14 proc. więcej na reklamy w polskim internecie. Już 26 proc. wydatków w mobile’u, 15 proc. w social media
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. wydatki reklamowe w polskim internecie zwiększyły się rok do roku o 14,2 proc. Procentowo najbardziej wzrosły inwestycje w reklamy mobilne, wideo i w mediach społecznościowych - wynika z badania IAB AdEx.
Według raportu opracowanego przez IAB Polska wspólnie z PwC od stycznia do września ub.r. na reklamy w polskim internecie przeznaczono 3,14 mld zł, wobec 2,75 mld zł rok wcześniej.
Największe części tego rynku stanowią display i marketing w wyszukiwarkach (SEM). Inwestycje na reklamy displayowe wzrosły o 14,9 proc., a ich udział - z 47,6 do 47,9 proc. Przy czym bez uwzględnienia formatów wideo wzrost wyniósł tylko 10 proc., a udział rynkowy zmalał z 36 do 34 proc.
Natomiast nakłady na SEM zwiększyły się o 9,5 proc., a ich udział w rynku zmalał z 33,6 do 33,2 proc. Ogłoszenia przy wzroście wydatków o 22,1 proc. zyskały 1 pkt proc. zasięgu (z 15,2 do 16,2 proc.).
Najbardziej w górę poszły inwestycje w reklamy w internecie mobilnym (o 44 proc.), reklamy wideo (o 30 proc.) i w mediach społecznościowych (o 28 proc.). Ta pierwsza kategoria miała już 25,9 proc. udziału w rynku e-marketingu, druga - 14 proc., a trzecia - 15,2 proc.
Jedyną kategorią ze spadkiem nakładów są e-mailingi - wydatki na nie zmalały o 18 proc.
Najwięcej na reklamy internetowe niezmiennie wydaje branża handlowa, która w pierwszych trzech kwartałach ub.r. miała 16 proc. udziału w łącznych inwestycjach. Sektory telekomunikacji i motoryzacji zanotowały po 9 proc., finansów - 8 proc., a żywności oraz napojów i alkoholi - po 7 proc.
W badaniu IAB AdEx za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, CS Group (częściowo szacowane), Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.
Dane zbierano do 11 lutego br.
Dołącz do dyskusji: 14 proc. więcej na reklamy w polskim internecie. Już 26 proc. wydatków w mobile’u, 15 proc. w social media