Po świąteczne zakupy do sklepu stacjonarnego
Połowa Polaków robi zakupy przedświąteczne w sklepach stacjonarnych. Tam zostaje aż 70 proc. całej sumy, jaką wydajemy na organizację świąt - pokazują badania Deloitte. Polska rodzina na tegoroczne Boże Narodzenie wyda ponad 1,5 tys. zł.
W międzynarodowym badaniu Deloitte wzięli udział respondenci z ośmiu europejskich krajów, w tym także z Polski. Pytania dotyczyły świątecznych budżetów oraz zakupów przedświątecznych robionych w internecie.
Polska rodzina na tegoroczne Boże Narodzenie wyda średnio 1 521 zł, z czego 489 zł (32 proc.) trafi do sprzedawców online. Wydatki w sklepach stacjonarnych stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku.
Dla porównania średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 2,6 proc.
- Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach. W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu do 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach urósł o 5 pp. w porównaniu do ubiegłego roku - mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte.
Co kupimy w sklepie stacjonarnym, co w ecommerce?
Połowa polskich respondentów deklaruje, że po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Średnia europejska to 65 proc. Hiszpania, Holandia i Portugalia to kraje, z których najwięcej obywateli robi zakupy w fizycznych sklepach.
- W Polsce z roku na rok widzimy trend spadającej popularności sklepów tradycyjnych, co nie zmienia faktu, że wciąż pozostają one głównym kanałem świątecznej sprzedaży - mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale strategii Deloitte.
Jedna trzecia klientów obdaruje bliskich prezentami kupionymi w sklepach internetowych, które mają przynajmniej jeden oddział stacjonarny. 28 proc. kupi podarunki w sklepach funkcjonujących wyłącznie w internecie.
Tylko 15 proc. ankietowanych Deloitte deklaruje, że kupi żywność za pośrednictwem internetu, a 72 proc. preferuje sklepy stacjonarne. W tradycyjny sposób wolimy też kupować kosmetyki i perfumy oraz produkty zdrowotne (preferencja 62 proc. badanych). Książek na prezent w 45 proc. przypadków będziemy szukać także przede wszystkim w tradycyjnych punktach sprzedaży oraz internetowych z oddziałami stacjonarnymi (38 proc.).
Plusy i minusy sklepów stacjonarnych i internetowych
Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dostawa do domu (62 proc.), szeroki asortyment (58 proc.) oraz to, że nie mamy poczucia straty czasu (58 proc.) i możliwość łatwego porównania ceny (57 proc.).
Za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77 proc.), politykę wymiany i zwrotów (76 proc.), ochronę danych osobowych (75 proc.) oraz możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74 proc.).
W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe częściej będziemy płacić kartą (66 proc.) niż gotówką (53 proc.).
Po inspiracje do sieci
Polacy inspiracji prezentowych szukają przede wszystkim w internecie (49 proc.), w Europie wskaźnik ten wynosi 46 proc.
40 proc. szuka rekomendacji zakupowych wśród rodziny, przyjaciół i sąsiadów, a 38 proc. pomysłów szuka w sklepach tradycyjnych. 36 proc. badanych wprost pyta najbliższych, co chcieliby otrzymać.
Ponad jedna czwarta (28 proc.) pomysły znajduje w mediach społecznościowych. - Średnia dla pozostałych badanych krajów nie jest aż tak wysoka, bo sięga 21 proc. Jeżeli chodzi o inspiracje czerpane z mediów społecznościowych, to dziś wśród internautów króluje przede wszystkim Instagram, który w ubiegłym roku wprowadził możliwość robienia zakupów bezpośrednio z poziomu aplikacji - mówi Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii Deloitte.
Badanie online przeprowadzono w dniach 16 września – 11 października 2019 roku, wśród blisko 7,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z ośmiu krajów europejskich (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).
Dołącz do dyskusji: Po świąteczne zakupy do sklepu stacjonarnego