Niezwykły robot wyjechał na ulice Warszawy. Pyszne.pl testuje innowacyjną metodę dostawy
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy w historii marki Pyszne.pl półautonomiczny robot dostawczy. Lider rynku dostaw jedzenia online testuje innowacyjne rozwiązanie, które ma usprawnić proces dowozu zamówień na niewielkich dystansach. Robota skonstruowała lubelska firma Delivery Couple.
Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, testy robota dostawczego potrwają potrwają do połowy maja. Bierze w nich udział restauracja indyjska Mandala Express, mieszcząca się na warszawskim Śródmieściu. Pyszne.pl zachęca do testowania rozwiązania i dzielenia się opinią na temat nowatorskiej metody dostaw.
Jak wygląda praca robotycznego dostawcy? Po odebraniu zamówienia z restauracji robot wysyła klientowi wiadomość SMS z informacją, że wyruszył w drogę. W większości pokonuje ją autonomicznie - sam podejmuje decyzję, w jaki sposób pokonać trasę. Jest przystosowany do radzenia sobie z różnego rodzaju infrastrukturą miejską. Krawężniki czy nierówne chodniki nie są dla niego przeszkodą. W wybranych momentach wspiera go jednak zdalny operator - na przykład podczas przejeżdżania przez przejścia dla pieszych.
Gdy robot dotrze na miejsce odbioru zamówienia - dzwoni do klienta, aby poinformować, że czeka przed budynkiem. Ponadto wysyła klientowi SMS-em link potrzebny do otworzenia pojemnika na jedzenie. Po zakończeniu dostawy wraca do restauracji po kolejne zamówienie. Robot dostarcza jedzenie na dystansie do 3 km od lokalu.
Robot dostarcza jedzenie na krótkich dystansach
- Rolą robota jest wsparcie procesu dostaw na krótkich dystansach w godzinach szczytu. Wierzymy, że to rozwiązanie może usprawnić operacyjność dostaw naszych partnerów - wyjaśnia Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i dyrektor zarządzający Pyszne.pl.
Dlaczego serwis zdecydował się na testy robota? - Innowacje są wpisane w DNA naszej marki. Bardzo ważnym elementem działalności Pyszne.pl jest identyfikowanie trendów i badanie nowych rozwiązań, które mogą wpłynąć na całą branżę. Jako lider rynku chcemy przecierać szlaki. Testy dostaw z wykorzystaniem robota to kolejne działanie, które wpisuje się w tę strategię - dodaje Krupicz.
- Droid, bo tak lubię nazywać naszego nowego kompana, stanowi nie lada ciekawostkę dla naszych klientów. Jego praca jest wsparciem dla dostaw realizowanych w niedalekim sąsiedztwie restauracji. To interesujące rozwiązanie, które będzie zyskiwać na popularności. Cieszymy się, że możemy wziąć udział w jego testach - mówi Jarosław Śliwa z restauracji Mandala Express.
Ciepłe jedzenie prosto od robota
Testowany przez Pyszne.pl robot Delivery Couple posiada wbudowany system ogrzewania i czujniki temperatury, dzięki którym dostarczone jedzenie będzie ciepłe, a także konstrukcję chroniącą zamówienie przed przewróceniem się czy rozlaniem. Jeździ po chodnikach i ścieżkach rowerowych, a na jednym ładowaniu potrafi pracować przez cały dzień. Jest też przygotowany na stresujące sytuacje. Jeśli nie jest pewny, jak pokonać przeszkodę, szuka alternatywnej trasy, a jeżeli nie może jej znaleźć - prosi o pomoc zdalnego operatora.
- Nasze roboty testowane są już w kilku miastach w Polsce we współpracy z mniejszymi partnerami i radzą sobie świetnie. To nowinka technologiczna, która dopiero pojawia się na polskich ulicach, dlatego przyciąga uwagę przechodniów. Roboty spotykają się z pozytywnymi reakcjami. Współpraca z Pyszne.pl, pierwszą tak dużą marką, która zainteresowała się naszym rozwiązaniem, z pewnością dodatkowo zwiększy zaufanie do robotów dostawczych - mówi Beata Falińska, chief operating officer w Delivery Couple.
Kogo zastąpią w pracy roboty? Najbardziej zagrożeni kasjerzy, robotnicy budowlani i magazynierzy
Zeroemisyjne dostawy
Dostawy z wykorzystaniem półautonomicznego robota są zeroemisyjne. To nie pierwsza proekologiczna innowacja wprowadzona na polskim rynku przez Pyszne.pl. W 2019 roku serwis wycofał ze swojego sklepu partnerskiego większość plastikowych produktów. W 2022 roku wprowadził do niego z kolei rewolucyjne pudełka na jedzenie Notpla, które posiadają naturalną, wegańską, odporną na tłuszcz powłokę z alg morskich, zamiast plastiku.
Ponadto serwis zbudował w ramach własnej usługi logistycznej flotę rowerów i skuterów elektrycznych.
Platformy dostarczające posiłki starają się podnieść rentowność w obliczu spowolnienia popytu po pandemicznym boomie całego sektora. Just Eat Takeaway, własciciel platformy Pyszne.pl, zanotowało w 2022 roku stratę netto pięć razy większą niż rok wcześniej, w wysokości aż 5,7 mld euro. Wyjaśniono to odpisem w wysokości 4,6 mld euro z tytułu dokonanych przejęć kapitałowych (zakup Grubhub i fuzja z Just Eat).
W 2022 roku przychód Just Eat Takeway.com wyniósł 5,6 mld euro, co oznacza 4-proc. wzrost w porównaniu do roku 2021. Przychód pomniejszony o koszty realizacji zamówień wzrósł o 24 proc., do 2,4 mld euro. Nie wiadomo, czym redukcje zatrudniania obejmą także inne rynki. Jak wnika z przesłanego przez platformę Pyszne.pl stanowiska, polscy dostawcy współpracujący z platformą nie mają powodów do obaw.
Grupa Just Eat Takeaway.com działa w 20 krajach na całym świecie. W Polsce Pyszne.pl jest aktywne w takich miastach jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Gdańsk, Łódź, Lublin, Bydgoszcz, Białystok.
Just Eat Takeway.com, właściciel Pyszne.pl, z dużą stratą
Dołącz do dyskusji: Niezwykły robot wyjechał na ulice Warszawy. Pyszne.pl testuje innowacyjną metodę dostawy
Dokładnie. On przecina ścieżkę rowerową na zdjęciu. Ciekawe kto będzie winny wypadku, jak robot wjedzie w rowerzystę?