Dzienniki telewizyjne oglądane przez starszych widzów, zwłaszcza serwisy TVP (profil widza)
Pięć głównych serwisów informacyjnych najchętniej oglądają osoby starsze. Względnie dużą część widowni stanowią emeryci oraz osoby o stosunkowo niskich dochodach. Zwłaszcza jest to widoczne w przypadku audycji TVP: „Wiadomości”, „Teleexpressu” i „Panoramy” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Jak już informowaliśmy średnia widownia głównego wydania „Faktów” na antenie TVN i TVN24 BiS w pierwszym półroczu br. wyniosła 2,83 mln widzów, „Wiadomości” w TVP1 i TVP Info - 2,51 mln, „Teleexpressu” w TVP1 i TVP Info - 2,50 mln, „Wydarzeń” w Polsacie, Polsacie News i Polsacie News 2 - 2,13 mln, a „Panoramy” w TVP1 i TVP Info - 1,51 mln.
Kto ogląda programy informacyjne?
W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2018 główne wydanie „Faktów” w TVN i TVN24 oglądało średnio 58,26 proc. kobiet i 41,74 proc. mężczyzn. Struktura widowni tej stacji w podziale na płeć jest zbliżona do całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. W analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 54,94 proc. kobiet i 45,06 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Codemedia.
Nieco mniejszą przewagę kobiet w porównaniu do dziennika TVN mają „Wydarzenia” Polsatu, Polsatu News i Polsatu News 2 - 57,28 proc. udziału całej widowni tej stacji (42,72 proc. stanowią panowie).
Mniej sfeminizowaną widownię mają serwisy Telewizji Polskiej, które śledzi tylko minimalnie więcej kobiet niż mężczyzn. Widownia głównych wydań „Wiadomości”, „Teleexpressu” i „Panoramy” (wszystkie dzienniki pokazywane są równolegle w TVP1 bądź TVP2 oraz na antenie TVP Info) stanowi odpowiednio 51,21 proc., 52,36 proc. i 54,30 proc. kobiet oraz 48,79 proc., 48,36 proc. i 45,70 proc. mężczyzn.
Młodzi nie oglądają „Faktów”, „Wiadomości” i „Wydarzeń”
Wszystkie programy informacyjne mają niską oglądalność wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 wynoszą z reguły poniżej 1 proc. Niskie zainteresowanie tych audycji w najmłodszych grupach wiekowych pokazuje również wskaźnik AFF (Affinity; porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia), którego wartość waha się od 13 do 45. Dla porównania w całym rynku wskaźnik ten waha się od 21 do 25 (czyli też jest niski).
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie głównymi programami informacyjnymi stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach. Udział widowni tych audycji w grupach wiekowych 50-54, 55-59 i 60-64 waha się od 6,66 proc. do 14,59 proc.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności wszystkie dzienniki mają w grupie 65+, zwłaszcza jest to widoczne w przypadku programów TVP. Widownia „Wydarzeń” w tej grupie stanowi 29,55 proc. wszystkich widzów, „Faktów” - 33,35 proc., „Wiadomości” - 42,98 proc., „Teleexpressu” - 44,91 proc., a „Panoramy” - 45,63 proc.
Również gdy spojrzymy na wskaźnik Affinity, widzimy że wraz ze starszą grupą wiekową się on zwiększa w przypadku każdego tytułu. Wzrost tego indeksu rośnie również w całym rynku.
Gdy porównany między sobą wszystkie pięć analizowanych programów, to względnie najmłodszą widownię z nich mają serwisy Polsatu i TVN. Dużo starszą widownią cechują się tytuły publicznego nadawcy.
Mniejsze dysproporcje oglądalności dzienników telewizyjnych względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Porównując wszystkie pięć programów ze sobą, wynika, że serwisy TVP i Polsatu najchętniej oglądają mieszkańcy wsi oraz małych miast. Również jest to widoczne w przypadku dziennika TVN, ale serwis ten względnie ma znaczne udziały widowni miejskiej (widoczne jest to zwłaszcza w przypadku wskaźnika AFF).
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że wszystkie pięć dzienników ma stosunkowo zbliżoną strukturę widowni do całego rynku, chociaż znaczne wskaźniki AFF dzienniki osiągają często wśród osób z dochodami od 801 do 2750 zł.
Gdy porównany między sobą analizowane serwisy, to względnie największą część osób z niskimi dochodami stanowią widzowie serwisów TVP i Polsatu. W przypadku dziennika TVN widownia pod tym względem jest najbardziej wyrównana - oglądają go zarówno osoby z niskimi, jak i z wysokimi dochodami.
Gdy spojrzymy na AFF dla całego rynku, to widoczna jest zależność, że najchętniej telewizję oglądają osoby z niższymi dochodami, a czym wyższy dochód, tym zainteresowanie telewizją maleje.
Serwisy informacyjnie dużo chętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym i średnim.
Ze względu na wykonywany zawód wszystkie pięć programów najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN względnie wysoki AFF notuje również wyższa kadra zarządzająca.
Dane dla I półrocza 2017 roku.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.
ATV - średni czas oglądania danego programu bądź kanału telewizyjnego
Dołącz do dyskusji: Dzienniki telewizyjne oglądane przez starszych widzów, zwłaszcza serwisy TVP (profil widza)