SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sprzedaż „Twojego Stylu” spadła o 24 tys. egz. Tylko „Zwierciadło” na plusie w 2018 roku

W 2018 roku niemal wszystkie miesięczniki luksusowe i shoppingowe zanotowały spadki sprzedaży, a na największym minusie było „In Style”. Jedynym wzrostem pochwalić się mogło „Zwierciadło”. Pozycję lidera utrzymał „Twój Styl”, ale jego wynik zmalał o 24 tys. egz. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Sprzedaż ogółem miesięcznika „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) w 2018 roku wyniosła 156 435 egz. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu 2017 roku pismo to zanotowało stratę wynoszącą 13,19 proc.

>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki

Na drugą pozycję - z trzeciej - awansował magazyn „Zwierciadło” (Wydawnictwo Zwierciadło). Jego średnia sprzedaż ogółem w ub.r. uplasowała się na poziomie 75 793 egz., po wzroście o 5,72 proc. - jedynym w zestawieniu.

Z kolei na trzecią lokatę spadło „Avanti” (Agora), którego średnia sprzedaż ogółem w analizowanym okresie wyniosła 63 407 egz., po spadku o 17,95 proc.

Największą stratę, wynoszącą 33,19 proc., zanotowała polska edycja magazynu „InStyle” (Grupa Burda). Średni wynik tego tytułu wyniósł 19 101 egz. W zestawieniu magazyn ten był 14.

Jak już informowaliśmy pod koniec zeszłego roku, Wydawnictwo Burda Media po ponad 10 latach zakończyła współpracę z firmą Meredith, która jest licencjonodawcą magazynu „InStyle”. Tym samym tytuł znikł z polskiego rynku, a numer grudniowy był ostatnim.

W styczniu 2019 roku średnia sprzedaż ogółem lidera, czyli „Twojego Stylu”, wyniosła 130 657 egz., po spadku względem stycznia ub.r. o 13,71 proc. Na drugiej pozycji znalazło się „Zwierciadło” (80 204 egz., do góry o 7,14 proc. - jedyny wzrost w zestawieniu). Podium uzupełnia „Pani” (Wydawnictwo Bauer; 50 132 egz., - 14,56 proc.).

Również i tutaj najwięcej straciło „In Style” - było to 53,16 proc. do 13 544 egz.

Wyniki średniej sprzedaży ogółem miesięczników luksusowych i shoppingowych w 2017 i 2018 roku (dane ZKDP)

Problemy wydawców z Ruchem

Co najmniej od lipca ub.r. media donoszą o trudnościach Ruchu. Jak już informowaliśmy jako pierwsi pod koniec sierpnia br., spółka ZPR Media, wydawca m.in. „Super Expressu” złożyła wniosek do sądu o upadłość dystrybutora prasy firmy Ruch, a Time o postępowanie sanacyjne. Wówczas sieć od kilkunastu miesięcy zmagała się z potężnymi problemami finansowymi, a Grupie ZPR Media kolporter zalegał 10 mln zł. Kilkanaście dni późnij do wniosku zarządu dystrybutora o przyspieszone postępowanie układowe przychylił się Sąd Rejonowy.

W kolejnych tygodniach długoterminowe umowy na dystrybucję prasy z Ruchem tymczasowo wypowiedzieli lub ograniczyli wydawcy, w tym m.in.: spółki ZPR Media i Time, Agora, czy Wydawnictwo Bauer.

O tych roszadach zdecydował Alior Bank, który udzielił Ruchowi dużego kredytu obrotowego, więc obecnie jest jego największym wierzycielem. Złożył również wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad spółką - chce przejąć jej udziały tymczasowo i odsprzedać docelowym inwestorom.

W połowie grudnia ub.r. kolejny raz zmienił się zarząd Ruchu, który już od kilku miesięcy balansował na krawędzi upadku.

Zarząd Izby Wydawców Prasy spotkał się z nowym kierownictwem dystrybutora prasy Ruchu, oraz zarządem Alior Banku, który złożył wniosek o tymczasowe przejęcie spółki, by przekazać ją potem zainteresowanym inwestorom.

Pod koniec stycznia br. doszło do spotkania zarządu spółki z przedstawicielami Alior Banku oraz wydawców. Przedstawiono im plan restrukturyzacji spółki, ale wydawcy albo nie chcą w ogóle komentować spotkania, albo wypowiadają się o obecnej sytuacji Ruchu bardzo oszczędnie.

Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań

W 2017 roku Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w 2017 roku zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości. Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 rok wyniosła 19,2 mln zł.

Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).

Według danych Izby Wydawców Prasy w 2018 roku Ruch miał 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem był Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press miał 13,1 proc.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Dołącz do dyskusji: Sprzedaż „Twojego Stylu” spadła o 24 tys. egz. Tylko „Zwierciadło” na plusie w 2018 roku

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Cipa
To by się zgadzało. "Zwierciadło" ma najlepsze teksty. Konkuruje też ceną.
odpowiedź
User
iga
Dziady
odpowiedź