Wpływy GroupM wzrosły o 42 proc. 20 mln zł zysku, 33 pracowników więcej
W ub.r. agencja mediowa GroupM (należąca do koncernu WPP) osiągnęła wzrost przychodów o 41,9 proc. do 533,35 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 24,1 do 20,45 mln zł. W firmie przybyło 33 pracowników - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Według sprawozdania złożonego w KRS w ub.r. przychody GroupM z usług reklamowych poszły w górę z 354,7 do 519,14 mln zł, a pozostałe wpływy sprzedażowe zmalały z 21,18 do 14,22 mln zł.
Wpływy z kraju poszły w górę z 370,07 do 527,3 mln zł, a te z zagranicy - z 5,21 do 6,05 mln zł.
520 mln zł wpływów w ramach WPP
GroupM zajmuje się przede wszystkim różnymi działaniami z zakresu marketingu internetowego. Ponadto dla innych agencji mediowych koncernu WPP w Polsce odpowiada za negocjowanie warunków handlowych zakupu mediów, obsługę finansowo-księgową, obsługę płacową oraz usługi administracyjne.
Przychody GroupM w ramach koncernu WPP zwiększyły się rok do roku z 355,13 do 520,03 mln zł. W ub.r. było to przede wszystkim 190,05 mln zł od Mediacom Warszawa, 117,01 mln zł od Mindshare Polska i 116,34 mln zł od Wavemaker.
W sprawozdaniu podano, że agencje mediowe WPP w Polsce straciły w ub.r. kilku kluczowych klientów, ale „na ich miejsce pozyskano nowych - kończąc rok dodatnim wynikiem netto”. Natomiast agencja GroupM „nie zanotowała istotnego spadku sprzedaży w ciągu pandemii gdyż spadki kampanii w mediach tradycyjnych były rekompensowane większym popytem klientów na kampanie z wykorzystaniem mediów digitalowych”.
Firma w ub.r. rozwijała narzędzia do zakupu i optymalizacji kampanii bazujące na nowych technologiach. - Mowa m.in. o CoPilot, a więc narzędziu do programatycznego zakupu kampanii digital bazującego na algorytmach sztucznej inteligencji czy też samoobsługowym systemie do zakupu reklamy natywnej oferowanym od 2019 r. przez sieć Plista (marka należąca do GroupM). GroupM jako pierwszy podmiot na rynku zaoferowała też reklamodawcom zakup kampanii audio (dźwiękowych) w modelu programatycznym - wyliczyła w sprawozdaniu.
Dodała, że we współpracy z partnerami rozwijała projekt mSpark, czyli „akcelerator start-upów z obszaru technologii marketingowych, wdrażając w bieżącej pracy na rzecz klientów innowacje oferowane przez firmy uczestniczące w akceleratorze”. Zaznaczyła też, że „scentralizowała zakup outdooru optymalizując koszty operacyjne tego procesu”.
33 pracowników więcej
Koszty operacyjne GroupM w ub.r. wyniosły 508,89 mln zł, po wzroście o 44,6 proc. z 351,79 mln zł w 2019 roku. Wydatki na usługi obce poszły w górę z 324,9 do 478,13 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 20,24 do 23,6 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 4,37 do 5,29 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 187 pracowników etatowych, o 33 więcej niż w 2019 roku
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Agencja w ub.r. dokończyła realizowaną od 2018 roku inwestycję w nowoczesną powierzchnię biurową WPP Koneser. - Mimo, że inwestycja rozpoczęła się przed wybuchem pandemii to przyjęte rozwiązania technologiczne oraz system „hot desks” wpiera pracę zdalną a bardziej efektywne wykorzystanie powierzchni ma na celu obniżenie kosztów działalności operacyjnej w przyszłości - zaznaczono.
Pozostałe wpływy rodzajowe GroupM poszły w dół z 1,05 mln zł do 407,8 tys. zł. W efekcie zysk sprzedażowy nieznacznie się zwiększył - z 24,09 do 24,46 mln zł.
Bez dywidend mniejszy zysk netto
GroupM ma 100 proc. udziałów w spółkach Wavemaker, Mindshare Polska, Mediacom Warszawa, Mets i The Media Insight Polska. W ub.r. nie dostała od nich żadnych dywidend, podczas gdy w 2019 roku zanotowała 5,06 mln zł takich wpływów.
W konsekwencji przychody finansowe firmy zmalały z 5,95 mln zł do 944,2 tys. zł. Równocześnie koszty finansowe poszły w dół z 1,17 mln zł do 95,2 tys. zł.
Zysk operacyjny wzrósł z 24,23 do 24,59 mln zł, natomiast zysk brutto zmalał z 29,02 do 25,44 mln zł, a zysk netto - z 24,1 do 20,45 mln zł.
- Wynik ten udało się wypracować w warunkach dalszego spadku marży w pośrednictwie w zakupie mediów, szczególnie w rosnących pod względem udziałów w wydatkach social mediach, jak i reklamie wyszukiwarkowej - skomentowano w sprawozdaniu.
Dodano, że GroupM w najbliższych latach będzie prowadzić „dalsze prace nad rozwojem narzędzi i usług bazujących na wykorzystaniu nowych technologii”. - Będą to m.in. rozwiązania wspierające sprzedaż i budowanie marek w ramach influencer marketingu czy e-commerce, jak również narzędzia i technologie wspierające klientów w osiąganiu wysokiej widoczności ich reklam w sieci, gwarantujące im bezpieczeństwo otoczenia reklamowego, ograniczające ryzyko tzw. Ad Fraud i maksymalizujące udział wysokiej jakości kontaktów z reklamą w realizowanych kampaniach - wyliczono.
W ub.r. firma zaczęła wdrażać nowy system operacyjny, którego zassaniem będzie automatyzacja oraz standaryzacja procesów. System ma zostać wprowadzony w 2022 roku.
Dołącz do dyskusji: Wpływy GroupM wzrosły o 42 proc. 20 mln zł zysku, 33 pracowników więcej