Urząd Miasta Krakowa: nad strategią promocji miasta pracują eksperci, a freelancerzy tylko w konsultacjach społecznych
Strategii komunikacji Krakowa nie piszą freelancerzy. To nieprawdziwe stwierdzenie, z którym nie można się całkowicie zgodzić, a wysnute przez osoby, które nie brały udziału w pracach zespołów konsultacyjnych - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Rafał Perłowski, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa.
W miniony piątek informowaliśmy, że władze Krakowa rozpoczęły prace na nową strategią promocji miasta na kolejne lata. Zaprosiły do tego ok. 100 specjalistów z różnych dziedzin, którzy w konsultacjach wezmą udział bezpłatnie, a przygotowany przez nich dokument ma być gotowy w połowie 2016 roku (więcej na ten temat).
Szczegóły tych prac zdradził serwisowi Wirtualnemedia.pl Rafał Perłowski, dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa. Jak poinformował, to kierowana przez niego jednostka odpowiada za przygotowanie dokumentu „Strategia komunikacji marketingowej Miasta na lata 2016-2022”. Ma ona być głównym dokumentem planistycznym z zakresu promocji i marketingu terytorialnego, który będzie definiować podstawowe priorytety polityki promocyjnej Krakowa oraz cele do realizacji w poszczególnych latach. W założeniach ma to być kluczowy dokument o charakterze strategicznym, na podstawie którego Kraków będzie realizować swoją politykę marketingową.
Zostały już przeprowadzone szerokie badania wewnętrzne i zewnętrzne, w tym wizerunkowe, związane z marką Kraków (w skali lokalnej, krajowej i międzynarodowej), na podstawie których będą opracowywane założenia. Kolejnym krokiem było powołanie zespołów konsultacyjnych w dwunastu wyodrębnionych dziedzinach: turystyka, kultura i dziedzictwo, sport, gospodarka komunalna, usługi administracyjno-społeczne, edukacja, transport, bezpieczeństwo, ochrona zdrowia, ochrona środowiska, nauka, biznes / przedsiębiorczość. Udział w pracach zespołów konsultacyjnych jest dobrowolny i został skierowany do różnych środowisk branżowych.
- Do współtworzenia dokumentu strategicznego poświęconego tak szerokiemu zagadnieniu, jakim jest komunikacja marketingowa miasta, zaprosiliśmy osoby reprezentujące środowiska związane z dwunastoma wyodrębnionymi dziedzinami, osoby kreatywne, o szerokim zakresie kompetencji, które wyrażą chęć i zgodę do współpracy w powyższych obszarach. Zaproszonych gości poprosiliśmy o to, aby wyrazili swoje opinie na temat tego, jak postrzegają miasto i jego rozwój w dziedzinach, którymi się na co dzień zajmują. I jakie ich zdaniem elementy, winny być mocniej wspierane - wyjaśnia Rafał Perłowski. Dodaje, że to pierwsza faza prac przy strategii komunikacji marketingowej, którą miasto chce konsultować z mieszkańcami już na etapie jej tworzenia.
Jak zapewnia Perłowski, pierwsze spotkanie branżowe było poświęcone nie jak podała „Gazeta Wyborcza” kulturze, ale turystyce. - Kultura jest jedna z dwunastu dziedzin i mimo iż jest to część działań, która budzi wiele emocji nie jest jedyną istotną dziedziną w funkcjonującym organizmie miasta - mówi Perłowski. Opracowanie strategii komunikacji marketingowej będzie podrzędne wobec całej strategii rozwoju Krakowa, wskazującej najważniejsze cele.
- Należy także zaznaczyć, wbrew informacjom prezentowanym na łamach „Gazety Wyborczej”, że miasto nie zamierza rezygnować i nie rezygnuje z rozwoju turystyki, która stanowi ważne źródło przychodów nie tylko dla mieszkańców zatrudnionych w przemyśle turystycznym i firm działających w tej branży w Krakowie, ale stanowi również ważny zastrzyk z różnego rodzaju opłat i danin do kasy miejskiej. Podnoszenie tezy, jakoby miasto było znudzone turystami, świadczy o braku wiedzy na temat branży turystycznej i przychodów z tego tytułu - prostuje Rafał Perłowski doniesienia „GW”.
Podaje, że wykonane w latach poprzednich badania przemysłu spotkań (wpływu kongresów i konferencji na gospodarkę miasta) pokazują, że branża związana wyłącznie z turystyką biznesową to ok 89 mln zł, które wpływają w postaci różnych opłat do miasta, od podmiotów związanych z turystyką biznesową bezpośrednio i pośrednio. - Reasumując, dokument ma być opracowany w konsultacji z mieszkańcami. Arogancją byłoby przedstawienie dokumentu gotowego, który nie byłby konsultowany wcześniej na każdym etapie prac. A włączanie mieszkańców i kreowanie postaw partycypacyjnych jest coraz częściej stosowane na wielu płaszczyznach rozwoju miasta - podkreśla Perłowski.
Dołącz do dyskusji: Urząd Miasta Krakowa: nad strategią promocji miasta pracują eksperci, a freelancerzy tylko w konsultacjach społecznych
Środki z budżetu to są na nasze pieniądze.