Vectra zwróci klientom pieniądze za dodatkową usługę. Nakazał to UOKiK
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Vectrę, żeby zwróciła klientom pieniądze za usługę „Bezpieczny Internet”. To opcja dodatkowa, operator włączał ją użytkownikom automatycznie i nie pozwalał od razu z niej zrezygnować.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że do 11 maja 2020 roku część promocji w Vectrze przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego „Bezpieczny Internet”. Bez niego nie można było skorzystać z promocyjnych warunków, a z usługi nie można było od razu zrezygnować.
Przez pierwsze dwa lub cztery miesiące (w zależności od oferty) usługa była bezpłatna, potem kosztowała 6,90 zł miesięcznie.
Vectra: zwrot opłat dla obecnych i byłych klientów
Prezes UOKiK wydał w tej sprawie decyzję zobowiązującą, w ramach której Vectra pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące włączania „Bezpiecznego Internetu” i zwróci pobrane za to pieniądze. Klienci dostaną maksymalnie 24 opłaty miesięczne, czyli do 165,60 zł.
Zwrot otrzymają też wszyscy abonenci Vectry, którzy podpisali umowę na usługę internetową w ramach promocji obejmującej automatyczną aktywację „Bezpiecznego Internetu” i zrezygnowali z dodatkowej opcji przed otrzymaniem piątej faktury. Operator zwróci im po 6,90 zł za maksymalnie pięć miesięcy.
Zobowiązanie dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów Vectry. Spółka poinformuje konsumentów, których dotyczy rekompensata, o decyzji prezesa UOKiK w indywidualnej korespondencji, na swojej stronie internetowej i profilu na Facebooku. Decyzja jest nieprawomocna. UOKiK zaznaczył, że Vectra rozpocznie realizację określonego w niej zobowiązania po uprawomocnieniu się jej.
- Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W komunikacie Urzędu przypomniano, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu.
Zwrot pieniędzy od Vectry do połowy przyszłego roku
Biuro prasowe Vetry potwierdziło portalowi Wirtualnemedia.pl, że operator wykona postanowienia z decyzji prezesa UOKiK. - W toku prac blisko współpracowaliśmy z Urzędem, co pozwoliło znaleźć najlepsze rozwiązanie dla naszych klientów. Po uprawomocnieniu decyzji Urzędu rozpoczniemy jej wdrażanie, w tym informowanie klientów o krokach, które muszą wykonać w celu otrzymania rekompensaty - opisuje spółka.
- Proces ten będzie rozłożony w czasie i powinien się zakończyć w pierwszej połowie 2024 roku - zapowiada.
Vectra już nie włącza automatycznie „Bezpiecznego Internetu”
11 maja 2020 roku Vectra wycofała oferty, w ramach których uruchomienie „Bezpiecznego Internetu” było koniecznym warunkiem skorzystania z promocyji. Nowe oferty promocyjne nie zawierają już takiego warunku, a operator w każdym przypadku zadaje konsumentom odrębne pytanie o wyrażenie zgody na włączenie „Bezpiecznego Internetu”.
Jest to obecnie opcja dodatkowa, bez wpływu na warunki świadczenia głównego. Każdy klient może nie zgodzić się na jej włączenie.
W ub.r. grupa kapitałowa Vectra zwiększyła przychody o 3,4 proc. do 1,61 mld zł, a jej wynik netto poszedł w dół ze 196,3 mln zł zysku do 131,8 mln zł straty. Firma ma 2,5 mld zł zadłużenia kredytowego, a liczba jej pracowników zmalała o ponad 250. Na początku 2020 roku operator przejął sieć Multimedia Polska.
Dołącz do dyskusji: Vectra zwróci klientom pieniądze za dodatkową usługę. Nakazał to UOKiK