SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rząd rezygnuje z zakazu reklamy i promocji napojów energetycznych

Sejmowa Komisja Zdrowia zajmująca się projektem nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym i innych ustaw wykreśliła zaproponowane na początku roku przepisy zakazujące reklamy i promocji napojów energetycznych. Utrzymano zakaz ich sprzedaży osobom poniżej 18. roku życia. Wieczorem ustawa została przyjęta przez Sejm.

 

Sejmowa Komisja Zdrowia zajmowała się procedowaniem projektu nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym i innych ustaw - przepisów dotyczących napojów energetycznych. Projekt zmian legislacyjnych dotyczących tych produktów trafił do Sejmu w lutym br. Jego autorami byli politycy partii Republikańskiej z europosłem PiS, Adamem Bielanem na czele.

Zaproponowane regulacje prawne miały wprowadzić zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny osobom poniżej 18 roku życia,a także całkowicie zakazać ich reklamy i promocji.

Zakaz sprzedaży utrzymany, zakaz reklamy - wykreślony

Sejmowa Komisja Zdrowia opowiedziała się za ograniczeniem sprzedaży energetyków, doprecyzowano zasady ich sprzedaży w placówkach oświatowych, wykreślono jednak zakaz reklamy i promocji. Za przyjęciem całości ustawy było w środę 17 posłów komisji, jedna osoba była przeciw, cztery się wstrzymały.

Zgodnie z zaproponowanymi przepisami, zakazana będzie sprzedaż napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny osobom poniżej 18 roku życia. Nie będzie można ich sprzedawać na terenie szkół oraz innych placówek oświatowych, a także w automatach. Zakaz nie będzie dotyczyć placówek doskonalenia nauczycieli. Sprzedaż napojów energetycznych osobom niepełnoletnim będzie surowo karana - grzywną lub ograniczeniem wolności. Dopuszczalne będzie zastosowanie obu tych środków jednocześnie.

Przyjęto również poprawkę dotyczącą odpowiedniego oznaczenia opakowań energetyków - producent lub importer napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny ma obowiązek oznaczenia opakowania jednostkowego wyrobu widoczną, czytelną oraz umieszczoną w sposób nieusuwalny i trwały informacją o treści: "napój energetyzujący lub napój energetyczny". Informacja musi być otoczona ramką i mieć określone wymiary. Również ta poprawka zyskała poparcie posłów komisji. Nieprzestrzeganie tego obowiązku będzie karaną grzywną do 200 tys. zł.

Bortniczuk: zajmiemy się rozszerzeniem regulacji w przyszłej kadencji

Z projektu nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym i innych ustaw wykreślono zapisy o zakazie reklamy i promocji napojów energetycznych.

Poprawkę wykreślającą te zapisy zgłosił minister sportu i turystyki Kamil Bortniczuk. Wyjaśnił, że "jest to uzasadnione komunikacją, którą prowadzono z Komisją Europejską".  W przypadku wprowadzania ograniczeń handlu albo działań marketingowych konieczne jest uzyskanie notyfikacji Komisji Europejskiej (proces taki trwa minimum pół roku), a ta jest niechętna takim zakazom. Minister Bortniczuk zapowiedział, że nie jest wykluczone, że rząd zajmie się rozszerzeniem regulacji w przyszłej kadencji.

Sejm ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży energetyków, osobom do 18. roku życia uchwalił wieczorem. Za nowelizacją ustawy o zdrowiu publicznym głosowało 278 posłów, przeciw było 12 osób, wstrzymało się 162.

W zgłoszonym w lutym br. projekcie nowelizacji wpisano, że emisja reklam napojów energetycznych w telewizji, w radiu, kinach i teatrach będzie możliwa tylko w godzinach 20.00 - 6.00. Uwzględniono jeden wyjątek - dopuszczalna miała być reklama prowadzona "przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy".

Zakazana miała być także reklama energetyków w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach czasopism, dzienników, plakatach, słupach reklamowych itp. W reklamach tych napojów miały nie móc występować dzieci i młodzież. Ponadto w reklamach napojów energetycznych miało być zakazane pokazywanie młodzieży oraz skojarzeń z "energią i witalnością", a także informowanie, że napoje te mają jakiekolwiek "właściwości lecznicze". We wszelkich przekazach reklamowych promujących energetyki nie można byłoby sugerować, że napoje te są jakimkolwiek "środkiem stymulującym", "uspokajającym" lub stanowią sposób "rozwiązywania konfliktów osobistych". Reklamy te - zgodnie z zaproponowanymi zapisami - miały też nie kojarzyć się z relaksem, wypoczynkiem, pracą, atrakcyjnością seksualną, zajęciami sportowymi czy sukcesem zawodowym lub życiowym.

Ustawa o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym i innych ustaw, a tym samym zakaz sprzedaży energetyków dzieciom i młodzieży ma wejść w życie 1 stycznia 2024 r.

Dołącz do dyskusji: Rząd rezygnuje z zakazu reklamy i promocji napojów energetycznych

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jarosław K.
Czyli zostało posmarowane tam gdzie trzeba.
odpowiedź
User
Pindol
Pisiury przyjmą wszystko, byleby kasa się zgadzała...
odpowiedź
User
Tajger
Co za przekupna banda degeneratow, dla ktorych zdrowie dzieci idzie za garsc srebrnikow, w mojej opinii.
odpowiedź