Rekordowa kara od UOKiK-u za mylące promocje na pokazach sprzedażowych dla seniorów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 4 mln zł kary na spółkę Exito sprzedającą na pokazach urządzenia medyczne i AGD. Według regulatora firma wprowadzała w błąd głównie starsze osoby, zachęcając je fikcyjnymi loteriami i promocjami cenowymi.
Postępowanie dotyczące Exito zostało podjęte przez UOKiK w maju ub.r. na podstawie wielu otrzymanych skarg. Firma, zarejestrowana w Opalenicy w województwie wielkopolskim, w ramach pokazów sprzedaje m.in. maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne i oczyszczacze powietrza. Kieruje te produkty głównie do osób starszych.
W trakcie postępowania UOKiK wykrył szereg naruszeń, których dopuszcza się Exito. Firma w zaproszeniach zapewnia, że każdy gość w czasie pokazu otrzyma prezent, odbędzie się też losowanie nagród. Tymczasem tak naprawdę upominki się odpłatne - pracownicy proponują konsumentom umowy ich kupna.
Ponadto Exito w materiałach marketingowych podkreśla, że jej oferta jest wyjątkową okazją, bo przy zakupie można zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł. - Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty - poinformowano w komunikacie UOKiK-u.
Firma twierdzi też, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. UOKiK podkreśla, że to wbrew prawu - zgodnie z przepisami każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni.
Prawie 4 mln zł kary. Niechciał: nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Exito 3,93 mln zł kary. Nakazał też spółce w rygorze natychmiastowej wykonalności, żeby zaprzestała tych praktyk, oraz przesłała swoim klientom listy z informacją o tej decyzji regulatora.
- Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców - komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u. - Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę - uzasadnia.
Decyzja nie jest prawomocna, Exito w ciągu 30 dni od jej odbioru może odwołać się do sądu.
To kolejna kara od UOKiK-u dla firmy organizującej pokazy sprzedażowe. W maju br. regulator nałożył na spółkę Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) ponad 35 tys. zł kary za telefonowanie do różnych osób bez ich wcześniejszej zgody z zaproszeniami na prezentacje sprzedażowe garnków.
Dołącz do dyskusji: Rekordowa kara od UOKiK-u za mylące promocje na pokazach sprzedażowych dla seniorów