Spotify ma już 600 mln użytkowników. 17 proc. więcej z subskrypcji
W zeszłym kwartale platforma Spotify zwiększyła przychody o 16 proc. do 3,67 mld euro, a przy dużo słabym wzroście kosztów jej strata operacyjna zmalała z 231 do 75 mln euro. Przekroczyła poziom 600 mln użytkowników, z których 236 mln korzysta z płatnej oferty, zapewniając firmie zdecydowaną większość wpływów.
Liczba internautów korzystających ze Spotify przynajmniej raz w miesiącu zwiększyła się w ub.r. o 23 proc. do 602 mln. Liczba subskrybentów wzrosła z 205 do 236 mln, a użytkowników darmowej opcji - z 295 do 379 mln. Tylko w zeszłym kwartale platforma zyskała netto 28 mln użytkowników, w tym 10 mln tych płacących za subskrypcje.
236 mln subskrybentów Spotify
Spotify zyskuje użytkowników przede wszystkim poza Europą oraz Ameryką Północną, Środkową i Południową. Udział odwiedzających z tych regionów zwiększył się przez rok z 16 do 32 proc.
Natomiast wśród płacących użytkowników prawie 40 proc. stanowią ci z Europy (w zeszłym kwartale było to 38 proc., o 1 pkt proc. mniej niż przed rokiem). Udział subskrybentów z USA i Kanady zmalał z 29 do 27 proc., tych z Ameryki Środkowej i Południowej wzrósł z 20 do 22 proc., a tych z Afryki, Azji i regionu Pacyfiku - z 10 do 13 proc.
W strukturze przychodów Spotify subskrypcje znaczą coraz więcej. W zeszłym kwartale ich sprzedaż przyniosła 3,17 mld euro, o 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast wpływy reklamowe zwiększyły się o 12 proc. do 501 mln euro.
Spotify dalej ze stratą
Firma poniosła 1,05 mld euro kosztów operacyjnych, tylko o 2 proc. więcej niż przed rokiem. Wydatki na badania i rozwój zmniejszono z 468 do 415 mln euro.
Dzięki temu rentowność Spotify, choć nadal ujemna, poprawiła się: strata operacyjna zmalała z 231 do 75 mln euro przy wzroście wolnych przepływów pieniężnych z -73 do 396 mln euro. Spółka byłaby już na plusie operacyjnym, gdyby nie 143 mln euro kosztów zwolnień i optymalizacji w zakresie powierzchni biurowych. W grudniu koncern zapowiedział, że pożegna się z 1,5 tys. osób, czyli 17 proc. swoich pracowników. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/spotify-zwolnienia-jak-zrezygnowac
W całym ub.r. Spotify przy wzroście przychodów o 13 proc. do 13,25 mld euro ograniczyła stratę operacyjną z 659 do 446 mln euro. Natomiast wskutek spadku wpływów finansowych z 421 do 161 mln euro i wzrostu kosztów finansowych ze 132 do 220 mln strata netto spółki pogłębiła się z 430 do 532 mln euro.
Spotify spodziewa się, że w bieżącym kwartale zyska 16 mln comiesięcznych użytkowników i 3 mln subskrybentów netto. Jej przychody mają sięgnąć 3,6 mld euro (o 2,5 proc. obniżą je niekorzystne zmiany kursów walutowych), marża brutto - 26,4 proc., a zysk operacyjny - 180 mln euro.
Dołącz do dyskusji: Spotify ma już 600 mln użytkowników. 17 proc. więcej z subskrypcji