Więcej reklam sieci handlowych w telewizji i radiu, Carrefour mocno w górę, Lidl i Biedronka w dół
W pierwszym kwartale br. wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem roku ub.r. wydatki reklamowe sieci handlowych, które w swoich działaniach stawiają na telewizję i radio. Znacząco w tym okresie nakłady na promocję zwiększyły Carrefour i Tesco, a ograniczyły je Lidl i Biedronka.
Przez pierwsze trzy miesiące br. tradycyjne media zarobiły cennikowo na reklamach sieci handlowych 386,6 mln zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Było to 21,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Częściowo wzrost ten mógł być spowodowany świętami wielkanocnymi przypadającymi w br. już pod koniec marca - w okresie przedświątecznym markety prowadziły szereg kampanii informujących o promocjach cenowych.
Sieci handlowe większość swoich budżetów kierują do telewizji - w omawianym okresie na reklamę tv przeznaczyły 187,2 mln zł, czyli 30,2 proc. w skali roku. Równie dużym ich zainteresowaniem cieszy się reklama radiowa – promocja marketów w eterze kosztowała 161,1 mln zł, czyli 18,5 proc. więcej niż w I kwartale 2015 roku.
Magazyny na reklamach sieci handlowych zarobiły w okresie od stycznia do marca br. 13,8 mln zł (wzrost o 7,1 proc.), a indoor – 599,2 tys. zł (wzrost o 36,3 proc.).
Mniejszym zainteresowaniem marketów cieszyła się reklama w dziennikach i na nośnikach reklamy zewnętrznej. Prasa codzienna zarobiła 1 proc. mniej niż rok temu (7,1 mln zł), a outdoor - 3,7 proc. mniej (16,5 mln zł).
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2015 | I-III 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 143 828 306 zł | 187 193 807 zł | 30,2 |
Radio | 135 971 874 zł | 161 073 855 zł | 18,5 |
Gazety | 7 178 109 zł | 7 109 757 zł | -1 |
Magazyny | 12 913 148 zł | 13 829 897 zł | 7,1 |
Outdoor | 17 134 803 zł | 16 502 545 zł | -3,7 |
Kina |
| 334 362 zł | - |
Indoor | 439 700 zł | 599 200 zł | 36,3 |
Razem | 317 465 940 zł | 386 643 423 zł | 21,8 |
Największym reklamodawcą wśród sieci handlowych pozostaje niezmiennie Lidl Polska z wydatkami w wysokości 105 mln zł. Mimo zredukowania wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych o 6,3 proc. sieć ta utrzymała pozycję lidera.
Drugie miejsce na podium utrzymała firma Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka - jej wydatki spadły w skali roku o 11,2 proc., do 67,5 mln zł. Biedronka regularnie prowadzi, głównie w telewizji, kampanie wspierające promocje cenowe w jej sklepach. W styczniu sieć włączyła się w akcję „Przesiądź się na kartę” promującą płatności bezgotówkowe.
W największym stopniu wzrosły nakłady reklamowe Carrefour Polska – o 167 proc., do 56,6 mln zł. Tak znaczne zwiększenie wydatków tej firmy na reklamy jest wynikiem wdrożenia nowej platformy komunikacyjnej marki z Napoleonem w roli głównej. Właściwą kampanię poprzedziła wzbudzająca spore zainteresowanie odsłona teaserowa.
Kaufland zwiększył wydatki reklamowe o 67,3 proc., do 38,4 mln zł, a Tesco Polska – o 27,1 proc., do 36,9 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III 2015 | I-III 2016 | zmiana proc. |
LIDL POLSKA | 111 998 377 zł | 104 978 442 zł | -6,3 |
JERONIMO MARTINS POLSKA | 76 012 493 zł | 67 530 327 zł | -11,2 |
CARREFOUR POLSKA | 21 192 453 zł | 56 579 666 zł | 167 |
KAUFLAND POLSKA | 22 947 693 zł | 38 400 950 zł | 67,3 |
TESCO POLSKA | 28 991 469 zł | 36 852 624 zł | 27,1 |
razem | 317 465 940 zł | 386 643 423 zł | 21,8 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam sieci handlowych w telewizji i radiu, Carrefour mocno w górę, Lidl i Biedronka w dół