4 na 10 Polaków opłaca zakupy za pomocą płatności mobilnych
39 proc. polskich konsumentów opłaca codzienne zakupy używając płatności mobilnych. 17 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. robi to codziennie - wynika z raportu firmy doradczej PwC.
Prognozy PwC podają, że w tym roku rynek e-commerce osiągnie wartość około 45 mld zł, zaś w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. Udział handlu internetowego w stosunku do tradycyjnego ogółem stanowi około 5 proc., lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej - 10 proc.
- Dużą rolę w zachodzącej rewolucji odgrywa zmiana przyzwyczajeń konsumentów. Powtarzający się od dziesiątek lat schemat, zgodnie z którym klienci dokonywali zakupów towarów ulubionych marek w pobliskich sklepach, odchodzi do historii. Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek – mówi Krzysztof Badowski, partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Na zakupy ze smartfonem
Jak wynika z raportu PwC, maleje liczba konsumentów kupujących online za pośrednictwem komputera. Od roku 2013 do 2018 odsetek tych klientów zmniejszył się z 27 proc. do 20 proc. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23%. Komputery są wypierane przez urządzenia mobilne. W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17 proc. badanych (9 proc. rok temu), a 7 proc. konsumentów robi to codziennie.
Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79 proc. konsumentów kupiło je online przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75 proc.), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73 proc.), meble i wyposażenie domu (62 proc.) oraz komputery i elektronika (61 proc.). Respondenci mniej chętnie za pośrednictwem tego kanału kupują jedzenie (47 proc.).
Social media inspirują do zakupów
58 proc. konsumentów szuka inspiracji zakupowych w social mediach. Nieco niższą popularnością cieszą się porównywarki cenowe, z których korzysta obecnie 43 proc. internautów.
- Dziś marki przestają być tylko podmiotami sprzedażowymi, a stają się aktorami życia społecznego – kreatorami i symbolami kultury zarazem. Marki, które są tego świadome, budują swoją pozycję w oparciu o misję, którą pragną realizować, a przestrzeń mediów społecznościowych daje im szansę na manifestację tych poglądów. Dzięki mediom społecznościowym marka odchodzi od roli nadawcy komunikatów, a staje się partnerem w dialogu z konsumentami, dzięki czemu jest bogata w treści w takim stopniu, w jakim jeszcze nigdy nie była” – podkreśla Marta Marczak, dyrektor w zespole ds. strategii marki w PwC.
Lepiej wypożyczyć niż mieć
Jedna trzecia przebadanych konsumentów przyznaje, że zaczęła więcej wydawać na doświadczenia takie jak podróże, szkolenia, jedzenie na mieście czy wydarzenia kulturalne. 30 proc. zaś przeznacza większe sumy na zakup nowych rzeczy. Wpływ na zmianę zachowań konsumenckich Polaków ma przede wszystkim chęć spędzania czasu z rodziną i znajomymi (tak wskazało 48 proc. ankietowanych), zmiana życiowych priorytetów (41 proc.), okres życia, w jakim się znajdują (39 proc.) i chęć inwestowania w siebie (38 proc.).
Na znaczeniu zyskuje także trend wypożyczania dóbr zamiast kupowania ich na własność. Polacy najchętniej są skłonni do wypożyczania: samochodów (44 proc.), innych środków transportu, takich jak rower lub skuter (39 proc.), sprzętu sportowego i turystycznego (39%), sprzętu do majsterkowania i prac domowych (35 proc.). 23 proc. pytanych stwierdziło, że niczego nie chciałoby pożyczać.
Sztuczna inteligencja a handel
Według ekspertów PwC, zastosowania sztucznej inteligencji w handlu jest widoczne w trzech obszarach. Po pierwsze, to coraz precyzyjniejsze, samouczące się algorytmy odpowiadające za personalizację, segmentację, dopasowywanie do grupy odbiorców reklam oraz rekomendację produktów i usług. Po drugie, to rozwiązania odpowiedzialne za komunikację z konsumentem oraz jego obsługę. Po trzecie zaś – sztuczna inteligencja w handlu to cały obszar optymalizacji pakowania, realizacji zamówień, magazynowania oraz logistyki poprzez zastosowanie odpowiednich algorytmów oraz robotów.
Na świecie 10 proc. badanych deklaruje posiadanie urządzenia opartego o sztuczną inteligencję, takie jak roboty czy asystenci osobiści. Z kolei niemal co trzeci badany przyznał, że planuje zakup takiego urządzenia. Co ciekawe, w Polsce 13 proc. ankietowanych zadeklarowało, że je posiada urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją, a 40 proc. wyraziło chęć ich zakupu. Jaki może być ich wpływ na kształtowanie postaw konsumenckich? Zapytani o to respondenci z Polski deklarują, że wydają na zakupy tyle samo pieniędzy, ile przed ich pozyskaniem (49 proc.), a zdecydowanie mniejsza grupa (18 proc.) przyznaje, że wydaje więcej.
Dostawa choćby dronem
36 proc. ankietowanych Polaków oczekuje dostawy następnego dnia po złożeniu zamówienia, zaś 35 proc. respondentów chciałoby mieć w swoich rękach zakupiony towar w przeciągu dwóch dni od dokonania transakcji. Tego samego dnia swój zakup chciałoby otrzymać 11 proc. respondentów.
Eksperci PwC podkreślają, że wielu konsumentów jest gotowych ponieść dodatkowe koszty, aby otrzymać swoją paczkę szybciej. 23 proc. polskich respondentów jest skłonnych dopłacić, aby przesyłka dotarła do nich w ciągu 3 godzin (to możliwe np. w dużych aglomeracjach miejskich), a za dostawę tego samego dnia dodatkową opłatę może ponieść 40% respondentów. 25% klientów dodatkowo zapłaci za dostawę kolejnego dnia po zakupie.
17 proc. polskich ankietowanych zadeklarowało, że zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za ich pomocą. 26 proc. stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.
Raport powstał na podstawie badania PwC „Global Consumer Insight Survey 2018” przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22 481 osób. Liczba polskich ankietowanych wyniosła 350 osób. Pełna treść raportu jest dostępna na stronie pod adresem www.pwc.pl/handel2018.
Dołącz do dyskusji: 4 na 10 Polaków opłaca zakupy za pomocą płatności mobilnych