Starcom przed MEC i Mediacomem domów mediowych, a GroupM przed Publicis Media (raport RECMA z Polski)
Dom mediowy Starcom jest największą agencją mediową w Polsce, a GroupM największą grupą komunikacyjną - wynika z najnowszego rankingu międzynarodowej organizacji RECMA, która podsumowała wyniki za 2016 rok. Przychody 20 domów mediowych wzrosły - rok do roku - o 9 proc., do 2,87 mld euro.
RECMA publikuje rankingi w oparciu o obsługiwane przez agencje budżety reklamodawców. Z raportu tej organizacji wynika, że łączne przychody 20 największych sieciowych domów mediowych w Polsce wyniosły w 2016 roku 2,87 mld euro i były wyższe o 9 proc. niż rok wcześniej.
Liderem najnowszego rankingu domów mediowych jest dom mediowy Starcom (należy do Publicis Media), który awansował z 3. pozycji. Agencja ta miała w 2016 roku przychody w wysokości 419 mln euro, czyli 22 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Wzrost ten udało się osiągnąć dzięki zwycięstwom agencji w kilku istotnych przetargach. Starcom rozpoczął m.in. obsługę największego polskiego reklamodawcy, farmaceutycznej firmy Aflofarm Farmacja Polska (wcześniej marketer pracował z Mindshare) i producenta słodyczy Storck Polska.
Wiceliderem rankingu RECMA jest dom mediowy MEC (GroupM), który rok wcześniej był numerem 1. Przychody tej agencji spadły rok do roku o 4 proc., do 400 mln euro. Wśród klientów, których straciła agencja są m.in. Nivea i Hasco-Lek.
Trzecim największym domem mediowym w Polsce jest Mediacom (GroupM), który spadł z drugiego miejsca, mimo że w skali roku przychody tej agencji wzrosły o 6 proc., do 382 mln euro. Mediacom nie obronił w przetargach m.in. budżetów takich klientów, jak Lidl Polska czy Volkswagen Group Polska.
Kolejne miejsca w rankingu 10 największych domów mediowych zajmują: Zenith (202 mln euro, wzrost o 12 proc.), Mindshare (186 mln euro, wzrost o 1 proc.), Havas Media (166 mln euro, wzrost o 30 proc.), OMD (140 mln euro, wzrost o 16 proc.), Vizeum (130 mln euro, wzrost o 50 proc.), Carat Polska (122 mln euro, wzrost o 10 proc.) i Mediavest/Spark (110 mln euro, wzrost o 1 proc.).
Według raportu RECMA, największą grupą komunikacyjną w Polsce jest GroupM, do której należą MEC, Mediacom, Mindshare i Maxus. Jej przychody w 2016 roku wyniosły 1,051 mld euro i były wyższe od wyniku za 2015 rok o 2 proc.
Na drugiej pozycji znajduje się Publicis Media (należą do niej m.in. Starcom, Zenith, Spark) z przychodami w wysokości 825 mln euro, wyższymi w skali roku o 14 proc.
Trzecie miejsce na podium należy do Omnicom Media Group (OMD, Media Direction OMD, PHD Media Direction, PHD). Przychody tej grupy spadły wobec 2015 roku o 1 proc., do 295 mln euro.
Kolejne pozycje zajmują: Dentsu Aegis Network (252 mln euro, wzrost o 28 proc.), Mediabrands (225 mln euro, w górę o 2proc.) i Havas Media Group (196 mln euro, wzrost o 32 proc.).
Dołącz do dyskusji: Starcom przed MEC i Mediacomem domów mediowych, a GroupM przed Publicis Media (raport RECMA z Polski)