RTV Euro AGD zwiększyło sprzedaż o 12 proc. Już 1 mld zł z reklam, nowy podatek obciążył zysk
Właściciel sieci elektromarketów RTV Euro AGD i sklepu internetowego OleOle osiągnął w ub.r. wzrost przychodów o 12,1 proc. do 11,23 mld zł, z czego już 1,04 mld zł pochodziło z usług reklamowych. Firma ma 315 sklepów stacjonarnych, jej zysk zmalał m.in. wskutek wprowadzenia podatku handlowego.
Zdecydowaną większość wpływów Euro-netu stanowi oczywiście sprzedaż sprzętu elektronicznego. W ub.r. przychody ze sprzedaży towarów urosły o prawie 1 mld zł - z 8,68 do 9,62 mld zł.
Firmie nie zaszkodziło to, że kiedy do kwietnia ub.r. obowiązywały jeszcze duże obostrzenia covidowe, jej sklepy stacjonarne łącznie przez 2,5 miesiąca musiały być zamknięte. Skupiała się wtedy na sprzedaży poprzez swoje platformy euro.com.pl i oleole.pl oraz call center. Ta pierwsza jest w czołówce najpopularniejszych platform e-commerce - w maju br. odwiedziło 7,81 mln użytkowników, czyli 26,13 proc. wszystkich internautów w Polsce, spędzając średnio po 6 minut i 8 sekund (według badania Mediapanel).
W sprawozdaniu firma podkreśliła, że mocno rozwinęła sprzedaż internetową i telefoniczną „w oparciu o bardzo silną i rozbudowywaną logistykę, silny marketing oraz nowoczesną infrastrukturę informatyczną”. Nie podała natomiast, jaką część sprzedaży stanowił e-commerce.
Nadal rozszerzała też stacjonarną sieć sprzedażową - w ub.r. uruchomiła 13 sklepów (w Kościerzynie, Pszczynie, Dęblinie, Łęcznej, Działdowie, Iławie, Piszu, Pleszewie, Poznaniu, Nowej Soli, Szamotułach, Gorzowie i Świdninie), a zamknęła trzy (w Katowicach, Szczecinie i Gorzowie). W efekcie na koniec roku miała 315 placówek handlowych w 208 miejscowościach.
Więcej z reklam, ubezpieczeń i pożyczek
Właściciel RTV Euro AGD coraz więcej zarabia też na usługach towarzyszących sprzedaży elektroniki. W ub.r. wygenerował z nich łącznie 1,6 mld zł, wobec 1,33 mld zł w 2020 roku.
Wpływy reklamowe - czyli z emisji spotów na telewizorach w sklepach stacjonarnych i reklam na platformach e-commerce - zwiększyły się z 881,97 mln zł do 1,04 mld zł. Przychody ze ubezpieczeń sprzedawanego sprzętu wzrosły z 305,6 do 391,02 mln zł, a z pożyczek na jego zakup - z 47,83 do 60,88 mln zł. Przy obu usługach spółka współpracuje ubezpieczycielami i bankami.
Opłaty za dowóz sprzedawanych urządzeń zapewniły w ub.r. 54,14 mln zł (wobec 46,74 mln zł rok wcześniej), a za instalację - 24,95 mln zł (w 2020 roku było to 19,68 mln zł). Zmalały natomiast wpływy z usług elektronicznych (z 17,44 do 16,61 mln zł) i określonych jako pozostałe (z 16,45 do 16,07 mln zł).
6,9 tys. pracowników utrzymanych w czasie lockdownów
Koszty operacyjne firmy procentowo zwiększyły się nieco mocniej od przychodów - o 12,9 proc. do 10,85 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 7,94 do 8,85 mld zł.
Wydatki na usługi obce wzrosły z 566,48 do 658,47 mln zł. W tej kategorii są ujęte koszty marketingowe, a RTV Euro AGD jest od lat w czołówce największych reklamodawców. Według danych Kantar Media cennikowe wydatki na reklamy tej sieci w mediach pozainternetowych w ub.r. zwiększyły się o 36,7 proc. do 986,36 mln zł (od tej kwoty należy odjąć duże rabaty, których wartość nie jest ujawniana).
Koszty wynagrodzeń sięgnęły w ub.r. 519,17 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - 106,53 mln zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 482,14 i 99,43 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W ub.r. firma zatrudniała średnio 6 890 osób, o czterech więcej niż w 2020 roku. Liczba pracowników na stanowiskach robotniczych zwiększyła się z 1 134 do 1 184, a tych na stanowiskach nierobotniczych zmalała z 5 752 do 5 706.
Euro-net zaznaczył w sprawozdaniu, że po wybuchu epidemii nie skorzystał z tarczy antykryzysowej (czyli dopłat z państwowego funduszu do wynagrodzeń przy obniżeniu ich o 20 proc.), tarczy finansowej (częściowo bezzwrotnych pożyczek z PFR) ani innych forma wsparcia państwowego dla branży handlowej. Firma podkreśliła, że w czasie lockdownów utrzymała dotychczasowe zatrudnienia, a pensje płaciła z własnych środków.
Jej nakłady inwestycyjne wyniosły 96,91 mln zł, z czego 67,16 mln zł poszło na środki trwałe (czyli nieruchomości i sprzęt).
50 mln zł na podatek handlowy, bez dywidendy
Koszty opłat i podatków innych niż dochodowy wyniosły w ub.r. 65,41 mln zł, wobec 13,75 mln zł rok wcześniej. Euro-net, tak jak pozostałe czołowe sieci handlowe, od początku ub.r. musi uiszczać podatek od sprzedaży wielkopowierzchniowej, nieobejmujący sprzedaży internetowej. Nie podał w sprawozdaniu, ile zapłacił tej daniny, zaznaczył natomiast, że obciążyło to wyniki rentowności.
Te wyniki znacząco zmalały: zysk sprzedażowy z 413,29 do 380,77 mln zł, zysk operacyjny - z 382,67 do 354,78 mln zł, a zysk netto - z 299,93 do 277,35 mln zł. Spółka zapłaciła w ub.r. 68,41 mln zł podatku dochodowego, w 2020 roku było to 74,9 mln zł.
Natomiast jej koszty finansowe zwiększyły się z 7,85 do 9,02 mln zł, głównie w związku ze wzrostem zapłaconych odsetek z 4,54 do 6,04 mln zł.
Po jednej trzeciej udziałów Euro-netu mają Iwona Kuk, Waldemar Kruk i Robert Kuczyński. Zgodnie z ich decyzją zeszłoroczny zysk netto w całości zasili kapitał zapasowy spółki.
Dołącz do dyskusji: RTV Euro AGD zwiększyło sprzedaż o 12 proc. Już 1 mld zł z reklam, nowy podatek obciążył zysk
Wnoszę ponownie o bezzwłoczne wypłacenie odsetek w kwocie 142,42 zł zgodnie ze zgłoszeniem z dnia 10 maja 2022 r. Wszystkie moje dotychczasowe zgłoszenia w tej sprawie w tym reklamacje z dnia 10.06.2022 r. -8000633156 oraz z dnia 14.06.2022 r. - 8000637890 oraz zgłoszenia 8000652462 i 8000602490 pozostały bez odpowiedzi.
Tak ta firma działa.