, a łączny fee income - 101,3 mln zł. W firmach pracowało w sumie ponad 640 konsultantów, co daje ok. 158 tys. zł rocznego fee income na przeciętnego konsultanta.
W 2012 roku najwyższe przychody ze sprzedaży (33,7 mln zł) zanotowała Partner of Promotion, a największy fee income (6,1 mln zł) - Compress (zobacz szczegóły).
Za ub.r. agencja Compress nie przekazała swoich danych do zestawienia. Z jej raportu giełdowego wynika, że zanotowała 7,2 mln zł przychodów ze sprzedaży i 5,4 tys. zł zysku netto.
Raport wspólnie ze ZFPR przygotowała firma audytorska Grupa Strategia. W celu potwierdzenia wiarygodności informacji przekazanych w ankietach przez agencje biorące udział w rankingu, w losowo wybranych firmach przeprowadzono audyt potwierdzający dane finansowe.
Dołącz do dyskusji: Partner of Promotion na czele rankingu agencji PR (TOP 22)