Rynek reklamy telewizyjnej w kwietniu skurczył się o 25 proc., liczba spotów spadła o 29 proc. (raport)
Cennikowe wpływy reklamowe telewizji w kwietniu 2020 roku względem analogicznego okresu rok wcześniej zmniejszyły się o 25,04 proc. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
W zeszłym miesiącu polskie stacje telewizyjne wyemitowały łącznie 2,11 mln spotów reklamowych, o 29,45 proc. mniej, niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Trwały 12,95 tys. godzin (rok wcześniej czas wyniósł 18,06 tys. godzin).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 2,15 mld zł, co oznacza spadek w skali roku o 25,04 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
- Spadki są duże, a należy pamiętać, że raport bazuje na cenach cennikowych za spot. Uwzględniając zakup pakietowy te spadki byłyby jeszcze większe - różnica wynika stąd, że o ile w cenniku rozliczamy się za wyemitowany spot, o tyle w pakietowym sposobie zakupu - za określony poziom widowni. W związku z tym, że widowni dostarczanej w ramach zleceń było z reguły więcej (wzrost konsumpcji telewizji), były one często były realizowane z nadwyżką za którą nie szła ich monetyzacja - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 342,19 mln zł, odnotował w zeszłym miesiącu Polsat. Jego przychody były o 24,90 proc. niższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zmniejszyły się o 20,67 proc. do 274,27 mln zł.
Podium uzupełnia TVP2 (142,17 mln zł; spadek o 9,76 proc.), a czwarta była TVP1 (92,08 mln zł; - 30,41 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się Siódemka z wpływami na poziomie 67,78 mln zł i spadkiem o 11,46 proc.
- Duży wzrost odnotował przychodów Polsat News - jest to efekt szybkiej korekty cennika stacji przez Biuro Reklamy w związku z bardzo wysokim poziomem widowni - informuje nas Baczyńska.
Najwięcej na reklamę w telewizji - 72,55 mln zł - w kwietniu 2020 roku wydała firma Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 8,37 proc. Kolejne miejsca zajęły: Kompania Piwowarska (66,27 mln zł; do góry o 46,42 proc.) i Polpharma (57 mln zł; + 30,90 proc.).
Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów dawanych reklamodawcom, które mogą wynosić nawet 70-80 proc. Wyliczenia Nielsen Audience Measurement nie biorą pod uwagę również różnych modeli sprzedaży czasu reklamowego. Część reklam sprzedawana jest nie z cennika (są tam ceny za spot w konkretnym bloku), ale reklamodawca płaci za realną widownię, która oglądała w tym czasie daną stację telewizyjną.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy telewizyjnej w kwietniu skurczył się o 25 proc., liczba spotów spadła o 29 proc. (raport)