Sześć na dziesięć polskich firm ścięło wydatki na marketing w dobie Covidu. Co druga wstrzymała inwestycje
W czasie pandemii koronawirusa aż 62 proc. polskich firm zdecydowało się zredukować swoją aktywność marketingową - podaje Kantar. Polskie firmy częściej niż za granicą wstrzymywały inwestycje (51 proc. vs 40 proc. globalnie).
Agencja doradczo-konsultingowa Kantar przeprowadziła światowe badanie firm, które ma na celu określenie, jak przedsiębiorcy radzą sobie w sytuacji pandemii. Projekt Kantar Global Business Compass jest biznesową wersją projektu Covid Barometr, który Kantar realizuje globalnie wśród konsumentów od początku pandemii.
Przedsiębiorcy na całym świecie zaniepokojeni epidemią
Ponad połowa (55 proc.) przedstawicieli biznesu w Polsce jest zaniepokojona wynikami firm w 2020 roku. Głównie obawiają się recesji, skutków finansowych, a także opóźniania ważnych decyzji biznesowych.
Ponad 80 proc. przedsiębiorców deklaruje, że ich firmy ucierpiały z powodu lockdownu na początku pandemii, obecnie ten wskaźnik nieco spadł, ale cały czas 68 proc. respondentów stwierdza, że skutki pandemii są dotkliwe dla ich firm.
Badani w Polsce nieco niżej oceniają finansową pomoc państwa niż średnio we wszystkich badanych państwach, 21 proc. pozytywnych ocen w Polsce vs 29 proc. globalnie. A większa ich liczba (32 proc.) uważa, że pomoc państwa jest niewystarczająca (20 proc. globalnie).
Polskie firmy hamują inwestycje i marketing w czasie pandemii
Polscy przedstawiciele firm, znacznie częściej niż globalni, podejmowali działania zmierzające do zmiany produkcji na lepiej dostosowaną do nowych warunków rynkowych, 44 proc. w Polsce vs 19 proc. globalnie.
Ponad połowa z nich wykorzystała nowe rozwiązania e-commerce (56 proc.). Jest to wynik porównywalny z globalnym.
W Polsce znacznie częściej niż globalnie firmy zdecydowały się wstrzymać inwestycje (51 proc. w Polsce vs 40 proc. globalnie) lub zredukować aktywność marketingową (62 proc. w Polsce vs 37 proc. globalnie).
"Zbicie termometru" na wysoką gorączkę
Wnioski z raportu Kantara mówią, że mimo odczuwanych skutków biznesowych pandemii, przedstawiciele firm w Polsce znacznie rzadziej niż globalnie interesują się nowymi zachowaniami konsumenckimi i zmianami wzorców konsumpcji (49 proc. w Polsce i 74 proc. globalnie).
Jedynie 67 proc. respondentów z Polski uważa, że zwyczaje konsumenckie zmieniają się pod wpływem pandemii, globalnie uważa tak 90 proc. badanych.
- Brak wiedzy o konsumencie i relatywnie niższa niż na świecie chęć do zdobycia o nim wiedzy to jak „zbicie termometru”, by poradzić sobie z wysoką gorączką - wskazują autorzy raportu. - Biznes w Polsce jest przygotowany na zmiany i nie brakuje tu odważnych posunięć, jednak zdecydowanie częściej tej pozytywnej energii powinna towarzyszyć wiedza i analiza postaw konsumenckich - czytamy w konkluzjach z badania.
W ramach projektu Kantar Global Business Compass agencja łącznie przebadała w połowie 2020 roku 4500 respondentówz 70 krajów. W Polsce przeprowadzono 94 wywiady.
Jak podkreśla firma, "próby badawczej z całą pewnością nie należy traktować jako reprezentatywnej, jednak niektóre obserwacje porównawcze mogą coś powiedzieć o specyfice podejścia przedstawicieli firm w Polsce w stosunku do tych z innych państw".
Dołącz do dyskusji: Sześć na dziesięć polskich firm ścięło wydatki na marketing w dobie Covidu. Co druga wstrzymała inwestycje