Producenci szwajcarskich zegarków przegrywają wojnę z Apple Watch
W ubiegłym roku sprzedano niemal 31 mln sztuk smartwatchów Apple Watch. To o 10 mln więcej niż sprzedała cała branża szwajcarskich zegarków.
Sprzedaż Apple Watch po raz pierwszy znacznie przekroczyła wyniki całej szwajcarskiej branży zegarków. W 2019 r. sprzedano 30,7 mln sztuk Apple Watch na całym świecie. To oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu do roku 2018, kiedy sprzedano 22,5 mln tych zegarków - szacuje agencja badawcza Strategy Analytics.
- Połączenie atrakcyjnego wzornictwa, przyjaznej dla użytkowników technologii i dodatkowych aplikacji sprawia, że Apple Watch jest niezwykle popularny w Ameryce Północnej, Europie zachodniej i Azji - mówi Steven Waltzer, starszy analityk w Strategy Analytics.
Jak ocenia agencja, cała branża szwajcarskich zegarków sprzedała w 2019 r. tylko 21,1 mln sztuk produktów, co oznacza spadek o 13 proc. w stosunku do 2018 r. (24,2 mln zegarków).
- Analogowe zegarki są nadal popularne wśród starszych konsumentów, ale młodsi wybierają smartwatche i skomputeryzowane zegarki na rękę - podkreśla Neil Mawston, dyrektor wykonawczy w Strategy Analytics.
Zegarek dziś to przedmiot, który po pierwsze musi być praktyczny
Jak dodają specjaliści, tradycyjni szwajcarscy producenci zegarków, takich jak Swatch i Tissot, przegrywają wojnę ze smartwatchami.
- Nie dziwią mnie te statystyki. O ile kiedyś zegarek był znakiem luksusu czy klasy, o tyle dziś to przedmiot, który po pierwsze musi być praktyczny, a przy okazji może być nowoczesny. Dziś z inteligentnym zegarkiem rozmawiasz, czytasz powiadomienia, sprawdzasz swoje tętno czy jakość snu. I gdzieś tam przy okazji jeszcze zerkasz, która jest godzina - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Wątor, redaktor naczelny obszaru Technologie w Wirtualnej Polsce.
- Takie są właśnie smartwatche kluczowych producentów - Apple, Samsunga, Huawei czy Xiaomi. Te firmy miały technologiczny background, wizje i ogromne pieniądze, więc szybko weszły w rynek smartwatchów i go de facto stworzyły. Natomiast szwajcarskie legendy w stylu Swatcha czy Tissota? Trudno nawet powiedzieć, czy przespały moment, czy po prostu nie miały takiego zaplecza - dodał specjalista.
Smartwatche to inteligentne zegarki, które zamiast klasycznej tarczy ze wskazówkami, mają wyświetlacz, na którym mogą pojawiać się np. powiadomienia ze smartfona o SMS-ach, e-mailach i połączeniach.
Pełną funkcjonalność smartwatch osiąga dopiero po połączeniu ze smartfonem. Urządzenia łączą się ze sobą za pośrednictwem Bluetooth. Smartwatch Apple Watch działa wyłącznie ze smartfonem iPhone.
Apple z 91,9 mld dol. wpływów i 22,2 mld dol. zysku
W czwartym kwartale ub.r. Apple osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 8,9 proc. do 91,82 mld dolarów oraz zysku netto z 19,96 do 22,24 mld dolarów. Mocno wzrosły wpływy ze sprzedaży iPhone’ów, urządzeń wearables, akcesoriów domowych i usług, a także w Europie oraz Amerykach. Zmalała natomiast wartość sprzedaży Maców i iPadów.
Przychody netto Apple ze sprzedaży produktów w minionym kwartale wyniosły 79,1 mld dolarów, a ze sprzedaży usług 12,71 mld dolarów, wobec odpowiednio 73,43 i 10,87 mld dolarów rok wcześniej. Natomiast koszty w tym pierwszym segmencie poszły w górę z 48,24 do 52,07 mld dolarów, a w drugim z 4,04 do 4,53 mld dolarów.
Przełożyło się to na wzrost zysku sprzedażowego brutto z 32,03 do 35,22 mld dolarów, zysku operacyjnego z 23,35 do 25,57 mld dolarów i zysku netto 19,96 do 22,24 mld dolarów.
Wzrosła sprzedaż iPhone’ów i wearables, w dół Maców i iPadów
Ponad połowę sprzedaży Apple zapewniają iPhone’y, z których wpływy sprzedażowe poszły w górę rok do roku z 51,98 do 55,96 mld dolarów. Przychody ze sprzedaży urządzeń wearables i akcesoriów domowych zwiększyły się z 7,31 do 10,01 mld dolarów, a ze sprzedaży usług z 10,87 do 12,71 mld dolarów.
Za to wpływy ze sprzedaży Maców zmalały z 7,42 do 7,16 mld dolarów, a z iPadów - z 6,73 do 5,98 mld dolarów.
Przychody sprzedażowe Apple netto w Europie zwiększyły się z 36,94 do 41,37 mld dolarów, w Amerykach - z 20,36 do 23,27 mld dolarów, a w Chinach - z 13,17 do 13,58 mld dolarów. Natomiast w Japonii nastąpił spadek z 6,91 do 6,22 mld dolarów, a na pozostałych rynkach Azji i regionu pacyficznego - z 6,93 do 7,38 mld dolarów.
Szef Apple Tim Cook w komunikacie prasowym podkreślił, że do wzrosty wyników firmy przyczyniła się przede wszystkim wysoka sprzedaż iPhone’ów 11 i 11 Pro oraz rekordowa sprzedaż wearables i usług. - W ciągu kwartału nasza baza aktywowanych urządzeń wzrosła w każdym z naszych pionów geograficznych i przekroczyła 1,5 mld. - dodał.
Średni poziom opodatkowania firmy wyniósł 16,5 proc.
Mniej gotówki, większy dług
Na koniec ub.r. aktywa Apple wynosiły 340,62 mld dolarów (wobec 338,52 mld na koniec września ub.r.), z czego 163,23 mld to aktywa bieżące. Wartość pieniędzy zgromadzonych przez koncern zmalała w ciągu kwartału z 44,84 do 39,77 mld dolarów.
Natomiast zobowiązania firmy wzrosły przez kwartał z 248,03 do 251,09 mld dolarów. Prawie połowa to zadłużenie, które w części krótkoterminowej (do spłaty w ciągu 12 miesięcy) zmalało z 10,26 do 10,22 mld dolarów, a w części długoterminowej zwiększyło się z 91,81 do 93,08 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Producenci szwajcarskich zegarków przegrywają wojnę z Apple Watch