Rośnie liczba agencji z ZFPR pomagających pro bono
30 proc. agencji zrzeszonych w Związku Firm Public Relations działa pro bono w ramach stałych współprac z organizacjami pozarządowymi - wynika z drugiej edycji raportu ZFPR. Agencje najchętniej podejmowały tematy ochrony zdrowia i praw pacjenta, ochrony praw dzieci oraz praw kobiet i wyrównywania szans na rynku pracy. Stałe współprace zajmują średnio 250 godzin rocznie, największe projekty zaś do 400 godzin pracy rocznie - podaje ZFPR. - Zaangażowanie pro bono daje poczucie sprawczości. Ale też niesie duże zobowiązanie bo jeśli wiesz, że umiesz pomóc, to trzeba pomagać - mówi Hanna Waśko.
Już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Najnowszy raport Związku obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych.
Podobnie jak za pierwszym razem, również najnowszy raport nie stanowi pełnego przeglądu zjawiska, ale poglądowy obraz – część agencji i inicjatyw nie została ujęta w tym zestawieniu ze względu na przykład na poufność – dotyczy to m.in. wsparcia kryzysowego dla NGOs, potężnych projektów monitoringu legislacyjnego i public affairs czy też obrony osób publicznych przed hejtem (a więc także ochrony prywatności).
Ujęte w zestawieniu projekty zostały zrealizowane przez agencje pro bono, czyli bez billingu – czas pracowników dedykowany ich obsłudze został opłacony przez firmy. Opracowanie zawiera opisy projektów i ich efekty medialne.
W reprezentacji aktywnych społecznie podmiotów nie widać znaczących różnic ze względu na strukturę właścicielską – w zestawieniu znalazły się case’y opracowane zarówno przez agencje sieciowe, jak i niezależne, przez firmy kilkudziesięcioosobowe, ale też butikowe.
Agencje z ZFPR mocniej angażują się w pro bono
Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz zwiększyły intensywność działań społecznych – oprócz działań ad hoc wspierających walkę ze skutkami Covid-19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 pozostałych projektów na działalność pro bono poświęcono ponad 3500 godzin.
W przypadku aż 30 proc. podmiotów ZFPR, praktyka pomocy NGOsom pro bono jest zinstytucjonalizowana – to oznacza, że całe agencje wspierają NGOs w sposób zorganizowany i dedykują im czas za darmo w ramach godzin pracy, pomagając projektowo lub decydując się na stałą współpracę i opiekę nad daną fundacją czy cyklicznym wydarzeniem charytatywnym.
W zestawieniu opracowanym wiosną 2021 roku ujętych zostało 21 przykładowych projektów, zrealizowanych przez kilkanaście agencji, a łączna suma poświęconych na nie godzin to około 3500. Dla porównania, pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który obejmował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin.
- Wrażliwość i aktywność społeczna to cechy, które większość PR-owców po prostu ma, naturalnie – nikogo nie dziwi, że masa ludzi w branży angażuje się non profit. Tak mocny odzew instytucjonalny i formalne zaangażowanie agencji w promowanie pro bono, jako elementu trwałej strategii firmy, cieszy jednak szczególnie - mówi Sebastian Stępak, CEO MSL, prezes Związku Firm PR.
W czym pomagają NGO'som agencje PR
Z opracowania ZFPR wynika, że zdecydowanie najczęściej podejmowane działania to doradztwo komunikacyjne oraz media relacje. Przy ponad połowie kampanii agencje odpowiadały również za social media. W kilkunastu przypadkach, w tym poufnych, firmy zajmowały się także obszarem public affairs, monitoringiem legislacyjnym oraz zarządzaniem kryzysowym. Często w zakresie prac agencji pojawiały się również relacje z influencerami, a także wsparcie organizacyjno-eventowe.
W tegorocznym raporcie zobaczyć można po raz kolejny projekty społeczne m.in. 24/7Communication, Be Communications, Hill+Knowlton Strategies, Grupy Komunikacja Plus, Cohn & Wolfe, FleishmanHillard oraz Big Picture. Do zestawienia dołączyły także kolejne agencje, m.in. MSL, Procontent Communication, Lighthouse, 38 Content Communication, d*fusion communication.
W porównaniu z zeszłą edycją raportu zwiększył się procent stałych partnerstw agencji z NGOs (stanowią już 40 proc. zgłoszeń).
Średnio na projekt poświęcono ok. 172 godziny. Najkrótsze projekty, zwykle o charakterze consultingowym, pochłonęły ok. 30 godzin, stałe współprace zajmują średnio 250 godzin rocznie, a największe – nawet do 400 godzin w roku.
Firmy PR pracują pro bono, bo widzą tego korzyści
- Zaangażowanie pro bono – poza tysiącem oczywistych zalet – ma też ważną rolę w budowaniu tożsamości zawodowej PR-owców i etosu tej branży: daje ogromne poczucie sprawczości – mówi Hanna Waśko, CEO Big Picture, która w ramach ZFPR odpowiada za promocję praktyk pro bono.
Na liście tematów podejmowanych przez agencje z ZFPR w ramach działań pro bono są między innymi: ochrona zdrowia i praw pacjenta, ochrona praw dzieci, równouprawnienie kobiet i mężczyzn, ochrona klimatu, standardy w przestrzeni medialnej i komunikacji (w tym przeciwdziałanie mowie nienawiści), ochrona miejsc pracy w pandemii.
PR-owcy obecni są na co dzień pro bono w wielu inicjatywach i kampaniach, towarzysząc im od etapu planowania strategii komunikacji, przez prowadzenie biura prasowego i relacji z mediami czy organizację eventów, po działania takie jak pomoc w sytuacjach kryzysowych lub prowadzenie szkoleń z wystąpień publicznych..
Pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który prezentował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin.
Cały raport na temat zaangażowania społecznego agencji z ZFPR znajduje się na stronie Związku Firm Public Relations.
Przykładowe realizacje pro bono
- Angażowanie się w działania pro bono jest bardzo ważne, nie tylko dla świata, bo zmieniamy go na lepsze, ale również dla kultury organizacji. Pracownicy pomagając i dzieląc się wiedzą z innymi są bardziej zmotywowani, a co za tym idzie, bardziej zadowoleni ze swojej pracy. A to jest coś, o czym marzy każdy pracodawca - mówi Izabela Wejcht dyrektorka, Cohn & Wolfe Poland. Jej agencja współpracuje pro bono z fundacją Share the Care w zakresie w edukacji i nagłośnieniu tematu równouprawnienia, partnerskiego modelu rodziny oraz zapobieganiu dyskryminacji kobiet na rynku pracy.
Agencja Hill+Knowlton Strategies projektowo realizowała kampanię promocyjną narzędzia zglos.to, gdzie można zgłaszać szkodliwe treści i eliminować je z sieci. Akcję organizowało biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Anna Grońska, associate z Hill+Knowlton Strategies: - Chcemy głośno mówić o zjawiskach, które dzieją się blisko nas i które dotykają każdego z nas, a z hejtem czy przemocą w sieci spotkaliśmy się na pewno wszyscy, niestety. Kiedy angażujemy się w działania społeczne, działamy wielowymiarowo, tak jak np. przy projekcie Zgłoś.to. Jednocześnie budujemy sieć kontaktów z doświadczonymi partnerami i dzięki wspólnej pracy uczymy się nowych rzeczy.
Wiele projektów pro bono ma na swoim koncie agencja Big Picture. Jednym z nich jest stałe wsparcie dla sędziów stających w obronie praworządności w Polsce. Agencja pomagała m.in. w komunikacji Marszu Tysiąca Tóg.
- Kiedyś jeden z represjonowanych sędziów, dla mnie osobiście bohater, powiedział mi też, że dzięki temu, że z nim jesteśmy – wolontariusze, tłumacz, adwokat czy my, dający prostą obsługę prasową – wie, że nigdy nie jest sam. I to mu daje siłę, ta obecność, opieka - pozwala mu wchodzić na kolejne sprawy dyscyplinarne, iść do przodu. Jeśli moja godzina, dziesięć czy sto, mogą naprawdę pomóc takim sędziom, strajkującym nauczycielom, protestującym lekarzom czy liderom NGOs - ludziom, którzy walczą o prawa nas wszystkich, zaszczuwanym często przez system – uważam, że mam obowiązek oddać swój czas. I po prostu chcę im go dać – tylko tyle i aż tyle możemy my, ludzie komunikacji, zrobić. Informacja to potęga, nasza cegiełka jest ważna - mówi Hanna Waśko, szefowa Big Picture.
Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba agencji z ZFPR pomagających pro bono