Aflofarm nie musi płacić 12,9 mln zł kary za reklamę RenoPuren Zatoki Junior
Sąd uchylił 12,9 mln zł kary i nakaz emisji oświadczenia przez Aflofarm Farmacja Polska za sugerowanie w reklamie suplementów diety RenoPuren Zatoki Junior, że produkty mają właściwości lecznicze. To kolejna odsłona sporu sądowego w sprawie tej kary.
W listopadzie 2017 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że w reklamach RenoPuren Zatoki Junior i RenoPuren Zatoki Hot pokazywano te produkty tak, żeby sprawiać mylne wrażenie, jakoby miały one właściwości lecznicze.
- Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”) - opisano w decyzji UOKiK.
- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - podkreślił Niechciał, ówczesny prezes UOKiK-u. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodał.
Prezes UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska karę wynoszącą 25,81 mln zł oraz nakazał emisję na własny koszt w Polsacie, TVP1 i na YouTubie oświadczeń informujących, że reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały w błąd.
Kara w trzech instancjach sądowych
Firma odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a ten na początku ub.r. uchylił grzywnę, utrzymał natomiast nakaz emisji przez firmę oświadczenia z zastrzeżeniami do spotów RenoPuren Zatoki.
Pod koniec ub.r. Sąd Apelacyjny uchylił orzeczenie SOKiK, uznając, że nie rozpoznano istoty sprawy i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania
SOKiK w połowie października w całości uchylił karę, ale tylko dotyczącą reklamy RenoPuren Zatoki Junior: Aflofarm nie musi płacić 12,9 mln zł ani zlecać emisji oświadczenia z informacją, że spot wprowadzał w błąd.
W reklamach RenoPuren „zdrowe zatoki na długo”
Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy kampanii reklamowej RenoPuren Zatoki Junior i RenoPuren Zatoki Hot prowadzonej na przełomie 2015 i 2016 roku w kilkudziesięciu kanałach telewizyjnych.
W każdym ze spotów osoby skarżące się na ból zatok przychodzą do gabinetu pani Joli, która wyjmuje z szuflady opakowanie promowanego suplementu diety. - Damy ci RenoPuren Junior. Syrop RenoPuren Junior, który wspiera zatoki i korzystnie wpływa na drogi oddechowe a do tego wspiera odporność, RenoPuren jest naprawdę skuteczny - mówi bohaterka w jednym ze spotów. Potem pokazywano grafikę symbolizującą działanie RenoPuren Zatoki, z napisami typu: „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”.
W dalszych ujęciach zadowoleni pacjenci wychodzą z gabinetu i zajmują się swoim hobby, na końcowej planszy jest slogan „Zdrowe zatoki na długo”. W spotach prezentowano też zastrzeżenia, małą czcionką u dołu ekranu, dotyczące promowanych produktów.
W reklamie RenoPuren Zatoki Junior prze dwie sekundy pokazywano napis: „Suplement diety - środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny, fizjologiczny. Nie przekraczać zalecanej dziennej porcji do spożycia. Suplement diety nie może być stosowany jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Dla zdrowia ważna jest zróżnicowana dieta oraz zdrowy tryb życia”, a potem „Działanie wynika ze składników produktu: Ziele tymianku wspiera zdrowie górnych dróg oddechowych (m.in. poprzez wspomaganie fizjologicznego oczyszczania zatok) oraz działa korzystnie na układ immunologiczny”.
Aflofarm Frmacja Polska to największy reklamodawca w naszym kraju. Według danych Kantar Media od stycznia do sierpnia br. cennikowe wydatki reklamowe firmy w mediach pozainternetowych wyniosły 1,48 mld zł, po spadku o 12,9 proc. rok do roku.
Dołącz do dyskusji: Aflofarm nie musi płacić 12,9 mln zł kary za reklamę RenoPuren Zatoki Junior