PKO BP: 22 mln zł więcej na reklamy, 8,9 mln klientów z dostępem do iPKO
W ub.r. PKO Bank Polski osiągnął wzrost wyniku odsetkowego o 10 proc. do 10,28 mld zł, wyniku z prowizji i opłat o 1,1 proc. do 3,05 mld zł oraz zysku netto o 7,8 proc. do 4,03 mln zł. Wydatki marketingowe zwiększył o 22 mln zł, na koniec roku miał 10,9 mln klientów detalicznych, z których dostęp do bankowości elektronicznej iPKO miało 8,9 mln.
Przychody odsetkowe grupy kapitałowej PKO BP zwiększyły się z 11,59 mld zł w 2018 roku do 12,76 mld zł w ub.r., a przychody z prowizji i opłat - z 4,04 do 4,13 mld zł. Przełożyło się to na wzrost wyniku odsetkowego z 9,34 do 10,28 mld zł oraz wyniku z prowizji i opłat z 3,01 do 3,05 mld zł.
Jednocześnie ujemny wynik z tytułu odpisów na oczekiwane straty kredytowe zmalał z 1,37 do 1,15 mld zł, a ogólne koszty administracyjne poszły w górę z 5,32 do 5,61 mld zł.
W efekcie zysk brutto grupy PKO BP zwiększył się z 5,08 do 5,82 mld zł, a zysk netto z 3,74 do 4,03 mld zł.
204 mln zł na marketing, doradztwo i usługi prawne
Wydatki grupy PKO BP na świadczenia pracownicze wzrosły w skali roku z 3,02 do 3,21 mld zł, natomiast koszty rzeczowe zmalały z 1,48 do 1,35 mld zł, m.in. dzięki spadkowi nakładów na wynajem z 264 do 78 mln zł.
Wśród kosztów rzeczowych są wydatki marketingowe. PKO BO w sprawozdaniu poinformował, że w ub.r. zwiększyły się one o 22 mln zł, w związku z działaniami dotyczącymi stulecia banku (wizerunkowa kampania pod hasłem „100 lat śmiałych decyzji” ruszyła w lutym ub.r.).
Nie podano, ile dokładnie przeznaczono na marketing. Natomiast nakłady marketingowe razem z wydatkami na PR, komunikację społeczną, usługi prawne, doradztwo i reprezentację wyniosły 204 mln zł, stanowiąc 3,9 proc. ogólnych kosztów administracyjnych.
Mniej oddziałów i bankomatów
Liczba oddziałów detalicznych PKO BP zmalała w ub.r. o 40 do 1 043, a liczba oddziałów agencyjnych - o 39 do 538.
Jednocześnie ubyły 53 bankomaty, na koniec ub.r. było ich 3 080. PKO BP tłumaczy to m.in. transformacją cyfrową.
17 mld więcej depozytów, 15 mld więcej udzielonego finansowania
Na koniec ub.r. grupa PKO BP obsługiwała 256 mld depozytów, o 17 mld zł więcej niż rok wcześniej. Depozyty ludności wzrosły przez rok ze 167 do 188 mld zł, podmiotów gospodarczych - z 55 do 56 mld zł, a w przypadku jednostek budżetowych nastąpił spadek z 16 do 11 mld zł.
Wartość depozytów bieżących poszła w górę ze 153 do 179 mld zł, a lokat zmalała z 82 do 74 mld zł.
Z kolei wartość aktywów grupy PKO BP zwiększyła się z 324 do 348 mld zł, z czego finansowanie udzielone klientom wzrosło z 230 do 245 mld zł.
10,9 mln klientów detalicznych, 8,9 mln ma dostęp do iPKO
Na koniec ub.r. grupa PKO BO w segmencie detalicznym miała 10,9 mln klientów, z czego 10,4 mln osób fizycznych i ,5 mln firm i przedsiębiorstw. Przez rok ich liczba wzrosła o 0,3 mln.
Przełożyło się to na wzrost liczby prowadzonych rachunków bieżących o 315 tys. do 8 mln.
W segmencie korporacyjnym i inwestycyjnym liczba klientów wzrosła w ub.r. o 0,4 tys. do 15,8 tys.
Dostęp do bankowości elektronicznej iPKO w ub.r. miało 8,9 mln klientów detalicznych, o 0,4 mln więcej niż rok wcześniej. Natomiast z platformy iPKO biznes korzystało 69 tys. klientów, o 7,5 tys. więcej niż w 2018 roku.
W czwartym kwartale ub.r. uruchomiono 4,2 mln aplikacji IKO (wobec 4 mln rok wcześniej) i zrealizowano w ten sposób 56,2 mln transakcji, o 9,6 mln więcej niż w trzecim kwartale ub.r.
Dywidenda wyższa o niepodzielony zysk z 2018 roku?
Prezes PKO BO Zbigniew Jagiełło w piśmie do interesariuszy zwrócił uwagę, że bank spełnia kryteria do wypłaty w dywidendzie maksymalnie 50 proc. zeszłorocznego zysku.
- Efektywność mierzona zwrotem na kapitale utrzymała się na wysokim poziomie wynoszącym 10 proc., a wskaźniki kapitałowe i pozostałe kryteria określone przez nadzór finansowy ukształtowały się na poziomie umożliwiającym wypłatę do 50 proc. dywidendy z zysku za ubiegły rok - stwierdził.
- Część zysku z 2018 roku w kwocie 1,67 mld zł pozostała niepodzielona, dzięki czemu potencjalnie będzie mogła zostać wypłacona w 2020 roku. Zarząd PKO Banku Polskiego rozważy rekomendowanie WZA wypłatę tej części zysku wraz z połową zysku z 2019 rok - dodał Jagiełło.
Dołącz do dyskusji: PKO BP: 22 mln zł więcej na reklamy, 8,9 mln klientów z dostępem do iPKO