48 proc. telewizorów w Polsce posiada dostęp do internetu, 21 proc. gospodarstw domowych wykorzystuje odbiornik do oglądania VOD
48 proc. telewizorów w Polsce posiada dostęp do internetu, ale faktycznie do sieci podłączonych jest 35 proc. odbiorników. Telewizor do oglądania treści VOD wykorzystuje 21 proc. gospodarstw domowych - wynika z badania „Establishment Survey”.
W 2021 roku dostęp do internetu posiada 48 proc. telewizorów w Polsce (tzw. funkcja Smart TV). W porównaniu do 2020 roku odsetek zwiększył się o 9 pkt. proc., a względem 2015 roku - o 22 pkt. proc. - pokazuje rezalizowane przez Nielsen Media badanie „Establishment Survey”.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Z roku na rok rośnie również udział odbiorników telewizyjnych, które faktycznie są podłączone do internetu. W 2015 roku było to 9 proc., w 2017 roku - 15 proc., w 2019 roku - 25 proc., w 2020 roku - 27 proc., a w 2021 roku - 35 proc.
Niemal z roku na rok zmniejsza się również różnica telewizorów wyposażonych w funkcję Smart TV a odbiorników faktycznie wykorzystujących tę funkcję. O ile w 2015 roku różnica wynosiła 19 pkt. proc., w 2021 roku było to 13 pkt. proc. (coraz mniejsze dysproporcje są notowane w ujęciu procentowym - w 2015 roku faktycznie podłączonych do internetu było 35 proc. odbiorników posiadających Smart TV, a w 2021 roku było to 73 proc.).
Duży wzrost gospodarstw wykorzystujących telewizor do oglądania VOD
W 2021 roku 71 proc. gospodarstw domowych wykorzystywało odbiorniki wyłącznie do oglądania telewizji linearnej, podczas gdy rok wcześniej odsetek stanowił 78 proc.
Z 15 proc. do 21 proc. wzrósł odsetek gospodarstw wykorzystujących telewizor do oglądania VOD w 2021 roku względem 2020 roku. W zeszłym roku odbiorniki wykorzystywane były także do grania w gry - 10 proc. (wzrost o 2 pkt. proc. względem roku poprzedniego), odtwarzania DVD/Bluray - 5 proc. (wzrost o 1 pkt. proc.) oraz do oglądania telewizji w trybie online - 4 proc. (wzrost o 2 pkt. proc.).
- Pandemia to czas, gdy życie w wielu domach zintensyfikowało się: praca zdalna, ale zwłaszcza edukacja zdalna, to prawdziwy test sprzętowy polskich gospodarstw i konieczność zakupu nowych urządzeń czy lepszych usług np. internetu szerokopasmowego. Z drugiej strony więcej czasu wolnego i ograniczone możliwości spędzania go poza domem czy w towarzystwie przyniosły zapotrzebowanie na nowe źródła treści wideo (płatną telewizję, serwisy VOD) - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsen Media. - Niewątpliwie też istotną rolę we wzroście popularności usług telewizji kablowej odgrywa pakietyzacja usług z szerokopasmowym internetem - operator kablowy to jednocześnie najczęstszy dostawca internetu - dodaje.
„Establishment Survey” to cykliczna aktualizacja badania założycielskiego Nielsen Media, mierzącego oglądalność mediów w Polsce. Aktualizacja odbywa się na podstawie dwóch fal badania, obejmujących łącznie 8 tys. wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI), przeprowadzonych w okresie od czerwca do sierpnia i od września do listopada 2021 roku.
Dołącz do dyskusji: 48 proc. telewizorów w Polsce posiada dostęp do internetu, 21 proc. gospodarstw domowych wykorzystuje odbiornik do oglądania VOD