Wydawca „Przekroju” zmniejszył stratę o 2,2 mln zł
Fundacja wydająca kwartalnik „Przekrój” w ub.r. dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych o 15 proc. zanotowała spadek straty netto z 2,58 mln zł do 354,5 tys. zł. Jej przychody zwiększyły się o 2,3 proc. do 10,45 mln zł.
Wpływy Fundacji Przekrój ze sprzedaży produktów zwiększyły się z 1,78 do 2,23 mln zł, a te z działalności statutowej, czyli darowizn, minimalnie zmalały - z 7,51 do 7,5 mln zł. Fundację darowiznami zasila przede wszystkim jej założyciel i szef rady Tomasz Niewiadomski.
„Przekrój” osiąga przychody głównie ze sprzedaży egzemplarzowej, bo publikowanych jest w nim niewiele reklam. W połowie ub.r. kwartalnik zmienił format i podrożał z 19,90 do 38 zł. Jego sprzedaż nie jest audytowana przez Polskie Badania Czytelnictwa.
Wynik fundacji ze zmiany stanu produktów zmalał z 454,2 do 235,2 tys. zł, a koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby wzrósł z 469,2 do 479,2 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydawcy udało się obniżyć koszty operacyjne z 12,43 do 10,55 mln zł, czyli o 15,1 proc. Wydatki na usługi obce zmniejszyły się z 3,91 do 3,76 mln zł, a na wynagrodzenia - z 5,59 do 4,32 mln zł, a na amortyzację - z 973,3 do 646,7 tys. zł.
Średnioroczne zatrudnienie w fundacji minimalnie się zwiększyło - z 20,2 do 20,5 etatów.
Koszty druku i składania „Przekroju” zmalały z 854,3 do 704,5 tys. zł, przygotowania tekstów, materiałów audio i wideo - z 445 do 366,6 tys. zł, na usługi prawne, notarialne i doradcze - z 763,5 do 417,1 tys. zł, za to wydatki na opiekę produkcyjną zwiększyły się z 726,2 do 776,6 tys. zł.
Pozostałe koszty operacyjne zmalały z 952,4 do 779,8 tys. zł, a pozostałe wpływy operacyjne - z 612,9 do 545,3 tys. zł.
Fundacji udało się ograniczyć stratę operacyjną z 2,56 do 336,6 tys. zł, a stratę netto - z 2,58 mln zł do 354,5 tys. zł.
„Przekrój” od początku nierentowny
Fundacja Przekrój wydawanie kwartalnika „Przekrój” przejęła w grudniu 2018 roku od spółki Przekrój założonej przez Tomasz Niewiadomskiego. Niewiadomski prawa do tego tytułu przejął w 2013 roku od Gremi Media, magazyn jako kwartalnik zadebiutował pod koniec 2016 roku, a wiosną 2017 roku uruchomiono jego serwis internetowy.
Spółka Przekrój w 2017 roku zanotowała 4,58 mln zł przychodów i 10,13 mln zł straty netto, a rok później - 4,1 mln zł wpływów sprzedażowych 8,36 mln zł straty operacyjnej i 2,71 mln zł straty netto. Natomiast fundacja w 2019 roku przy 17,62 mln zł przychodów (z czego 1,93 mln zł ze sprzedaży, a 12,05 mln zł z darowizn) i 16,89 mln zł kosztów operacyjnych miała 1,72 mln zł straty netto.
Na koniec ub.r. kapitał własny Fundacji Przekrój wynosił 2,42 mln zł, wobec 2,77 mln zł rok wcześniej.
Na początku ub.r. ze stanowiska prezesa fundacji odszedł Tomasz Wodzyński, natomiast niedawno do jej zarządu dołączyła Maria Kozak. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przekroj-wydawca-fundacja-zarzad-maria-kozak
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Dołącz do dyskusji: Wydawca „Przekroju” zmniejszył stratę o 2,2 mln zł